Instellen draadloze netwerkverbinding

Status
Niet open voor verdere reacties.

everhart

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2005
Het antwoord op deze vraag zal voor velen mogelijk zo lachwekkend eenvoudig zijn, maar ook na enig zoeken op internet raakte ik volkomen het spoor bijster met allemaal verschillende antwoorden en dan vaak ook nog het gebruik van incrowd-jargon.:confused:

Mijn behoefte
Ik wil in mijn eigen huis of bij iemand anders, draadloos internetten op mijn laptop. Er staat (nog) Windows XP op.

In mijn eigen huis heb ik een modem/router van het merk Zyxel. Hierop zijn twee pc's aangesloten, maar sluit ik mijn -vorig jaar van iemand gekregen-laptop ook wel eens aan.
In het huis van de ander is ook internet, maar dan alleen voor telefoon en een tv-abonnement.
Derhalve lage snelheid, zo heb ik gemerkt.
En daarom wilde ik daar dus draadloos internetten.
Ik heb dat nog nooit gedaan.

Als ik kijk bij netwerkverbindingen, zie ik staan:

* Draadloze internetverbinding;Type: LAN-of snelle internetverbinding;Status:Niet verbonden, met firewall; Apparaatnaam: Broadcom 802.11b/g WLAN
* LAN-verbinding;Type: idem;Status: Netwerkkabel is niet aangesloten, met firewall;Apparaatnaam: Realtek RTL8139/810x Familiy Fast Ethernet NIC

Toen ik op de eerste regel klikte, kwam er:

* 1394-verbinding;Type: idem; Status: Uitgeschakeld, met firewall; Apparaatnaam: 1394-netwerkkaart

Wie kan mij verder helpen?:(

EDIT:

Toen ik nog eens klikte op de eerste regel verscheen er een scherm 'Een draadloos netwerk selecteren'.

Hierin staat, 'dat er geen draadloze netwerken binnen bereik zijn gevonden.
En dat ik er voor moet zorgen, dat de schakelaar voor draadloos netwerkverkeer is ingeschakeld'.

Ik heb daar al op grond van internetonderwerpen naar gezocht, maar kan niets vinden. Waar kan ik die vinden?

EDIT 2:
Ha! Ik ben al weer een stap verder. Toch leuk en nuttig: vragen stellen op internet en alleen al daardoor gesteund verder zoeken op internet. Zo kan een forum ook werken. :)

Ik moest een knop naast mijn laptop-aan/uit-knop, met een antenne-zend-icoontje indrukken. Toen ging het antenne-zend-icoontje blauw doen. :)
Klik ik nu op de eerste regel verschijnt weer het scherm 'Een draadloos netwerk selecteren'.
Maar nu met een lijst van 5 draadloze netwerken. Waaronder op grond van de omschrijving, zo te zien die van mijn buurman. :) :)
Achter allemaal staat 'Beveiligd draadloos netwerk'. Waarbij bij twee de toevoeging: (WPA).
Wat nu te doen? Kan ik zonder problemen er eentje aanklikken ofzo?

Laatst bewerkt:
Je praat alleen over Mobiel Internet (dus 3G/4G) ("Mobiel") en TV-abonnement maar je schrijft niet of bij het tv-abonnement wel Internet is inbegrepen.
Je meldt dat er geen netwerken te zien zijn, dat betekent dat ik betwijfel of er wel een router is met draadloos Internet in de buurt.

Je zult dus eerst bovenstaande zaken moeten uitzoeken:
a. Is er Internet inbegrepen bij het tv-abonnement?
b. Indien a. bevestigend: Heeft de tv-provider een kastje beschikbaar gesteld voor Internet mét draadloos of alleen voor bedraad?
Indien ook voor draadloos: Welk type kastje is dat (merk + type) en welke provider?
Indien NIET ook voor draadloos: Dan zul je een draadloze breedband router moeten gaan kopen die je achter het kastje van de tv-provider hangt met zijn WAN/Internet aansluiting.

Als er tóch draadloos Internet zou moeten zijn bij die kennis/vriend, dan moet je je richten op "En dat ik er voor moet zorgen, dat de schakelaar voor draadloos netwerkverkeer is ingeschakeld'".
Je zult een laptop hebben waar draadloos uit- en ingeschakeld kan worden m.b.t. een schuif of toetscombinatie of knopje. Ook kan het zijn dat de Wifi is uitgeschakeld als je laptop niet aan de stroomadapter is aangesloten. Kijk in de handleiding van de laptop, of geef merk + type hier, dan kunnen we misschien het voor je opzoeken. [Ik neem hier aan dat je bedoelt met aansluiten van je laptop op je Zyxel thuis dat je dat bedraad doet.]

Tijs.

Hallo, ik heb mijn bericht aangevuld (EDITS)!
Zou je dat even willen lezen, Tijs?

Als je het netwerk van de buren in beeld hebt met een slotje er achter (van "beveiligd"), dan zul je bij de buren moeten achterhalen welk toegangswachtwoord er op die draadloze verbinding is ingesteld. Heeft je buurman een UPC Horizonbox, dan staan zowel draadloze netwerknaam ("SSID") en het toegangswachtwoord op een sticker aan de onderkant van de Horizonbox. Laat je buurman die SSID en dat wachtwoord dan ook meteen ergens noteren (in een van de twee Horizonbox boekjes is er een aparte pagina beschikbaar waar dat genoteerd kan worden).

Succes,

Tijs.

Je praat alleen over Mobiel Internet (dus 3G/4G) ("Mobiel") en TV-abonnement maar je schrijft niet of bij het tv-abonnement wel Internet is inbegrepen.
Even voor de duidelijkheid. Ik zit nu gewoon thuis, niet bij degene, waar ik draadloos zou willen internetten! Sorry voor de onduidelijkheid mijnerzijds!
'Degene' heeft een Solcon-abonnement.
Het maakt mij niet uit of ik draadloos kan via 'degene', waar ik ben of via een ander uit de buurt.

Blijft dan dat je bij 'degene' moet achterhalen welk draadloze netwerk van hem is én welk toegangswachtwoord hij daarop gezet heeft. Mogelijk is dat draadloze toegangswachtwoord door zijn Solcon Internetprovider erop gezet, dan staat het in een boekje, op een sticker of bijgeleverde brief (analoog aan het UPC Horizonbox verhaal van mijn vorige posting).

Tijs.

Staat er een Fritzbox, dus heeft je moeder de Draadloos internet-optie er bij genomen? Zie deze link
Indien ja, dan (staat ook op die link) is hier de instructie m.b.t. toegangswachtwoord van de Wifi:
Het draadloos modem van Solcon is standaard voorzien van een wachtwoord voor draadloos internet. Deze zogenaamde "wireless key" zorgt ervoor dat alleen u toegang heeft tot het draadloze netwerk. Deze code kunt u vinden op de onderkant van uw modem, genaamd “WLAN network key”

Tijs.

Ik kreeg een e-mail of mijn vraag was opgelost.
Nou nee, eigenlijk niet.

De Solcon-abonnee heeft geen Fritzbox.
En hoe dat verder moet, ik zie door de bomen het bos niet meer.

Wel ben ik er achter, dat er een Wifi-punt is in een gemeenschappelijke zaal er vlakbij.

Ik ga vandaag bij de Solcon-abonnee testen of het mij daarmee wel lukt.
Niet-draadloos internetten (dus met kabel aan de laptop) daar zorgt voor zo vreselijk traag internet, dat het niet is te doen.

Ik heb bij mij thuis geprobeerd met mijn laptop draadloos te gaan, heb wel geleerd, hoe het zit met pc's en voor mij zichtbare netwerken in andere woningen, maar met mijn modem draadloos internetten lukte niet.

Laatst bewerkt:
a. Het is nog steeds niet duidelijk of je moeder nu wel of niet een eigen draadloze router heeft.
b. Als het bedraad (aangesloten aan de Solcon router) al te traag gaat, dan gaat het met een draadloze router (of accesspoint) op die zelfde Solcon router draadloos niet sneller gaan.
In feite klaag je dus hier over het abonnement dat je moeder heeft afgesloten, dat die te traag is voor jouw doel(eind)en. Evt. is er een probleem met die verbinding (bel dan met Solcon, nadat je bedraad een test gedaan hebt met http://www.speedtest.net en je daar ziet dat die 8 mbit / 1 mbit snelheid bij lange na niet gehaald wordt), anders zal je moeder een sneller abonnement moeten nemen.
c. Wifi punt in gemeenschappelijke ruimte: Daar zul je dan zelf even bij de leiding van de instelling moeten gaan achterhalen of die door jou gebruikt mag worden en zo ja, welk wachtwoord er op staat.

Tijs.

IK heb het abonnement afgesloten, puur voor tv en (kerk)telefoon, verder niets.

Ik vind het niet prettig, door een beantwoorder neer te worden gezet, als 'iemand, die hier klaagt'.
Ik stel slechts vragen, ik heb niet het gevoel te klagen, dat zegt iets over de beantwoorder.

Ik dacht, dat elke router of modem (wat is het verschil, word ik ook helemaal confuus van elke keer) tegenwoordig standaard draadloos kon worden INGESTELD, dus dat de vraag niet meer speelt: HEEFT iemand draadloos of niet.

Bij WIFI dacht ik dat het een kwestie was van in de buurt van zo'n punt zijn en hopla, je kunt internet op. Geen wachtwoord nodig, was mijn idee.
Een Wifi-punt mag toch altijd door iedereen gebruikt worden, daar is het toch juist voor????
Dat blijkt dus nogal anders te zitten.

Weet je wat, dit forum werkt gewoon niet voor althans deze vraag (andere vragen ben ik vaak wel geholpen).
Dank voor de reacties, mn. Tijs, maar ik ga wel bellen met mijn provider en die van Solcon, want ik kom hier niet meer uit.
Al dat geschrijf, ik word er zo moe van...er moet gewoon iemand live bij komen.

Laatst bewerkt:
Wifi punten zijn doorgaans juist niet voor algemeen gebruik, want (stel) dat jouw pc/laptop (gewild of niet) spam-,hack- of andere 'foute' software zou bevatten dan krijgt de abonneehouder op zijn kop als er over zijn internetverbinding ongewenste zaken gebeuren.
Ook groot gebruik van de snelheid door (bijv.) een downloader over een verbinding zou het traag maken voor de andere gebruikers ervan etc.

Begrijp me goed, ik wil je hier niet als klager brandmerken, maar mijn analyse is correct: als het bedraad langzaam is dan wordt het niet sneller als je dezelfde internetverbinding draadloos zou gebruiken.

Suuces,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan