Instellingen weizigen met (alle) zelfde ip nummer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rene v petten

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2010
Beste lezers,
Ik hoop op hulp uwerzijde daar mijn verstand voor vele technische instellingen niet toereikend is.
Ik heb een adsl internet verbinding, xp windoxs en natuurlijk een modem.

Nu heb ik gekocht een EnGenius acces point, twee voor een straal verbinding te maken, en twee voor een wifi bereik om deze twee heen.

Bij de gebruiksaanwijzing wordt gezegd dat ik vele instellingen moet maken/veranderen.
Daarbij is een ip adres opgegeven die voor hun geldig zijn.

Probleem is evenwel, dat deze ip nummers allen hetzelfde zijn zo ook die van mijn modem. Als ik er een daarvan na mij modem aansluit, en probeer met mijn webbrownser http://192.168.1.1 kom ik wel in mijn modem maar op geen enkele manier (verder) in de EnGenius. Rechtstreeks aansluiten is me niet gelukt om er zo in te komen.

Wat doe ik verkeerd? En hoe moet ik het wel doen?
Bijvoorbaad dank voor een reaktie! :thumb:

Verander van het modem het interne IP-adres (192.168.1.1) bijvoorbeeld naar 192.168.0.1
Dan hebben het modem en de engenius set niet meer hetzelfde interne ip-adres.
Tevens is het handig om te vertellen om welke engenius set het gaat.

Eerste fase gelukt, ip verandering

beste maniac2003,
Sorry voor de ontbrekende informatie maar bedankt voor uw oplossing, en het is gelukt. Ik durfde dit eerst niet zomaar te doen, bang dat het daarna niet meer werken zou!

Dus:
Na het modem heb ik de EnGenius EOC5611P welke ik ga gebruiken als straal verbinding naar het zelfde app maar wel 600 meter verder.

Bij de eerste sluit ik tevens aan een outdoor access point ( EnGenius EOC2611P) met buiten antenne. Het signaal voor deze twee komt direct van mijn modem vandaan.

Bij die (EOC5611P) van 600 meter verder gebruik ik zijn signaal weer om het via de EnGenius EOC2611P met buiten antenne weer uit te stralen.
Dit alles om mijn/de klanten een internet verbinding te kunnen geven.

Helaas hebben ze allemaal het zelfde ip nummer.

Mag ik aannemen dat ik ze allemaal een ander ip nummer moet geven om zodoende de interne gegevens nu en of later te kunnen veranderen?

Graag hoor ik van u of een ander!
Met vriendelijke groet en alvast weer bedankt voor uw antwoord. :thumb:
René

Beste René,

Dat is correct, alle apparaten zouden een eigen IP moeten hebben.

Als dit voor gasten is, hoe ga je de internetverbinding reguleren?
Zeker als er ongewenste activiteiten op het netwerk plaatsvinden.

Groeten,

Richard

Beste Richard,

Ik ben bezig ze alleen een eigen ip adres te geven, Bij een van de vier is het gelukt (+ instellingen) gek genoeg kom ik op dit moment nergens meer in. Zal mijn modem maar eens opnieuw opstarten, wie weet. Of zou het iets anders kunnen zijn?

Betreft de beveiliging van de ongewenste praktijken? :cool:
Op dit moment moeten de gasten eerst een account aanmaken en deze via email bevestigen, maar dat wordt door een tweede partij geregeld. Ik wil hierna een ticket systeem met mac registratie aanschaffen, als wat ik nu heb, naar behoren gaat werken.
Want wij zijn hier verplicht een jaar lang deze log gegevens te bewaren, for just in case....:d

Graag hoor ik weer van u.
Met vriendelijke groet en weer bedankt voor de hulp! :thumb:
René

Als ik zo de quickstart bekijk van de 5611P dan zullen alle accespoints via de pc/notebook zo geconfigureerd moeten worden zodat allen in hetzelfde subnet terechtkomen.
De afbeeldingen in de handleiding laten zien dat ze zich bij elkaar kunnen aanmelden via WDS. Dat zou een hoop aansluitwerk moeten schelen.
Welke modus gaat er gebruikt worden? (maakt met meelezen in de handleiding wat gemakkelijker):thumb:

Kijk en dat bedoel ik nu. U heeft er verstand van, ik (bijna) in het geheel niet. En dat maakt het praten met u er niet gemakelijker op. Ik weet niet wat u bedoeld met WDS en tevens niet wat u bedoeld met de modus.

Wel kan ik vertellen dat ik de 5611P alleen maar gebruik voor de verbinding door te stralen van een gebouw naar de andere (het lijkt me dat ik daar niet echt een beveiliging in hoef te bouwen, behalve dan om in te loggen).

En de twee EOC2611p gebruik als access points. En om eerlijk te zijn, een heleboel gegevens die ik kan veranderen of invullen zeggen me niets! Zou ook niet echt weten wat ik daarmee moet doen. Ik kan natuurlijk de beschrijving wel lezen, maar begrijpen is een ander verhaal. Mocht u niets te doen hebben ..:)

Ook van deze laatste heb ik veranderd de login, ip en aangegeven dat het om een access point gaat. Veel meer durf, lukt me niet te doen. Als u denkt dat ik iets belangrijks vergeet, dan hoor ik dit graag van u.
Bijgevoegd heb ik twee printscreen van de settings voor het accesspoint.
Met vriendelijke groet
René
wifi2.jpgwifi1.jpg

Via WDSzouden de diverse apparaten elkaar gemakkelijk moeten kunnen vinden en zichzelf aanmelden en deels configureren.
De handleiding zou het grotendeels wel duidelijk moeten maken en verder is er online genoeg info te vinden over alle termen. Helpen op afstand blijft altijd beperkt, maar bij vragen wil ik best helpen daar zitten we tenslotte op het forum voor.

De screenshots zien mij er goed uit. Je ziet op 1 van de screenshots ook al het SSID (identificatie naam/nummer) tevoorschijn komen. Als laatste is het uiteraard belangrijk de encryptie van het signaal te activeren, nu is het signaal nog niet beschermd.

Orcet is vast prachtig maar een beetje uit de buurt :D

Beste maniac2003,

Weer bedankt voor uw hulp! Tof :thumb:
Als ik de encryptie van het signaal activeer (per eenheid) van de access points, kunnen de mensen dan wel gewoon erop komen? Mag ik aannemen dat een ander die er dan ook op zit, dan niet mee kan kijken in deze computer? Dit door de encryptie? Probleem is evenwel voor mij, hoe ik dit allemaal invul! Ik heb wat gedaan, zou u kunnen zien of dit het goede is? :o Waardoor bijgevoegd een printscreen hiervan.

Extra vraag a. u .b, de twee die ik gebruik voor het signaal over te stralen, moet ik deze ook beveiligen? Volgens mij bestaat de mogelijkheid aan te geven, dat niemand deze kan zien/lezen. Klopt dit?

Klopt Orcet is mooi, maar Apeldoorn is ook mooi! En ook een beetje ver weg voor mij! :D

Alvast weer hartelijk bedankt! Tof!! :thumb:

René SSID Profile.jpg

Ja hoor, de encryptie is hetzelfde als de encryptie bij draadloze thuisnetwerken. Gebruikers moeten dan om verbinding te krijgen de correcte sleutel invoeren. Maar aan de andere kant, als gebruikers eerst een account moeten aanmaken die wordt gecontroleerd. Dan zou encryptie niet per se nodig zijn voor het aanmelden. Het is dan uiteraard wel zo dat het internet verkeer gemakkelijk kan worden afgetapt. Zaken als internetbankieren is dan zeker niet aan te raden. Daarom zou ik persoonlijk altijd voor encryptie kiezen.
De vorm is dan nog een keuze. De beveiliging staat nu op WPA mixed oftewel WPA + WPA2 TKIP of AES (om even technisch te worden). WPA2 (AES) is het veiligst maar niet compatible met oude notebooks etc.
Dus om een lang verhaal kort te maken, de beveiliging kan je zo laten staan omwille van de compatibiliteit.

Er bestaat inderdaad een kans dat de verschillende apparaten op het netwerk elkaar kunnen zien, wellicht dat dit nog op enige manier wordt afgeschermd. Dit vind ik ook iets voor de klant zelf om zicht hiertegen te beschermen. Vandaar dat de firewall in Windows Vista/7 (wellicht XP ook al wel) ook profielen heeft voor openbare plaatsen. Hierdoor worden een aantal zaken geblokkeerd zodat anderen de notebook niet zien of in ieder geval niet zouden moeten kunnen benaderen.

Op alle accesspoints is de encryptie inderdaad aan te raden.

In een eerder bericht las ik trouwens nog dat iedereen hetzelfde IP heeft. Bedoelde je hier de Engenius apparaten of de 'klanten'?
Er zit een router functie in de Engenius. Die zou via DHCPverschillende adressen kunnen uitdelen. Dit maakt ook het loggen van events (gebeurtenissen) makkelijker op het netwerk. Voor het geval er dingen gebeuren die niet zouden moeten, of als iemand verbindingsproblemen heeft.

Poeh, het is weer een aardig stuk geworden met weer wat technische termen :)
Ondanks dat ik je graag help, maar is er niemand daar in de buurt die je fysiek kan helpen? Want zelf denk ik dat als je iemand in de buurt kunt vinden die er een beetje kijk op hebt, dat het inrichten ansich niet zo'n probleem hoeft te zijn. (in theorie :p )

Veel succes en bij vragen weet je mij te vinden :thumb:

P.S. Mijn vader zei gisteravond: "als hij de vakantie betaald komen we direct langs":D
Als ik de website zo zie ziet het er goed uit René, altijd handig Google :D, zelf heb ik het normaal niet zo op campings maar dit ziet er erg goed uit.

Hallo Rene,

Zag dat de vraag op opgelost staat, is alles gelukt?

Groeten,

Richard

Dag Richard,

De eerste vraag wel, maar of alles werkt weet ik nog niet, ik heb er nog geen tijd voor gehad alles te installeren. Morgen vertrek ik voor een lang weekje naar ned. en daarna zal ik het afmaken. Dit als het weer het toelaat dan. Ik geef wel een bericht in hoeverre het allemaal is gelukt. Dat ik de vraag afgesloten had is meer daar dit programma er naar vroeg.
Je hoort van me, in iedergeval *weer*bedankt. :thumb:
Groeten rene
;)

Goedemorgen Rene,

Prima, ik blijf het topic volgen.

Groeten,

Richard

het lukt niet

Beste Richard,
Hopelijk kijk je nog naar mijn vragen! Daar het alweer een tijd geleden is dat ik hier was.

Maar goed ik hoop het.
Het lukt mij niet de straal verbinding in orde te krijgen (verbinding) tussen de twee "EnGenius EOC5611P" waarna de EnGenius EOC2611P) met buiten antenne het weer verder zend.
Heb jij een oplossing? Voordat ik verder ga met uitleg wacht ik eerst af of je nog wel reageert op mijn vraag
Groeten rene en alvast bedankt :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan