• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

instelling waarden berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

arjoderoon

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2007
In excel is er de optie om waarde automatisch of handmatig te laten berekenen. Ik heb deze standaard op automatisch staan. Toch zie ik regelmatig onderin mijn scherm "bereken" staan, als teken dat het op handmatig zou staan.
Ik heb dit nu gecheckt bij een bestand maar in de opties blijkt het berekenen wel degelijk op "automatisch" te staan.

Ik ben dan alleen in vertwijfeling waarom ik toch de "bereken" knop te zien krijg.

De bestanden worden 4 wekelijks bijgewerkt waarbij er tijdens het bijwerken een extern bestand geopend wordt die ervoor zorgt dat er een script draait. Dat doet het volgende:
Code:
Sub vernieuwalles(mytemplate As String)

Windows(mytemplate).Activate

On Error GoTo Err_

Application.StatusBar = "Bezig met vernieuwen"

Application.ScreenUpdating = False
  Application.Calculation = xlCalculationManual

'  Call SheetOpschonen

Call datawissen
  Call dataplaatsen
  Call kolomtitels
  Call toevoegen
  Call maaktabel
  Call refreshpivots

Exit_:
  Application.StatusBar = ""
  Application.ScreenUpdating = True
  Application.Calculation = xlCalculationAutomatic
  Exit Sub

Err_:
  Call MsgBox(Err.Number & vbCrLf & Err.Description)
  Resume Exit_

Application.Calculation = xlCalculationAutomatic

End Sub

Ik meen dus overal gedekt te hebben dat de berekenmethode altijd op automatisch komt te staan na het verversen.
Of de routines die aangeroepen worden zouden hier nog roet in het eten moeten gooien, maar dat weet ik niet.

In de bijlage hoe mijn scherm in excel eruit ziet met daarbij ook de instellingen van excel. Blijkbaar staat excel ingestled op automatisch berekenen, maar toch krijg ik de knop berekenen in mijn scherm te zien.

Rara, wat moet ik hier mee? (uiteraard moeten mijn waarden altijd automatisch berekend worden).

helpmij.png

Toch zie ik regelmatig onderin mijn scherm "bereken" staan, als teken dat het op handmatig zou staan.
Hoe kom je er bij dat het een knop is die jou in staat zou moeten stellen om een bestand te berekenen? Het is niet meer dan een aanduiding wat Excel aan het doen is. Als er niks gebeurt, staat er "Gereed", als je een cel aan het bewerken bent staat er "Bewerken" en (daar komt-ie) als Excel iets aan het berekenen is staat er "Berekenen". Het feit dat jij blijkbaar niet op F9 hebt gedrukt, en dat er tóch wordt gerekend, betekent dus dat Berekenen inderdaad op Automatisch staat, en dat dat nog werkt ook!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan