Installeren XP op laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Japser

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2004
Berichten
129
Hallo,
Sinds gisteren heb ik eindelijk een laptop (asus).
Hier staat windows xp home edition op. Bij het opstarten moest ik wat eigen instellingen invoeren, en zo kwam ik bij het hoofdmenu. Er stonden al wat standaard Asus programmatjes op. Er zitten ook 3 cd's bij van windows xp home (nederlands, frans en engels).

Nu wil ik graag mijn eigen windows xp professional erop zetten. Is dit slim? En verlies ik dan die programma'tjes? Verder met de grafische kaart etc, wordt die automatisch herkent en geinstalleerd? Of kan ik daarvoor gratis drivers van internet downloaden? (Nvidia)

Ik heb geprobeerd mijn cd erin te doen, en als ik in de setup zit kan ik 3 partities kiezen:
F: Partition 1 (Inactive (OS/2 Boot Man 1902 MB (399MB free)
C: Partition 2 [FAT32] 44696 MB (41428 MB free)
D: Partition 3 [FAT32] 29714 MB (29699 MB free)

Als ik F: kies, krijg ik foutmelding, kies ik C, moet ie 'm eerst omzetten in NTFS. Nu mijn laatste vraag; waar staat windows xp home edition dan ergens op mijn pc? Want pro kan dus gewoon de home overschrijven ...

Ik hoop dat jullie antwoorden kunnen geven op al mijn vragen!

Alvast bedankt..
Jasper.
 
Waarom wil je de home versie overschrijven.
Zoveel anders dan de pro versie is het niet hoor.
En die pro versie heb je al een keer gebruikt en kun je dus niet meer registreren en activeren bij microsoft.
Dus na 30 dagen einde verhaal.
Laat gewoon die home versie zijn werk doen en dan heb je ook alle drivers.
 
Ik wil graag een engelse windows, want ik heb alles in het engels, zo ben ik het gewend en dat vind ik gewoon fijner. Bij een Nederlandse versie moet ik naar alles gaan zoeken ...

De registratie van pro gaat wel lukken met activeren, dus dat zou verder geen probleem zijn ...
 
Geplaatst door Japser

Er zitten ook 3 cd's bij van windows xp home (nederlands, frans en engels).

en wat is het probleem dan om 1 van deze cd's te gebruiken ?? daar zit schijnbaar een engelse versie bij
 
Ja dat klopt, maar ik kan dus niet mijn eigen xp pro gebruiken? (niet dat dat persé moet, maar is wel handig om te weten)
 
ja natuurlijk kun je je eigen pro versie gaan gebruiken alleen zoals puppie al aangeeft zit er feitelijk weing verschil tussen de pro en de home versie zeker voor thuis gebruikers is dat verschil te verwaarlozen.

Ik neem aan dat je tijdens de eerste opstart iets van recover cd's hebt moeten branden ??( is meestal zo maar niet altijd )

je zou dan met de xp pro cd de C moeten kunnen formateren en jouw versie installeren.
het omzetten naar NTFS is niet nodig al zul je wel die keuze krijgen tijdens de format of installatie.

drivers ect zijn op internet te vinden maar hoogstwaarschijnlijk heb je ergens ook nog een cd met drivers etc bij die laptop gehad.
 
Ik heb bij de eerste keer opstarten, géén cd hoeven branden.
Als ik voor C: kies bij formateren krijg ik een melding:

Format the partition sing the NTFS file system
Format the partition sing the NTFS file system quick
convert the partition to NTFS
Leave the current file system intact (no chances)



Wat moet ik doen?
Welke moet ik kiezen, en ik wil natuurlijk wel dat de windows die er nu op staat (home) er af gaat, en niet dat ik 2 windows erop geinstalleerd heb.
Krijg ik de asus programma's wel weer terug, en de notebook functies etc? Of niet ....
 
Geplaatst door Japser

Leave the current file system intact (no chances)


deze moet je dan hebben om geen wijzigingen aan te brengen.

Geplaatst door Japser

Krijg ik de asus programma's wel weer terug, en de notebook functies etc? Of niet ....

nee dat ben je allemaal kwijt dan
 
Ja oke, dat snap ik. Maar welke zou ik dan moeten hebben als ik toch windows xp pro wil installeren?

En als ik de engelse windows home installeer die er bij zat, zitten de notebook functies er dan wel bij? (denk ook aan synaptis aanwijsapparaat, batterij enz enz )
 
Nee als jij de pro versie gaat installeren dan zul je de asus extra's toch echt bij asus weer moeten ophalen.
Er zal waarschijnlijk nu een stukje van je HD ingebruik zijn voor de drivers en dergelijke voor je asus notebook.
Acer doet dat ook en daar maaktje xp versie die je bij de asus hebt gekregen gebruik van.
Het zijn geen orginele xp cd's maar speciaal aangepaste cd's voor asus notebook.
 
Weet niet welk type je hebt? Ik heb zelf ook een klein maandje een Asus laptop (5024Wlmi) erg vet ding ! :thumb:

Drivers zou ik van te voren even op een CDtje branden omdat je netwerk (Dus ook internet niet) het helemaal niet doet na een nieuwe installatie.

Bij Asus.com kan je gewoon je laptop kiezen, dan bij service voor downloads en dan drivers en je hebt ze allemaal op een rijtje.

Ik heb ook home eraf gegooid en m'n eigen pro (legaal, maar wel corporate dus zonder activatie.. van m'n oude stage :D) en het werkt perfect :thumb:

Succes beste man :D
 
Geplaatst door BrEeZeR
Ik heb ook home eraf gegooid en m'n eigen pro (legaal, maar wel corporate dus zonder activatie.. van m'n oude stage :D) en het werkt perfect

Grinnik, dat is niet echt Legaal natuurlijk :)
 
Geplaatst door BrEeZeR
Weet niet welk type je hebt? Ik heb zelf ook een klein maandje een Asus laptop (5024Wlmi) erg vet ding ! :thumb:

Drivers zou ik van te voren even op een CDtje branden omdat je netwerk (Dus ook internet niet) het helemaal niet doet na een nieuwe installatie.

Bij Asus.com kan je gewoon je laptop kiezen, dan bij service voor downloads en dan drivers en je hebt ze allemaal op een rijtje.

Ik heb ook home eraf gegooid en m'n eigen pro (legaal, maar wel corporate dus zonder activatie.. van m'n oude stage :D) en het werkt perfect :thumb:

Succes beste man :D

Ik heb de asus z9200k, dit is een laptop speciaal gemaakt voor mycom.
Ditis hem.
Waar kan ik dus de drivers vinden, zodat ik ze kan installeren?

Nog een vraag, ziet een notebook wel automatisch de notebookfuncties zelf? Dus als die icoontjes die rechtsonder staan op je taakbalk.. (batterij,synaptics etc)
 
Zoek eens op http://support.asus.ocm

en de notebook onderdelen deels wel en deels niet.
Afhankelijk of er speciale drivers van asus voor geinstalleerd moeten worden.

Maar die haal je op bij ASUS zelf dus dat zal wel goed komen
 
De link werkt niet..

Ik heb wel een cdtje gevonden wat erbij zat, daarop staat :
Driver & Utility Ver. 6.0 Multi - Language
als ik deze cd rom opstart heb ik verschillende keuze's:
ATKACPI Driver
VGA Driver
Audio Driver
CPI Hotfix
Lan driver
Modem Driver
Touchpad
RICOH Media driver
ATKACPI Utility and Utility
Readme
Browse this cd
Technical support form
Exit


Misschien zijn dit die notebook onderdelen? Ik weet uberhaubt niet hoe dat zit met een laptop, of hij al die functies automatisch al ziet ...
Wat zal het verschil eigelijk zijn met een 'normale' windows, en de cd die erbij zat, 'special for asus windows' ?

Verder heb ik nog 3 cd's met volgens mij programma'tjes, de namen zijn:
-Asus DVD
-Asus Power director
-Media Show
 
Laatst bewerkt:
Ok ik ben nou zo ver dat ik weet dat de bovenstaande cd alle programma'tjes zijn die ik nodig heb.
Ik heb ook ontdekt dat er een mapje 'WINDOWS' op de C:\ schijf staat. (welliswaar daarin 'asus' mapjes)

Ik neem aan dat windows dus op c:\ is geinstalleerd, maar als ik daar op proffesional wil zetten, zegt ie dat het FAT32 is en omgezet moet worden naar NTSF. Alleen kan het wel dan dat home op een FAT32 partitie staat?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan