Installeren XP op laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Besturingssysteem
Windows 10/11
Hallo,

Ik heb vandaag een Acer 5310 laptop gehaald in de winkel.
Helaas stond daar Vista op, waar ik beslist niet mee wil werken.

Nu wil ik XP installeren vanaf de CD, maar deze herkent geen harde schijf; waarschijnlijk omdat de laptop met Sata werkt.

Er zit ook geen diskettestation in waar ik een eventuele driver vanaf zou kunnen halen/

Iemand een idee hoe ik XP hier op krijg? :)

Indien je die kunt emuleren in de bios naar een floppy drive, anders werkt dat niet.

Ik heb zowel een USB floppy drive als een USB stick (zo eentje met een floppy en een disk gedeelte) gebruikt. Op het floppy deel van de stick en op de floppy in de drive heb ik dezelfde driver bestanden gezet.

Tijdens de blauwe scherm fase ziet XP install de USB floppy drive en haalt de driver daar. In de grijze scherm fase ziet XP de USB stick en aangezien die floppy nu drive A: is installeert ie zonder commentaar de bijgeleverde drivers.

Het geheel loopt nu als een zonnetje....... (nou ja voor zover windows dat kan...)

Maar de stick-truuk zal ik onthouden.. dat kan vaker handig zijn ..';-}

Jacq.

Anders de drivers slipstreamen.

Duidelijk :)

Ik ben er inmiddels ook achter dat als je in de BIOS de Sata mode op IDE zet, hij hem ook herkent.

Helaas brengt e.e.a weer nieuwe problemen met zich mee nl waar vind ik drivers voor dit type voor XP (als die er uberhaupt zijn) ? :o

Ik heb nu nl windows zover er op gekregen, maar bij apparaatbeheer staan bijna alleen maar uitroeptekens voor netwerkkaart, audio, modem etc...

Op de site van Acer wordt alleen gerept over Vista en nergens meer over XP....

Ik moet eerst achterhalen wat er allemaal in zit... Acer lijkt een ontmoedigingsbeleid te hebben en dwingt mensen min of meer om Vista te gebruiken.
Ontmoedigingsbeleid zoals verstopte drivers die je niet meer via de website kunt bereiken alleen nog via oude Google links.

En dan ook zijn alle Vista drivers daar prima te downloaden en zitten er in de XP drivers "toevallig" steeds CRC errors als je ze gaat uitpakken:confused:

Vaag dus...

Wel erg achterdochtig, hoor.

Denk dat ze gewoon Vista meeleveren en verder niets doen met XP, die leveren ze toch ook niet erop, denk dat het zo simpel is.

Met PCWizard eerst achterhalen wat er allemaal inzit.

Goede oplossing Lange Pier :)
Ik heb idd achterhaald wat er in zit en nu alle drivers bij elkaar gesprokkeld.

En achterdochtig? Tja... dat begint al op het moment dat ik verplicht wordt bij een laptop een OEM Vista af te nemen (diie uiteraard in de prijs verwerkt is) terwijl ik hier 2 officiele FPP windows XP heb liggen :confused:

[offtopic] Wat mij betreft zou Nelie daar ook eens een paar honderd miljoen boete voor mogen vragen, zodat je zelf weer kunt beslissen welk OS je bij je PC geleverd wilt hebben...[/offtopic] ;)

Acer 5310 xp help aub

Hoi,
Ik heb met grote belangstelling gelezen hoe jullie xo op de acer 5310 hebben gekregen. Ik heb exact hetzelfde probleem :o en zoek derhalve de drivers en hoe je een usb stick kunt emuleren. Bovendien kon ik in de bios van de 5310 niet de hd veranderen in ide.
Is er een wizzkid onder jullie die me letterlijk op weg wil helpen met drivers en verder hulp? Ik zou er heel erg blij mee zijn asl ik de (vies)ta installatie kan dumpen en terug kan naar XP.:thumb:

mvg Trebu

Duidelijk :)

Ik ben er inmiddels ook achter dat als je in de BIOS de Sata mode op IDE zet, hij hem ook herkent.

Helaas brengt e.e.a weer nieuwe problemen met zich mee nl waar vind ik drivers voor dit type voor XP (als die er uberhaupt zijn) ? :o

Ik heb nu nl windows zover er op gekregen, maar bij apparaatbeheer staan bijna alleen maar uitroeptekens voor netwerkkaart, audio, modem etc...

Op de site van Acer wordt alleen gerept over Vista en nergens meer over XP....

Volgens mij gaat er iets niet goed als je dit doet. Dit betekend dat je OF geen Sata schijf in je laptop hebt, of een soort gedeelde IDE en SATA gebruikt en de laptop in native mode opstart zodat hij beide controllers herkent. Stel je namelijk een bios knetterhard in op IDE dan gaat ie zeker weten de SATA overslaan.

Het is trouwens een beetje jammer dat je Vista hebt aangeschaft op je laptop terwijl je het toch niet gaat gebruiken. Misschien handig om dit de volgende keer te laten schieten. Scheelt misschien in de aankoopprijs.

Als je trouwens een beetje handig bent kun je alle drivers slipstreamen in een nieuwe windows XP installatie (met b.v. N-lite) en maak je hem unattended. Dan is het slechts een kwestie van ceedeetje (of dvd) erin en koffie drinken. ;)

Ik zag dat het al opgelost was, maar over het SATA verhaal wou ik toch even iets zeggen.

Wel erg achterdochtig, hoor.

Denk dat ze gewoon Vista meeleveren en verder niets doen met XP, die leveren ze toch ook niet erop, denk dat het zo simpel is.

Met PCWizard eerst achterhalen wat er allemaal inzit.

Dat is niet achterdochtig, dat heet het MS beleid. Microsoft wil, wegens tegenvallende verkopen, zoveel mogelijk Vista pc's verkopen. Vandaar dat je nu praktisch geen XP laptops tegenkomt. Bij Dell gaan ze binnenkort trouwens weer beginnen met de preinstalled XP's erop. Andere fabrikanten zijn hier ook al mee bezig of komen eraan. De support die nu voor XP niet aanwezig is zal dan ook vermoedelijk wel komen.

Hoi,
Ik heb met grote belangstelling gelezen hoe jullie xo op de acer 5310 hebben gekregen. Ik heb exact hetzelfde probleem :o en zoek derhalve de drivers en hoe je een usb stick kunt emuleren. Bovendien kon ik in de bios van de 5310 niet de hd veranderen in ide.
Is er een wizzkid onder jullie die me letterlijk op weg wil helpen met drivers en verder hulp? Ik zou er heel erg blij mee zijn asl ik de (vies)ta installatie kan dumpen en terug kan naar XP.:thumb:

mvg Trebu

Trebu, je stelt ook niet de harde schijf in naar IDE, maar de controller. Die staat volgens mij niet in het eerste biosscherm (heb helaas geen 5310 bij de hand) maar probeer of je iets kunt vinden van IDE controller/SATA controller. Je zult daar verschillende opties aantreffen om alleen IDE, alleen SATA of een combinatie van beide in te stellen.

Succes

Laatst bewerkt door een moderator:
@D2Freak,

Welkom op Helpmij.:)

Ik heb je 3 berichten samegevoegd. Je hoeft niet telkens een nieuw bericht aan te maken, als je achter elkaar op diverse mensen wil reageren.

ide sata probleem

Hoi Ik heb de 5310 ook niet bij de hand maar zal proberen er een schermafrduk van te maken. Ik ga thusi meteen kijken. Ik geloof echter dat ik ook een driver nodig heb bij de xp installatie (druk op f6 voor andere driver) omdat anders de hd neit herkend wordt?

Is het jou wel gelukt xp erop te zeten ipv vista?

trebu:thumb:

@trebu,

Maak even een eigen vraag(topic) aan. Het is niet echt netjes jou vraag/probleem in iemand anders zijn/haar topic te zetten.

@D2Freak,

Ik heb je 3 berichten samegevoegd. Je hoeft niet telkens een nieuw bericht aan te maken, als je achter elkaar op diverse mensen wil reageren.

Excuus en bedankt voor het welkomstcomittee ;). Ik dacht voor de overzichtelijkheid doe ik per vraag een post, maar als dat samengevoegd mag worden zal ik dat in het vervolg doen.

Je ziet dat het wel duidelijk wordt door de "quotes".:)

bedankt voor de tip

@trebu,

Maak even een eigen vraag(topic) aan. Het is niet echt netjes jou vraag/probleem in iemand anders zijn/haar topic te zetten.
Heb je gelijk in, wilde pm sturen maar dat gaat na donatie niet so snel. Kom nu wel verder, maar weet nog niet hoe de usb stick te benaderen. zal nieuw topic maken

Nou, nog heel wat reakties zie ik :)

Wat betreft dat het jammer is dat ik Vista heb "aangeschaft", die wordt je inderdaad door de strot gedwongen en staat al pre-installed op het systeem. Je kunt hem eventueel laten verwijderen en vergoeding krijgen maar in de praktijk rekent men kosten voor het verwijderen die dusdanig zijn dat je daarna vaak duurder uit bent.
Maar misschien dat de denktank in de EU beterschap gaat brengen nu ze het erover eens zijn dat voorgeinstalleerde windows slecht is voor de concurrentie en dus eigenlijk moet verdwijnen.

Wat betreft de laptop, hij draait nu prima onder Windows XP.
Deze (en ik neem aan dat ze toch gelijk zijn ;) ) heeft als je in de BIOS gaat en dan naar het tweede scherm (MAIN) gaat, onderin de optie : SATA AHCI ENABLE. Die kun je zetten op SATA of op IDE mode en in IDE mode herkent hij de harddisk wel, tenminste hier.
Verder heb ik met veel zoeken ook alle druivers gevonden en dus geen uitroeptekens meer.

Dus mocht je er niet uitkomen dan hoor ik het wel ;)

Nou, nog heel wat reakties zie ik :)

Wat betreft dat het jammer is dat ik Vista heb "aangeschaft", die wordt je inderdaad door de strot gedwongen en staat al pre-installed op het systeem. Je kunt hem eventueel laten verwijderen en vergoeding krijgen maar in de praktijk rekent men kosten voor het verwijderen die dusdanig zijn dat je daarna vaak duurder uit bent.
Maar misschien dat de denktank in de EU beterschap gaat brengen nu ze het erover eens zijn dat voorgeinstalleerde windows slecht is voor de concurrentie en dus eigenlijk moet verdwijnen.

Wat betreft de laptop, hij draait nu prima onder Windows XP.
Deze (en ik neem aan dat ze toch gelijk zijn ;) ) heeft als je in de BIOS gaat en dan naar het tweede scherm (MAIN) gaat, onderin de optie : SATA AHCI ENABLE. Die kun je zetten op SATA of op IDE mode en in IDE mode herkent hij de harddisk wel, tenminste hier.
Verder heb ik met veel zoeken ook alle druivers gevonden en dus geen uitroeptekens meer.

Dus mocht je er niet uitkomen dan hoor ik het wel ;)
Ik ben slechts een eindje verder gekomen helaas. De bios van deze travelmate 5310 is superbeperkt. Ik heb wel screen "main", maar helemaal niets over hdd instellen.
Als ik de XP installatie cd erin die druk ik op F6 voor een hdd driver, maar vervolgens kom ik niet bij mijn usb stick. Ik begrijp dat je een stick kan emuleren als een floppy drive maar kan daar niets over vinden laat staan hoe je dat zou moeten doen. Tja en dan staat daar zo'n cursor te knipperen en zit ik vast. Mocht je me op weg willen helpen heel graag. Ik begrijp dat ik zoiets in een apart topic zou moeten vragen maar anderzijds gaat het hier er al over:shocked: Bedankt voor alle hulp:thumb: die mogelijk is:)

Laatst bewerkt:
Je dient het in te stellen bij de SATA controller, denk dat er wel meer opties zijn dan alleen "main", is het een Phoenix bios?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan