Intel Core i3 4030U Overclocken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

rudike6

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2020
Berichten
345
Hallo, ik heb een Intel Core i3 4030U en me vraag is: Kan ik deze overclocken??
 
In de bijlage staat als het goed is een screenshot van Speccy
 

Bijlagen

  • SharedScreenshot.jpg
    SharedScreenshot.jpg
    124,6 KB · Weergaven: 34
CPU heeft geen Turbo technologie ondersteuning dus als de UEFI / BIOS geen opties heeft om Core voltage o.i.d. te wijzigen, nee, dan gaat het hem niet worden..
Al zou je dat al doen dan gaat het flink ten koste van je accu-duur en gaat de koeling problemen opleveren.
Anders gezegd: ik zou er niet aan beginnen...
Een betere optie is de HDD vervangen door een SSD als er nog een reguliere 2,5" HDD in zit.
 
Hé, wat raar, Speccy klopt niet... ik Heb al een SSD erin zitten.
 
CPU heeft geen Turbo technologie ondersteuning dus als de UEFI / BIOS geen opties heeft om Core voltage o.i.d. te wijzigen, nee, dan gaat het hem niet worden..
Al zou je dat al doen dan gaat het flink ten koste van je accu-duur en gaat de koeling problemen opleveren.
Anders gezegd: ik zou er niet aan beginnen...
Een betere optie is de HDD vervangen door een SSD als er nog een reguliere 2,5" HDD in zit.

EN ik werk alleen maar op netstroom gebruik accu nooit
 
Screenshot laat alleen de CPU zien, niet de HDD dus daar kan ik niets over zeggen.
Dat je alleen op netstroom werkt maakt geen * uit, de accu wordt door de inwendige elektronica zo wie zo onderdeel van het stroomcircuit.
Een processor die op een hogere klokfrequentie draait verbruikt aanzienlijk meer stroom en genereert ook aanzienlijk meer warmte.
Deze stroom komt uit je accu / lader en deze moet dat dus wel kunnen leveren...
Ook de warmte moet ergens heen en de koeling van een laptop kun je niet verbeteren / vergroten.
De koeling zal dan langer en op een veel hoger toerental zijn werk moeten doen wat weer meer geluid en een hoger verbruik oplevert.

Al met al is het niet verstandig, het kan flinke schade aan je systeemhardware opleveren en ALTIJD op de lader werken is daarnaast ook slecht voor de levensduur van je accu.
Maarja, als jij het beter denkt te weten, dan vooral doen, het is tenslotte mijn pc niet en ook niet mijn portemonnee.
Als je van mening bent dat de pc te traag is kun je beter uitkijken naar een andere, iets met een Core i5 aan boord.
 
Screenshot laat alleen de CPU zien, niet de HDD dus daar kan ik niets over zeggen.
Dat je alleen op netstroom werkt maakt geen * uit, de accu wordt door de inwendige elektronica zo wie zo onderdeel van het stroomcircuit.
Een processor die op een hogere klokfrequentie draait verbruikt aanzienlijk meer stroom en genereert ook aanzienlijk meer warmte.
Deze stroom komt uit je accu / lader en deze moet dat dus wel kunnen leveren...
Ook de warmte moet ergens heen en de koeling van een laptop kun je niet verbeteren / vergroten.
De koeling zal dan langer en op een veel hoger toerental zijn werk moeten doen wat weer meer geluid en een hoger verbruik oplevert.

Al met al is het niet verstandig, het kan flinke schade aan je systeemhardware opleveren en ALTIJD op de lader werken is daarnaast ook slecht voor de levensduur van je accu.
Maarja, als jij het beter denkt te weten, dan vooral doen, het is tenslotte mijn pc niet en ook niet mijn portemonnee.
Als je van mening bent dat de pc te traag is kun je beter uitkijken naar een andere, iets met een Core i5 aan boord.

Nou ja, ik denk het niet beter te weten... De accu was altijd al snel leeg en zo is die laptop ook aangesloten. Over die intel i5, daar ga ik eens naar kijken. Bedankt voor de reactie, overclocken ga ik niet doen.
 
Verstandig besluit, zou er zelf ook niet over denken om dat te doen.
Een lappie met een i5 en een SSD is lekker vlot om mee te werken maar je doet er goed aan om dan voor een basis laptop te gaan en niet voor een budget-type ( tot € 550 ) want daar schiet je weinig mee op.
Een goede plek om te beginnen met oriënteren is deze pagina.
Zou zelf nooit een Acer of HP kopen maar dat is een persoonlijk iets, heb er teveel op de reparatie-tafel gehad.
Ik geef de voorkeur aan een Lenovo of Asus.
Succes met je zoektocht :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan