installeren windows 98

Status
Niet open voor verdere reacties.

jernie

Gebruiker
Lid geworden
11 feb 2004
Berichten
89
Hoi,

Morgen moet ik bij een vriendin van me Windows 98 opnieuw op haar computer installeren. Zij heeft nu ook 98 maar deze moet overnieuw geinstalleerd worden.

Kan mij iemand helpen hoe ik dit moet doen.
Ik heb een Window 98 Starts Here diskette en een
Microsof Windows 98 diskette. Welke van die 2 moet ik gebruiken.

Ik hoop snel iets te horen.

Groeten Jernie
 
je kunt met win 98 in software ook een opstart diskette maken gaat ook goed.
 
als je dit al niet weet, zou ik het door iemand laten doen die er iets meer verstand van heeft.
en dan goed opletten.
 
Ik ben het eigenlijk met gamemaster111 eens, maar als je het toch gaat doen, zorg dan dat alles aanwezig is. Dus: alle cd's met drivers erop, serienummers, inlognaam en wachtwoord van internet, enz.

Win98 is niet zo gebruikersvriendelijk als xp zodat heel veel voor je wordt gedaan.
 
Waarom zou je Windows niet kunnen installeren als je niet weet hoe je een opstartdiskette maakt?
Je moet gewoon een goede handleiding hebben.

Ik ga er even van uit dat de harde schijf van de computer één partitie bevat. D.w.z. dat Windows en alle andere programma's op C: staan. Verder heb je dan nog je floppy drive (A:) en je CD-rom drive (bijna altijd D:).

Verder ga ik ervan uit dat de harde schijf groter is dan 512 MB. (Als dat niet zo is, zou ik het ding aan een historisch museum cadeau doen.)

Als je nu onderstaande aanwijzingen uitprint en precies zo opvolgt, kan er eigenlijk niets mis gaan:

Schone installatie van Windows 98 (SE) op een schijf met één partitie (C:).

Maak eerst een opstartdiskette als je die nog niet hebt: Stop een lege diskette in de floppydrive. Ga naar Start, Instellingen, Configuratiescherm, Software. Klik op het tabblad Opstartdiskette op de knop "Diskette maken" en volg de aanwijzingen op het scherm.

Schakel de computer uit.

Ontkoppel printer, scanner en overige randapparatuur.
Luidsprekers kunnen aangesloten blijven.

OPMERKING: Als je de volgende stappen uitvoert, worden alle gegevens op de vaste schijf gewist! Zorg dat je backups hebt gemaakt van alle belangrijke bestanden!

Plaats de opstartdiskette in het diskettestation en start de computer opnieuw op.

Als het opstartmenu van Windows 98 wordt weergegeven, selecteer je "Computer opstarten zonder cd-rom-ondersteuning."
Druk vervolgens op ENTER.
De DOS-prompt verschijnt: A:\>

Typ fdisk op de opdrachtregel en druk op ENTER.

Het volgende bericht wordt weergegeven:

"Uw computer bevat een schijf die groter is dan 512 MB. Deze versie van Windows biedt verbeterde ondersteuning voor grote schijven, waardoor schijfruimte op grote schijven efficiënter wordt gebruikt en schijven van meer dan 2 GB als één schijf kunnen worden geformatteerd.

BELANGRIJK: Als u ondersteuning voor grote schijven inschakelt en nieuwe schijven maakt op dit station, kunt u geen toegang krijgen tot de nieuwe schijf of schijven; dit geldt voor bepaalde versies van Windows en MS-DOS. Bovendien kunnen schijfhulpprogramma's die niet expliciet zijn ontworpen voor het FAT 32-bestandssysteem, niet met dit station werken. Als u toegang wilt krijgen tot dit station met behulp van andere besturingssystemen of oudere schijfhulpprogramma's, schakelt u ondersteuning voor grote schijven niet in.

Wilt u ondersteuning voor grote schijven inschakelen (J/N) ..........? [N]"


Druk op J en vervolgens op ENTER.
Nadat je op ENTER hebt gedrukt, wordt het menu Opties van Fdisk weergegeven:

1. DOS-partitie of logisch station maken
2. Actieve partitie kiezen
3. DOS-partitie of logisch station verwijderen
4. Partitiegegevens weergeven


Eerst moeten nu de huidige partities worden verwijderd:

Typ 3 en druk op ENTER.

Er verschijnt een menu met 4 opties:

1. Primaire partitie verwijderen
2. Uitgebreide partitie verwijderen
3. Logische stations in de uitgebreide partitie verwijderen
4. Een niet-DOS-partitie verwijderen


Verwijder EERST de logische stations door optie 3 te kiezen en vervolgens met J te bevestigen, vervolgens de uitgebreide partitie en tenslotte de primaire partitie. Doe dit niet in een andere volgorde.

Sluit FDISK af door op de ESC-toets te drukken en start de computer, met de opstartdiskette nog steeds in het diskettestation, opnieuw op door op Ctrl+Alt+Del te drukken

Als het opstartmenu van Windows 98 wordt weergegeven, selecteer je weer "Computer opstarten zonder cd-rom-ondersteuning." Druk vervolgens op ENTER.
De DOS-prompt verschijnt weer: A:\>

Typ fdisk op de opdrachtregel en druk op ENTER.

Er verschijnt weer het volgende:

"Uw computer bevat een schijf die groter is dan 512 MB. Deze versie van Windows biedt verbeterde ondersteuning voor grote schijven, waardoor schijfruimte op grote schijven efficiënter wordt gebruikt en schijven van meer dan 2 GB als één schijf kunnen worden geformatteerd.

BELANGRIJK: Als u ondersteuning voor grote schijven inschakelt en nieuwe schijven maakt op dit station, kunt u geen toegang krijgen tot de nieuwe schijf of schijven; dit geldt voor bepaalde versies van Windows en MS-DOS. Bovendien kunnen schijfhulpprogramma's die niet expliciet zijn ontworpen voor het FAT 32-bestandssysteem, niet met dit station werken. Als u toegang wilt krijgen tot dit station met behulp van andere besturingssystemen of oudere schijfhulpprogramma's, schakelt u ondersteuning voor grote schijven niet in.

Wilt u ondersteuning voor grote schijven inschakelen (J/N) ..........? [N]"


Druk op J en vervolgens op ENTER.
Nadat je op ENTER hebt gedrukt, wordt opnieuw het menu Opties van Fdisk weergegeven:

1. DOS-partitie of logisch station maken
2. Actieve partitie kiezen
3. DOS-partitie of logisch station verwijderen
4. Partitiegegevens weergeven


Typ 1 om "DOS-partitie of logisch station maken" te kiezen en druk op ENTER.
Typ daarna 1 om "Primaire DOS-partitie maken" te kiezen en druk op ENTER.
Nadat je op ENTER hebt gedrukt, wordt het volgende bericht weergegeven:

Wilt u de grootst mogelijke omvang voor een primaire DOS-partitie gebruiken?

Druk op J en vervolgens op ENTER.
Druk tweemaal op ESC om Fdisk af te sluiten en terug te keren naar de DOS-prompt.

Nadat je de partities hebt gemaakt, moet je de primaire partitie (C:) formatteren.
Start de computer opnieuw op met de opstartdiskette in het diskettestation door op Ctrl+Alt+Del te drukken.

Als het opstartmenu van Windows 98 wordt weergegeven, selecteer je weer "Computer opstarten zonder cd-rom-ondersteuning." Druk vervolgens op ENTER.
De DOS-prompt verschijnt opnieuw: A:\>

Typ format c: /u (spatie na c:!) op de opdrachtregel en druk op ENTER.

OPMERKING: Als het bericht 'Onjuiste opdracht' of 'Onjuiste bestandsnaam' verschijnt, moet het hulpprogramma Format.com mogelijk nog worden uitgepakt naar de opstartdiskette. Hiertoe typ je de volgende opdracht bij de DOS-prompt, waarna je op ENTER drukt:
extract ebd.cab format.com

Zodra Format.com is uitgepakt en de DOS-prompt wordt weergegeven, typ je format c: /u

Als je Format hebt uitgevoerd, wordt het volgende bericht weergegeven:

WAARSCHUWING: ALLE GEGEVENS OP HET NIET-VERWISSELBARE SCHIJFSTATION C: ZULLEN VERLOREN GAAN!

Wilt u doorgaan met formatteren (J/N)?


Druk op J en druk vervolgens op ENTER om station C te formatteren.
Zodra het formatteren is voltooid, wordt het volgende bericht weergegeven:

Volumelabel (11 tekens, ENTER voor geen naam)?

OPMERKING: Met deze optionele functie kun je een naam opgeven voor de vaste schijf.
Typ een naam van maximaal 11 tekens en druk op ENTER.
Als je geen naam wilt toewijzen aan het station, druk je alleen op ENTER. Het station krijgt dan de naam C: zonder toevoeging. Dit is de meest gangbare handelswijze.

Stop de cd-rom met Windows 98 in de cd-romdrive en start weer op met Ctrl+Alt+Del. De opstartdiskette moet nog steeds in het diskettestation zitten.

Kies nu voor "Computer opstarten met cd-rom-ondersteuning."

Als de installatie niet uit zichzelf start, typ je achter de DOS-prompt: d:\win98\setup
OPMERKING: Als je cd-romstation een andere letter heeft, dan moet je die gebruiken i.p.v. d.
Druk op ENTER.

Zorg dat je de registratiecode van Windows 98 bij de hand hebt en volg verder de aanwijzingen op het scherm om Windows te installeren.
Op deze site vind je onder Technical Assistance, Windows 98, Installing Windows 98, Step by Step Installation een heel duidelijk voorbeeld van wat je tijdens de installatie kunt verwachten.
Dit wijst zich overigens allemaal vanzelf.
Tijdens deze procedure wordt de computer een paar keer opnieuw opgestart.
Het is mogelijk dat de computer na de laatste keer opstarten aangeeft nieuwe hardware te hebben ontdekt. Dit kunnen de grafische kaart en/of de geluidskaart zijn. Installeer in dat geval de software waar de computer om vraagt.

Installeer de software van de geluidskaart en de grafische kaart voor zover de computer daar nog niet om gevraagd heeft.

Schakel de computer uit en sluit de printer aan. Start opnieuw op en installeer de software waarom gevraagd wordt.
Herhaal dit voor overige randapparatuur.
De basisconfiguratie is nu gereed.
Tenslotte installeer je de overige software.

EN NOG IETS HÉÉL BELANGRIJKS: Haal zodra je een internetverbinding hebt alle Windows Updates op, anders is je computer zo lek als een zeef en staat-ie binnen de kortste keren vol spyware.
Zorg ervoor dat je al vóór het installeren van je internetverbinding het programma SpywareBlaster, een firewall en een anti-virusprogramma hebt geïnstalleerd.
Haal vervolgens eerst alleen Service Pack 1 op en installeer dit. Vervolgens haal je de overige updates pas op.

Oh ja, die cd-rom Windows Starts Here is een promotiedingetje dat je net zo goed weg kunt flikkeren. Het heeft niks met het besturingssysteem te maken.

Succes.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Dat is duidelijk:thumb: Ik doelde eigenlijk meer op de problemen die kunnen ontstaan NA het installeren. Het installeren op zich is niet zo moeilijk natuurlijk.

Maar ook voor die problemen kan topicstarter natuurlijk vragen stellen:)
 
Geplaatst door Tanja1968
Ik doelde eigenlijk meer op de problemen die kunnen ontstaan NA het installeren. Het installeren op zich is niet zo moeilijk natuurlijk.
Inderdaad. Daarom heb ik het installeren zelf ook maar in een paar regeltjes beschreven. Maar ik denk dat er ook problemen kunnen ontstaan VOOR de installatie als je nog nooit gepartitioneerd of geformatteerd hebt. En de meeste info die je daar op internet over vindt is of vrij summier of men gaat uit van enige DOS-kennis. Daarom heb ik bovenstaande even bij elkaar geknipt en geplakt uit de Microsoft Knowledge Base, een paar verspreide artikeltjes en mijn eigen ervaring. Zelfs als je nog nooit van DOS gehoord hebt, moet het zo lukken.
En inderdaad, mochten er daarna nog problemen zijn, dan horen we het wel weer.:)

Guus.
 
@Guus,

Is dezelfde procedure ook voor ME van toepassing?
Zo ja, dan print ik hem direct uit en zal ik hem zorgvuldig bewaren.
Wat mij betreft mogen de mods hier een sticky van maken.

Super duidelijk, bedankt!
 
Geplaatst door nanette
Is dezelfde procedure ook voor ME van toepassing?
Ja hoor. En mocht de opstartdiskette van ME problemen geven, wat nog weleens schijnt te gebeuren, dan kun je de opstartdiskette van Windows 98 hiervoor ook gebruiken.

Guus.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan