Installeren Windows 98 SE, maar eerst formateren. Is dat verstandig?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mirandaonline

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2003
Ik wil Windows 98 SE installeren op een pentium 1.

Eigenlijk wil ik eerst de hardeschijf formateren en met een compleet schone computer beginnen. Is dat verstandig? (het geeft niet als er bestanden verloren gaan) Ik heb geen diskette van het moederbord, maar heb ik die wel nodig?

Is wel verstandig dat te doen ja, weet niet wat er voor die tijd op heeft gestaan.

Een floppy van je moederbord heb je niet nodig, het enige is een bootable Win 98 CD-rom of een opstartdiskette + de Win 98 CD-rom.

Uhm,................. ik heb een windows 98 se CD-Rom, heb ik dan nog meer nodig?

en hoe formateer ik de hardeschijf?

Absoluut verstandig om de boel ff te formatteren.De drivers voor je mobo kun je zo van de site van de fabrikant afplukken.

Jaaa...., maar het is toch meestal wel verstandig om die drivers e.d. te gaan zoeken voordat je formatteert. Nu kun je immers nog in je lopende Windows (in Apparaatbeheer) kijken wat er nu is geïnstalleerd. Aan de hand daarvan kun je gaan zoeken. En heb je nog niet genoeg informatie, download dan een programma waarmee je je PC kunt doorlichten (Sisoft Sandra, Aida32 o.i.d.). Met name de vraag welk moederboard je precies hebt is heel belangrijk. Pas als je alle informatie beschikbaar hebt kun je met een gerust hart gaan formatteren.

Ik begrijp dat je met Aida32 kan zien wat er in de betreffende computer zit, maar kan dat programma ook zien of er iets stuk is?

De computer waarom het gaat is overigens niet die aan het internet hangt. Dat gaat wel gebeuren, maar niet voor het downloaden.

Laatst bewerkt:
Nee, AIDIA ziet aan de hand van drivers wat voor hardware je hebt maar kan niet zien of het stuk is.

ja, maar als ik dus drivers mis wat dus het geval is, dan schiet ik er ook niet veel mee op.

Zijn er wel andere programma's die kunnen controleren wat in de computer zit en of iets stuk is?

Wat zou er volgens jou dan stuk moeten zijn, heb je last van foutmeldingen o.i.d.
Er bestaan wel enkele programma's waarmee je een aantal onderdelen kan testen.
Het is inderdaad wel handig om van te voren zoveel mogelijk informatie over het binnenwerk van de pc te verkrijgen. Aïda kan hierbij een handig hulpmiddel zijn, in elk geval wat herkend wordt dat weet je dan en de rest zal even spitwerk worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan