Instellingen NTFS schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

CommiC

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 jun 2006
Mijn NTFS schijf instellingen wil ik veranderen. De schijf is namelijk enorm traag bij un-zip en par bewerkingen van grote bestanden. Het gaat om de instellingen [File compression] en [Encryption supported]. Beiden staan volgens de analyse van SiSoftware Sandra op 'ja' en beiden wil ik uitzetten in de hoop dat de snelheid weer normaal wordt. Ik kan alleen niet vinden waar ik dat moet doen ? Indien dit helemaal het probleem niet is houd ik me aanbevolen voor een tip in een andere goede richting.

thx
Eric

Maxtor 6L080oJ4
MS XP pro

De eerste kun je bij de eigenschappen van de schijf uitschakelen, de tweede is een optie om de mappen op die schijf te beveiligen.
Maar ik denk niet dat de eerste aan staat, dat is ook een mogelijkheid voor de mappen.

Lange Pier zei:
De eerste kun je bij de eigenschappen van de schijf uitschakelen, de tweede is een optie om de mappen op die schijf te beveiligen.
Maar ik denk niet dat de eerste aan staat, dat is ook een mogelijkheid voor de mappen.

Comprimeren van files staat inderdaad uit. Zoals gezegd, alle file bewerkingen zoals unzip en PAR die ik op deze schijf uitvoer gaan tergend traag. Sterker nog, ze nemen zoveel processortijd in beslag dat ik bijna niets anders kan doen tijdens unzip en par check van bestanden van meer dan 50Mb op die schijf. Als ik het vanaf mijn eerste schijf uitvoer gaat het wel als een gek.
Bij het cleanen van deze schijf zie ik ook ongeveer 5 gig aan oude bestanden (?) staan waarvan gevraagd wordt of die gecomprimeerd moeten worden. Geen idee waar dat over gaat.
Er moet toch ergens iets te vinden zijn om dat probleem op te lossen want ik word hier gek van.

Misschien staat de dma niet aan voor deze schijf, dat wordt hij ook rete traag, kijk hier eens.

En hier een site waar veel over het optimalisewren staat, misschien kun je hier ook nog wat van opsteken.

Lange Pier zei:
Misschien staat de dma niet aan voor deze schijf, dat wordt hij ook rete traag, kijk hier eens.

En hier een site waar veel over het optimalisewren staat, misschien kun je hier ook nog wat van opsteken.

DMA staat wel aan maar via je link ben ik wel achter het probleem gekomen. Mijn primaire IDE kanaal stond voor apparaat 2 op PIO mode en dat is natuurlijk helemaal niet goed. Met wat registry delete en opnieuw opstarten staat hij inmiddels op Ultra DMA mode 6 en dat zou helemaal goed moeten zijn. Ik ben benieuwd of dat met grote bestanden nu de oplossing is. Ik laat je nog wat weten. Dank voor de goede verwijzing!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan