Intel Chipset problemen op Windows98SE

• Onderwerp starter Onderwerp starter Slaz
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Slaz

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2008
Hallo allemaal! Ik heb een tijdje terug Windows98SE op een ouder Dell Dimension 4100 systeem met PentiumIII CPU geinstalleerd voor het spelen van oudere games. Nu heb ik alle bijbehorende drivers voor dit systeem erop gezet en lijkt alles te werken, op een ding na. De geluidskaart geeft naast het afspelen van CD muziek geen geluid door. Na een tijdje zoeken ben ik erachter gekomen dat dit aan de chipset(driver) ligt. De CD-ROM speler maakt namelijk gebruik van een andere verbinding naar de geluidskaart (ik meende IDE) waardoor die wel geluid afspeelt zelfs in DOS. Maar het moederbord geeft niet meer geluid door dan een klein 'plopje' bij het opstarten maar geeft wel aan dat ie het afspeelt (en hoe hard) onder de Windows Mixer...

Zelf ben ik niet zo techie om te weten op wat voor manier die geluidskaart precies met het moederbord is verbonden..

Weet iemand mischien hoe ik die verbinding in de chipset aan de praat krijg onder 98SE?
Of mischien een drivertje hiervoor naast de chipset drivers van de intel site (die ik nu gebruik)?
Oja, mischien dat iemand weet hoe je kunt checken welke versie van de Intel chipset je hebt?

met pcwizard kan je achterhalen wat er allemaal in je systeem zit.

Aangezien het om dell gaat, kan je via je servicetagnummer bij dell zelf alle benodigde drivers vinden. Of ze ook nog voor w98 beschikbaar zijn kan ik niet voor je controleren.

Bedankt alvast jackall!
Ik ben erachter gekomen dat de chipset op het Dell Dimension 4100 moederbord een Intel 800 is.
Ik heb ook op de Dell site alle bijbehorende chipset drivers gedownload voor Windows98SE.
Op een USB2.0 controllertje (die heeft gewoon een driver van CD nodig) na is alle hardware nu werkend volgens apparaatbeheer.
Zo ziet apparaatbeheer er bij mij nu uit:
devicecontrolslazay3.jpg

Maar toch wil het geluid er nog steeds niet uitkomen. Kabeltjes zitten goed, cd-rom speler speelt cd's af, systeem herkend geluid, drivers, hardware(versies), en volume maar toch geeft ie geen geluid door aan de Sound Blaster Live kaart. Hij zend niet naar de onboard geluidskaart want die staat uit..

Het probleem is toch dat Windows98 standaard geen driver/controller heeft voor de verbinding van moederbord naar geluidskaart. De verbinding van CD-ROMspeler naar geluidskaart werkt op dit moment al wel vandaar dat ik wel muziek CDs kan afspelen met dit systeem...

Iemand die hier meer van weet? Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Heb je al geprobeerd de geluidskaart in een ander PCI Slotje te doen misschien wil dit wel helpen

Groetjes Stephan

Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry voor het wat late andwoord, maar ja, het plaatsen van de geluidskaart in een ander PCI slotje heeft geholpen! Het moederbord geeft nu goed geluid door aan de geluidskaart in Windows en DOS. Thanks processorjunkie!;)

Sorry voor het wat late andwoord, maar ja, het plaatsen van de geluidskaart in een ander PCI slotje heeft geholpen! Het moederbord geeft nu goed geluid door aan de geluidskaart in Windows en DOS. Thanks processorjunkie!;)

Graag gedaan en als je in de toekomst nog vragen hebt of problemen hebt met een PC je kunt op het helpmij.nl forum altijd terecht.

Groetjes Stephan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan