installeren windows

Status
Niet open voor verdere reacties.

leinola

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2003
Ik wil op mijn (nu lege) oude pentium 1 pc opnieuw windows 98 installeren. Als ik de computer aanzet krijg ik echter de mededeling: ongeldige syteemdiskette vervang de diskette en druk op een toets. Ik krijg die mededeling onafhankelijk of er een (opstart) diskette inzit of dat ik de cDrom met Windows 98 in de pc heb of dat ik geen van beide erin heb zitten. ik heb alle draden al gecontroleerd.

mvg

Welkom op helpmij

Waarschijnlijk is je opstartdiskette niet goed. Hier www.bootdisk.com kun je een goede downloaden. Dan Bios opstartkeuze veranderen in A.

het zou ook kunnen dat in je bios bij opstartvolgorde "C only" staat, en bij "boot other devices" --> "No"
Misschien effe nakijken???

inderdaad

De PC start vast op van de harde schijf, en die is leeg. Pas het aan in je Bios, eerst starten van a: en CD-rom.

Dan lukt het vast wel.

Erwin

en nu naar CD-rom?

Dankzij jullie tips ben ik nu aangekomen bij A: Ik heb begrepen dat ik vanuit hier naar de CD-rom moet. Ik krijg bij alle letters de mededeling: invalid drive specification. Behalve echter bij B en C. Ik neem dus aan dat B bij de CD-rom hoort. Achter B: moet ik dus win98 typen (dat zag ik in een handleiding staan). Maar als ik dit doe, dan krijg ik de mededeling: invalid directory. Wat nu?
De PC heeft twee harde schijven. Hoort B soms bij de tweede harde schijf? Maar in dat geval weet ik helemaal niet hoe ik naar de CD-rom moet gaan. Ik heb namelijk alle letters al geprobeerd.

Laatst bewerkt:
hmmm

Hij wordt zo wel wat ingewikkelder.

Eerst de basics:

Drive letters:

A: Is meestal/altijd je floppy drive 3,5 inch, dus je normale diskettes
B: Is meestal gereserveerd voor een oude vorm van de floppy drive, 5,25 inch. Dit waren flexibele floppen die vroeger (tot '95) veel gebruikt werden.
C: Is altijd je eerste harde schijf
D: Is meestal je eerste CD-Rom, maar die moet meestal geactiveerd worden met behulp van opstartbestanden die op je bootschijf moeten staan (config.sys en/of autoexec.bat)
Andere drive letters (E: en verder) zijn bedoeld voor andere CD-Roms en harde schijven en netwerkdrives

In je BIOS (Heb je die gevonden???) kan je instellen waar je computer als eerste van boot/opstart.
Hier kan je meestal instellen in welke volgorde de PC moet zoeken naar opstartbestanden.

Stel dit in. Zorg er voor dat hij eerst gaat zoeken op A: (diskettestation) dan op CD-Rom en dan Harde schijf (C: )
Dat ziet er meestal uit als:
A:, CD-ROM, C:
Maar bij elke BIOS kan dat anders zijn
Oude PC's hebben vaak niet eens de mogelijkheid om van CD-Rom op te starten, dus laten we het gewoon proberen met A:

Op www.bootdisk.com kan je inderdaad bestanden downloaden om een goede opstartdiskette te maken.

Als je je BIOS goed ingesteld hebt, dan steek je de diskette in het station en geef je een reboot (PC uit en aan zetten).
Let goed op dat de PC naar bestanden op je floppy drive (A: ) gaat zoeken. Het lampje zal langdurig gaan branden.
Als het goed is, krijg je dan in het scherm wat meldingen te zien en het eindigt met iets als:
A:\>_
Als je dit allemaal geprobeert hebt, laat me dan even weten wat het resultaat is. Dan kunnen we de volgende stap doornemen.

Succes!

Erwin

Laatst bewerkt:
´bedankt.

Ik heb in de BIOS c,a veranderd in a,c. Een andere mogelijkheid was er niet.
Ik heb met BOOTDISK een opstartdiskette gemaakt. Ik heb alles gedaan zoals stond aangegeven. Ik kom echter niet verder dan: a:

als ik d: of e: intoets dan krijg de mededeling: invalid drive specification. Het lukt wel om naar b te gaan.

Laatst bewerkt:
So far so good

Het gaat lekker!

Je hebt a: aan de gang.
Dan werkt je PC met een heel klein OS dat op de flop staat.

D en E werken niet, dat is ook normaal, want dat moet in het OS aangegeven worden.

Ik vraag me nu af wat er op B zit.
Heb je nog zo'n oude flop drive?
En ik vraag me ook af of je iets ziet op C

Graag antwoord.

Groetjes,

Erwin

ik heb geen oude flop drive. Op c zie ik het een en ander als ik dir (dat weet ik nog van de DOS-tijd) intyp.

Dir op C:

Geef voor mij even een dir op C: en vertel me hoeveel vrije diskruimte je nog hebt.

Wat zie je als je op B bent??

Erwin

Ik heb mij schijnbaar vergist , want ik kan helemaal niet naar c. Ik meen dat ik zojuist nog wel naar c kon. Als ik nu c. intoets, dan krijg ik de mededeling invalid drive specification. Ik kan dus alleen maar van a naar b en andersom. Als ik dir doe bij a en b , krijg ik hetzelfde resultaat. b is dus schijnbaar hetzelfde als a.

MVG

Stap 2

Dat verhaal van B is gek, maar ik ga het even negeren.

Ken je het programma FDISK?

Die gaan we namelijk nodig hebben.

Fdisk staat wellicht op de bootflop, zo niet, dan kan je fdisk downloaden op fdisk.com en http://www.23cc.com/free-fdisk/

Met Fdisk kan je je harde schijf partitioneren.
Dat moet je dan ook doen.

Maak een partitie van minimaal 1 Gb, maar beter is het in jouw geval om de hele schijf te partitioneren.

Het programma wijst zichzelf, probeer het e.e.a. uit.

Succes

Erwin

Formateren

Als het partitioneren gelukt is, dan kan je de partitie daarna met format formatteren
FAT 16 is OK

Erwin

chemokar

Het gaat mij allemaal boven mijn pet. Ik zit in A of B en kan niet naar de CD-rom. Ik heb FDISK uitgevoerd, maar volgens op de flop.
Ik heb deze pc gekregen van iemand met de mededeling: die is handig als jouw pc crashed; Windows is zo geinstalleerd. Volgens mij passen deze computer en ik niet bij elkaar. Morgen komt de chemokar en daar gooi ik hem in.

Beste Erwin, ontzettend bedankt voor je moeite, aan jouw lag het zeker niet.

OK, is ook goed

Best hoor, als het nou je primaire systeem zou zijn, loont het de moeite, maar voor een PC erbij...

Als je nog DOS floppen zou hebben, kan je het daarmee nog 1x proberen en anders, de chemokar!

Doei,

Erwin

toch nog geprobeerd

Ik heb het idee dat ik alles heb gedaan zoals in allerlei handleidingen etc Ik heb Bios goed gezet, opstartdiskette gedownload, met FDISK alle partities verwijdert en vervolgens weer gepartitioneert. En dan kom ik bij A: en daarna lukt het niet om bij de D of E van de CD-rom te komen. Ik krijg steeds de mededeling :invalid drive specification. Ik zou toch graag willen weten hoe dit kan.

MSCDEX

Ja,

Je CD ROM drive krijg je pas aan de praat als je een programmaatje draait dat MSCDEX heet.

Meer hierover op google en http://www.computerhope.com/mscdex.htm

Maar het is goed om te weten dat je in ieder geval je harde schijf hebt weten te partitioneren.

Erwin

Heb je wel een opstartdiskette met CDROM ondersteuning? Anders zie je inderdaad je cdrom niet. En bij de chemokar?? Zonde, hier kun je lekker aan prutsen zonder dat je iets echt verknoeit.

HH

Hee Tanja,

Volgens mij heb je mij vanochtend geholpen met het maximaliseren van mij IE schermen.

Het zou zeker zonde zijn, maar dit gepruts kan je helemaal gek maken als je geen licht aan het eind van de tunnel ziet.

Maar ze is een doorzettertje, dus....

Erwin

@Ezaat, je eerste vraag klopt, dat was ik. Ik vind dat je heeeeel duidelijk antwoord geeft. Ik hoop ook dat de pc niet als verloren beschouwd hoeft te worden. Zo leer je het meeste.:D :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan