installeren Ubuntu

Status
Niet open voor verdere reacties.

J.Elissen

Gebruiker
Lid geworden
19 jul 2004
Hallo,
Ik heb met P.M. mijn partities aangepast en ben nu zover dat ik Ubuntu op D kan installeren. Op C wil ik voorlopig XP behouden.
Ik zit nu in het scherm schijfruimte voorbereiden. Ik vind het een beetje link om zelf een keuze te maken.
Je kunt kiezen:
De grootte van scs....etc aanpassen en de zo vrijgekomen ruimte benutten
begeleid benut de geheleschijf. Hier kun je aanvinken: sda of sdb er achter staat echter bij beide 320.1 GB Ik weet dus niet wat mijn C of D schijf is
begeleid grootste aaneengesloten ruimte gebruiken
handmatig

gr.
John

Jou machine heeft 2 fysieke schijven van 320 GB de eerste word SDA genoemd en de 2e SDB dus hoe zijn ze hardwarematig aangesloten in je kast (welke volgorde?)

als je via PM de schijven opgeruimt hebt qua partities en dus ongepartitioneerde ruimte hebt voor Ubuntu
kun je de laatste gebruiken "begeleid grootste aaneengesloten ruimte gebruiken"

Jou machine heeft 2 fysieke schijven van 320 GB de eerste word SDA genoemd en de 2e SDB dus hoe zijn ze hardwarematig aangesloten in je kast (welke volgorde?)

als je via PM de schijven opgeruimt hebt qua partities en dus ongepartitioneerde ruimte hebt voor Ubuntu
kun je de laatste gebruiken "begeleid grootste aaneengesloten ruimte gebruiken"

Ik heb één harde schijf in mijn p.c.. Wel nog een externe HD via USB
De Harde schijf heb ik verdeeld met P.M. Op C staat XP pro en die functioneert volledig en wil ik dus behouden.
Op de andere partitie D staat XP ook, maar daar wil ik Ubuntu op installeren. Moet ik D eerst formatteren zodat het installatie programma dat als grootste vrije ruimt ziet?

Dat is wel het makkelijkst, koppel ook je externe schijf even af. dan weet je zeker dat je op de juiste schijf aan het werk bent

Dat is wel het makkelijkst, koppel ook je externe schijf even af. dan weet je zeker dat je op de juiste schijf aan het werk bent

Oké
Moet ik D dan wel eerst formatteren of kan dat binnen de installatie van Ubuntu?

formatteren is niet de bedoeling, je moet de partitie verwijderen.
dat kan wel via de installatie maar dan moet je iets beter opletten.

ik zou als ik jou was de d partitie helemaal verwijderen via Pm en dan de installatie starten met de "vrije ruimte" optie

formatteren is niet de bedoeling, je moet de partitie verwijderen.
dat kan wel via de installatie maar dan moet je iets beter opletten.

ik zou als ik jou was de d partitie helemaal verwijderen via Pm en dan de installatie starten met de "vrije ruimte" optie

Ga ik proberen

Ga ik proberen

Dat is gelukt. C doet het gelukkig ook nog, maar Ubuntu vraagt om het wachtwoord en gebruikersnaam.
Ik gebruik altijd dezelfde maar deze worden niet geaccepteerd.
Hebt u enig idee?
Als ik er niet uitkom zal ik alles maar weer eens overdoen.
Bij systeembeheer zie ik nu naast C nog 2 onbekende schijven één grote en een van ongeveer 3 GB. Zijn die beiden van Linux?
Het leek zo mooi in 1e instantie!

Dat is gelukt. C doet het gelukkig ook nog, maar Ubuntu vraagt om het wachtwoord en gebruikersnaam.
Ik gebruik altijd dezelfde maar deze worden niet geaccepteerd.
Hebt u enig idee?
Als ik er niet uitkom zal ik alles maar weer eens overdoen.
Bij systeembeheer zie ik nu naast C nog 2 onbekende schijven één grote en een van ongeveer 3 GB. Zijn die beiden van Linux?
Het leek zo mooi in 1e instantie!

Het is gelukt hoor! Hoofdlettertje.
Internet deed het meteen, maar Email niet. Ben ik nog even aan het uitzoeken. Heb een site gevonden met allemaal vragen betreffende Ubuntu. Deze vraag heb ik nog niet gevonden maar ik zoek verder. Ik ga eerst even alles rustig bekijken. Updaten e.d. Zit er al een virusscanner op trouwens of moet ik die downloaden?
In ieder geval hartstikke bedankt tot nu toe!!
Prettig weekend.

Hoe heten de schijven?

Linux gebruikt iig 2 partities, een SWAP en een normale partitie.
De SWAP word gebruikt voor virtueel geheugen

Daarnaast zul je ook je windows schijven/prtities tegen kunnen komen

Virusscanners zitten standaard niet op linux omdat er erg weinig (lees Geen) virussen voor linux zijn.

Laatst bewerkt:
Hoe heten de schijven?

Linux gebruikt iig 2 partities, een SWAP en een normale partitie.
De SWAP word gebruikt voor virtueel geheugen

Daarnaast zul je ook je windows schijven/prtities tegen kunnen komen

Virusscanners zitten standaard niet op linux omdat er erg weinig (lees Geen) virussen voor linux zijn.

oké.
Alle icoontjes etc. zijn erg groot. Een deel van het beeld valt buiten het scherm. Ik probeerde mijn Email aan het lopen te krijgen maar zie dus niet het hele beeld. Druk op volgende staat er bijvoorbeeld, maar dat zie ik nergens.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan