Instellingen in Thunderbird ontbreken of werken niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
970
Ik gebruik al jaren Thunderbird mail in Windows 7 en Linux Mint. Ik kan bij 'serverinstellingen' dan de volgende opties aan- of uitvinken:
1-Op nieuwe berichten controleren bij opstarten
2-Op nieuwe berichten controleren om de .... minuten
3-Nieuwe berichten automatisch downloaden
4-Alleen berichtkoppen ophalen
5-Berichten op de server laten
5a-voor maximaal ... dagen
5b-tot ik ze verwijder

Onlangs heb ik Linux Mint naar 17.1 ge-update (fresh install) inclusief Thunderbird en bij 'serverinstellingen' ontbreekt nu optie 5 (+ 5a en b) waardoor er geen kopie meer op de server achterblijft na het ophalen van emails. Nog vervelender is dat de opties 1 t/m 3 niet meer functioneren. Ik heb 1, 2 en 3 uitgevinkt, maar bij opstarten en daarna blijven alle emails continu automatisch binnenkomen. Ik heb dit probleem ook al op Mint forum geplaatst, maar nog geen oplossing gevonden. Weet iemand hoe dit kan en hoe ik dit oplos?
 
Heb je thunderbird al opnieuw geinstalleerd?

Groeten Marcel
 
Kan ik inderdaad proberen. Dat uitvinken van opties niets doet, zou op een bug kunnen wijzen, maar dat op een scherm (serverinstellingen) regels met instelopties volledig ontbreken lijkt bijna op een andere versie van Thunderbird. Kreeg overigens een reactie van iemand op Mint forum die constateerde dat ook daar de aanwezige instelopties niet werken en emails blijven binnenkomen, ook als die ophaal-opties worden uitgevinkt. Heb op drie andere pc/laptops ook Thunderbird waar het wel allemaal goed werkt. Dus dan op deze laptop maar eens verwijderen en opnieuw installeren.
 
Ik heb Thunderbird via Softwarebeheer verwijderd en vervolgens opnieuw vanuit Softwarebeheer geïnstalleerd. Tot mijn verbazing zijn mijn mappen niet leeg en dat zou je verwachten na een fresh install. Ik heb nu een Engelstalige versie met nog steeds dezelfde problemen. En ook ontbreekt in Serverinstellingen nog steeds de optie om emails op de server te laten. Niet het gewenste resultaat dus.
 
Gek, want hier heb ik daar helemaal geen last van. Heb Linux Mint 17.1

ik lees:
Onlangs heb ik Linux Mint naar 17.1 ge-update (fresh install) inclusief Thunderbird
Een update is geen verse install, dus ik vraag me af wat je nu precies gedaan hebt.
Als je Mint 17.1 echt vers geinstalleerd hebt, dan heb je automatisch Thunderbird, want die zit er standaard in.

Een verse install is dat je de iso op een dvd brandt en die installeert. Dat is altijd beter.
Heb je de verborgen map met de punt ervoor wel overgezet of niet?

Want als je een verse install doet is het handiger om die map .thunderbird in je home (maar dan in de verborgen mappen) te kopieeren naar een sticky of NAS en na de verse install weer terug te zetten voordat je je thunderbird opent.

Dus die map die er staat weghalen, en dan je kopie map terugzetten.
Dan blijft namelijk alles hetzelfde en je hebt je mail, adresboeken nog etc. et

Als ik het goed begrijp is dus in accountinstellingen de serverinstellingen niet meer aanvinkbaar?

Edit: heb je alle updates al binnen gehaald?
En voor het Nederlands, kijk even of je via Synaptic de NL pakketten even overnieuw installeert. Daarna Thunderbird opnieuw opstarten en je hebt weer Nederlands.
 
Laatst bewerkt:
Ik had weer een reactie gegeven maar zie em niet. blijkbaar even iets niet goed gedaan. Dus bij deze opnieuw:

Het was een fresh install vanaf een gebrande iso. Ik heb geen backups gemaakt/teruggezet omdat er op deze laptop geen belangrijke mails zaten. Na de installatie heb ik alle updates opgehaald (plus sudo apt-get update && upgrade).

Op mijn desktop met Mint 16 Mate zit volgens Softwarebeheer Thunderbird versie 1:31.2.0 + build2-out. Bij installeren werd automatisch ook Thunderbird-gnome-support mee geïnstalleerd. Die versie werkt prima met in Serverinstellingen goed functionerend aan/uitvinken en ook de optie om opgehaalde emails op de server te laten is aanwezig. Die versie 31.2 heb ik trouwens ook goed werkend in Windows7 (dual boot met Mint).

De genoemde problemen deden zich voor na installatie van Mint 17 Xfce en daarna met 17.1 Cinnamon. Het probleem zit dus in Thunderbird versie 31.3 die met Mint 17 en 17.1 wordt geïnstalleerd. Thunderbird-gnome-support werd daar ook niet mee geïnstalleerd. Heb ik even gedaan om te zien of dat iets uitmaakt, maar nee.

Overigens heb ik mijn probleem ook voorgelegd aan Mint forum en daar zijn mensen mee bezig (maar dat gaat mij boven mijn pet). Tot nu toe nog geen oplossing. Ik vond wel bij de recensies van Th in Softwarebeheer een opmerking van iemand die vindt dat de nieuwe versie vol 'minor bugs' zit, niet stabiel is en dat mozilla de eerdere versie moet terugbrengen.
 
Laatst bewerkt:
Het probleem zit dus in Thunderbird versie 31.3 die met Mint 17 en 17.1 wordt geïnstalleerd.
dat is natuurlijk niet helemaal waar, ik heb Mint 17.1 cinnamon en heb nergens last van.
 
En is dat dan ook met Thunderbird 31.3?
Ik vind mijn situatie uitermate irritant. Mails die ongewild continu binnenkomen (ik krijg er nogal veel) terwijl ik dat heb uitgevinkt en die dan ook meteen van de server weg zijn.
 
als het van de server weg is, heb je de instellingen in je account niet goed staan.
Dus bij accountinstellingen en dan serverinstellingen en dan zetten dat je ze 7 dagen of hoe lang dan ook, je ze wil bewaren. Of zetten dat ze niet mogen verwijderd worden. Je moet maar even kijken hoe het er precies staat, ik zit nu achter een hele andere pc.
Voorlopig zit ik ook niet achter mijn mint 17.1 cinnamon dus.....(heb tot 3 januari een chromebook)
 
Maar dat is nu precies waarom ik dit item heb geplaatst: die opties om dat in serverinstellingen in te stellen ontbreken sinds ik Mint 17 en 17.1 gebruik!!! Op mijn twee desktops met Mint 16 staan die opties er wel en dat werkt goed. Kortom: ik kan dat niet meer instellen en de instelopties die er wel zijn (automatisch emails ophalen bij opstarten of om de ... minuten) die werken niet. Alle mails komen gewoon binnen ondanks dat dit uitgevinkt is.
 
Okee, als het wel werkt op je mint 16 dan kopieer je de verborgen map .thunderbird naar een sticky, verwijder de verborgen map in mint 17.1 en zet de verborgen map die je op een sticky gezet heb, daar terug.
(verborgen mappen vind je terug in je persoonlijke map, maar zet wel de verborgen mappen eerst aan, anders zie je hem niet)

Dan heb je de configuratie van mint 16 (en zul je wat mails missen, tenzij je ze even doorstuurt naar je mint 16 voordat je deze kopieert).

Had ik deze optie niet al gegeven? Hm.....maar goed, probeer dat eens. Want dan moet je toch echt de configuratie hebben van mint 16.
 
Laatst bewerkt:
Ben er uit via het Mozilla forum en het zit anders in elkaar.

Ik kreeg het advies om te kijken naar de mailserverinstellingen IMAP en POP. Op mijn Windows en Mint16 computers stond bij Thunderbird POP server ingesteld en op mijn Mint17 en 17.1 computers is bij installatie van Thunderbird automatisch de IMAP server aangemaakt i.p.v. de POP server. Bij IMAP blijft de mail altijd op de server staan. Dus is de optie 'Mail op de server laten voor een bepaalde tijd' overbodig en daarom niet aanwezig. Waarom de overige download instellingen in IMAP (alleen bij mij?) niet functioneren staat daar los van en blijft een vraag.

Ik heb eerst voor de veiligheid mijn inbox-inhoud opgeslagen in een nieuwe locale map en daarna een nieuw account met dezelfde persoons/emailgegevens aangemaakt. Tijdens het aanmaken heb ik de automatische configuratie gestopt en handmatig mijn gegevens en als server POP ingevuld. Toen het bestaande IMAP account verwijderd (bij openen de melding: er bestaat al een account met deze naam, daarna: account verwijderen). Daarna waren mijn mappen leeg m.u.v. de nieuwe locale map met mijn emails die ik kon terugzetten in de inbox.

In ieder geval bedankt voor alle moeite en misschien hebben anderen hier nog iets aan.
 
Daarom, ik schreef al........doe de verborgen map van thunderbird op de pc waar het wel werkt, op een sticky.
Haal die verborgen map van thunderbird weg op de pc die niet werkt, en zet de verborgen map van je sticky terug op de pc waar het niet werkte.
Dan werkt alles en heb je alles hetzelfde.

Als je dat had gedaan, had het gelijk gewerkt. ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan