Intel Core 2 Duo E6700 of Pentium E6700 -> Verschilende versie's?

Status
Niet open voor verdere reacties.

De Bruin

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2010
Beste allemaal,

Ik heb een Asus P5VD2-MX moederbord met Socket 775, voorzien van Pentium D (920).

Volgens de CPU-support lijst van Asus kan dit bordje een Core 2 Duo E6700 aan.
en wel deze: Core 2 Duo E6700 (2.66GHz,1066FSB,L2:4MB,rev.B2) ( link: http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=neVcvuSgEUZcO3rK )

Bij Alternate vindt ik vervolgens onder de E6700:

Pentium® E6700 (Boxed, FC-LGA4, "Wolfdale-3M") ( link: http://www.alternate.nl/html/produc...DWARE&l1=Processoren&l2=Desktop&l3=Socket+775 )

Die draait echter op een andere snelheid en 'heet' ook Pentium ipv Core 2 Duo. Draait niet op 2,66 maar 2x 3,20 Mhz.. Compleet andere processor of ergens een tikvout?

En belangrijker: Doet deze bij E6700 het nu wel of niet op mijn Asus bord?

Dank alvast voor alle reacties!

Welkom bij de Helpmij!

Ik plaats even een overzichtstabelletje, dan is het je gelijk duidelijk : Klik
oftewel, dat zijn 2 heel verschillende apparaatjes.

Laatst bewerkt:
Ik zie het nu ook:
Intel Core 2 Duo E6700 is alweer 'oud' en 'bejaard'

Intel Pentium Dual Core E6700 is al wel belegen, maar nog net niet bejaard.

Ik kan die laatste nog niet helemaal plaatsen, maar ik geloof dat de naamgeving van Microsoft de laatste paar jaren zowieso niet helemaal duidelijk is.

Klopt deze volgorde enigzins? ( in leeftijd en snelheid )

Pentium 4
Pentium 4 ht
Pentium D
Core 2
Core 2 Duo
Pentium Dual Core

en huidige reeks:
Core i3
Core i5
Core i7

(met daarom heen nog wat rariteiten en een reeks mobiele en extreme processoren)

Dan lijkt het mij wat logischer dat een Pentium D op 775 socket niet meer kan worden vervangen door een processor van 2 generaties laten ( Niet Core 2 duo, maar Pentium Dual Core )

PS: waar plaats in de Intel® Pentium G6950 nu weer? Net onder de i3 dus?! Naja.

Ik zie het nu ook:
Intel Core 2 Duo E6700 is alweer 'oud' en 'bejaard'

Intel Pentium Dual Core E6700 is al wel belegen, maar nog net niet bejaard.

Ik kan die laatste nog niet helemaal plaatsen, maar ik geloof dat de naamgeving van Microsoft de laatste paar jaren zowieso niet helemaal duidelijk is.

Klopt deze volgorde enigzins? ( in leeftijd en snelheid )

Pentium 4
Pentium 4 ht
Pentium D
Core 2
Core 2 Duo
Pentium Dual Core
en huidige reeks:
Core i3
Core i5
Core i7

(met daarom heen nog wat rariteiten en een reeks mobiele en extreme processoren)

Dan lijkt het mij wat logischer dat een Pentium D op 775 socket niet meer kan worden vervangen door een processor van 2 generaties laten ( Niet Core 2 duo, maar Pentium Dual Core )

PS: waar plaats in de Intel® Pentium G6950 nu weer? Net onder de i3 dus?! Naja.

De Pentium hoort daar niet thuis. Da's geen snellere dan een Core 2 duo. Hoezo bejaard? Ik heb de Core 2 duo 6859 en die is razendsnel...........

Lees ook even dit linkje (eerste 2 alinea's) en stel samen met mij vast dat die processor net boven de Celeron zit (wat een uiterst gedateerde en budget (trage) processor is.

Laatst bewerkt:
Hmm.. Pentium Dual Core is dus sinds 2009 gewijzigd in naam naar de 'oude' naam Pentium. Lekker verwarrend.. Deze 'recente' Pentium (bijvoorbeeld de Wolfdale-3M) is dus niet bejaard, maar ook niet veel sneller dan de ' Core 2 Duo '

Deze lijst is redelijk compleet: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_microprocessors ( gevonden zojuist )

----

hmm.. Natuurlijk is een Core 2 Duo niet per definitie 'sneller' dan een Pentium (Dual Core): een oude Core 2 Duo (E63000 is waarschijnlijk trager dan de snelste Pentium (Dual Core) (bijvoorbeeld de E6800)? Toch?

* een wereld voor mij open gaat *

Ik heb tot nu toe niet echt bedacht dat een 'Dual Core' niet het zelfde is als een 'Core 2 Duo' of 'Core 2'.. Vond de Laptop ( T2330, naar ik nu net lees: Pentium Dual Core ) al zo traag tenopzichte van m'n dagelijkse desktop met Q6600 (wat dus een Core 2 Quad is)

Je zit op een verkeerd spoor.
De Pentium is de traagste
de Pentium Dual core is sneller
en de core 2 duo is de snelste van de drie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan