Intel i7 of AMD??

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Hallo Allemaal,

Al een tijdje aan het puzzelen om een voor mij geschikte PC samen te stellen.
Tot nu toe altijd uitgegaan van de Intel i7 3770.

Maar er is natuurlijk ook nog AMD welke een stuk voordeliger zijn.
Is de keuze voor Intel of AMD net zoiets als kiezen voor een iPhone of een Samsung Galaxy?

Wat is van AMD eigenlijk een gelijkwaardige processor in vergelijking met de i7 3770??

Zijn moederborden voor Intel beter? Zijn misschien juist moederborden voor AMD beter?

Waar moet ik op letten als ik een keuze maak tussen AMD en Intel?

Ik hoor graag van jullie.

mvrgr.
Nossie

AMD heeft geen gelijkwaarde processor aan de 3770, Intel loopt qua prestaties flink voorop, zeker als je ook naar het verbruik kijkt. De octocores van AMD komen qua power overeen met de huidige i5 processoren van intel maar verbruiken wel flink wat meer stroom.

Moederborden zit niet veel verschil in qua kwaliteit & opties. Let vooral op de aansluitmogelijkheden/opties.

Je kunt Intel en AMD niet vergelijken net zoals een Iphone en een Samsung Galaxy
wat betreft product kwaliteit zijn ze even goed echter zoals eerder aan gegeven heeft ieder merk weer zo zijn processor die het beter doet in een bepaalde taak

verder heb je ook een bepaalde segment waar een bepaalde serie processor het beter doet dan een andere serie processor
kijk bijvoorbeeld naar een i7 en i5 processor
wil je zware multithreaded reken taken gaan doen denk aan video materiaal renderen met Sony vegas of 3Ds Max dan is een i7 goede keuzen
wil je gaan gamen dan is een i7 overbodig omdat games geen multithreading ondersteunen en het verschil tussen een i7 en i5 processor is nou net alleen dat

het zelfde geld bij AMD, een octo core is alleen handig als software ook daadwerkelijk gebruik kan maken van alle 8 cores en helaas is dat vaak niet zo

Laatst bewerkt:
Ik wil met de de 'rekenkracht' gebruiken om van mijn Canon FullHD camera de beelden hobbymatig importeren en bewerken. Met name alleen maar knip en plakwerk en verder geen grote complexe effecten of zoiets. De meeste rekenkracht is nodig voor het converteren naar DVD of divx. Zou dan een i5 al voldoende zijn?
Ik denk te gaan werken met Pinaccle 15. Of kan ik hier ook een goedkopere AMD voor gebruiken? Of ligt in dit geval de rekenkracht in een betere videokaart?
Ik dacht zelf aan een moederbord met een IntelHD video onboard en 8Gb geheugen.

Graag julie advies.

mvrgr.
Nossie

k zou er ook nog een aparte videokaart bij doen als je videos en fotos wil bewerken

aparte videokaart heeft enkel nut als de applicaties van de hardwarematige versnelling gebruik kunnen maken.......

een videokaart zal hierop vrijwel geen invloed hebben dus die kun je zo goed koop mogelijk houden
ik raad voor het converteren wel een i7 processor aan daar kan pinnacle 15 goed gebruik van maken omdat dat programma multithreaded is

voor het canon programma niet maar hij gaat waarschijnlijk tog ook wel meer doen met zijn pc dan alleeb maar dat.programm gebruiken

wij kunnen je helpen met het samenstellen van een pc als je dat wilt...
zul je wel even de volgende vragen moeten beantwoorden

Budget - Hoeveel wil je gaan uitgeven aan de nieuwe computer?
Doel - Wat wil je met de pc gaan doen? Gamen / Beeldbewerking / Videobewerken / Internet+Email / Anders, namelijk...
Omgeving - Wil je een krachtige pc die misschien wat lawaaierig kan zijn (ivm koeling), of geef je liever wat rekenkracht op voor een echt stille pc?
Assemblage - Wil je een kant-en-klaar afgeleverd systeem, of ben je bereid wat kosten te sparen door het zelf in elkaar te zetten?

Besturingssysteem - Welke wil je?
Opties / randapparatuur - Heb je specifieke hardware die in je systeem moét zitten? En heb je misschien hardware van een ouder systeem die je eventueel mee kan nemen naar het nieuwe? Heb je nog andere specifieke wensen voor je nieuwe pc?

Verder ga ik de PC gebruiken voor het normale prive gebruik, internet, mail enz. Geen zware games ofzo.
Maar wil wel dat ie geschikt is voor het verwerken van HD video.
Het gekke is dat ik op mijn oude P4 met 2Gb dit soepeler liep dan op mijn huidge core2duo met ook 2Gb.
Dus vandaar dat ik echt zeker wil weten dat ik een goede processor/configuratie heb.

Maar wat ik begrijp zou een moederbord met 'onboard video' icm met een i7 al voldoende zijn? Ik dacht zelf aan 8Gb geheugen.

gr.
Nossie

@firestorm Ik zal een kleine opsomming maken wat ik zelf in gedacht had:

Ik wil een PC bouwen die nog beschikt over de oude poorten om mijn Soundblaster Audigy en Pinnacle Capture kaart in te zetten.
Ik wil daarbij kunnen beschikken over 2 geluidskaarten, dus de SB en de onboard geluidskaart.
Ik heb gezien dat bij AMD moederborden veel minder vaak een onboard videokaart beschikbaar is. Wat is de reden daarvoor?
Ik wil met name video van mijn Canon HD camera importeren en verwerken tot DVD of Divx.
Misschien met wat licht montage werk.
Verder het gewone huis, tuin en keuken gebruik...geen zware games of zo iets dergelijks.

Hierbij een opsomming wat ik in gedachte had:
-Processor (Intel of AMD??)
-Moederbord
-USB 3.0
-minimaal 2 ‘oude’ PCI sloten (Voor de SB en de Pinnacle card die ik heb)
-SSD 128 Gb
-HDD 1000 Gb
-4 geheugenbanken voor evt. latere uitbreiding
-8 Gb geheugen (2x 4 Gb of 1x 8 Gb???)
-500 watt voeding
-kast vind ik niet zo belangrijk, mag goedkoop zijn
-Onboard video of losse kaart? Hoeveel geheugen videokaart?

AANVULLING: Denk aan gebruik van Win7 64bit

Budget dacht ik zo rond de 700 euro (Tenzij jullie zeggen dat kan goedkoper....)

Graag jullie advies.

mvrgr.
Nossie

Laatst bewerkt:
@nossie, tsja... met al die eisen blijft er weinig over voor een externe videokaart. Dat zal betekenen dat je toegewezen zult zijn op een onboard videokaart en daarop zal je maar beperkt games kunnen spelen, mocht je dat willen. Maar ik zie dat games niet je prioriteit zijn dus het valt te overwegen. Let er wel op dat je lichtere games ook niet goed op een onboard videokaart kan spelen.

Iedereen bedankt voor alle info.

Sorry voor mn later reactie, vanwege gezondheidsredenen ben ik niet altijd in staat om op de computer actief te zijn.
Ik ga met jullie adviezen en voorstellen aan het puzzelen om tot een goede PC te komen.

Nogmaals dank

mvrgr.
Nossie

Voor de velen mensen die het verschil tussen een i5 en een i7 niet weten.
Dit is Nagenoeg NIETS!
Alleen in bepaalde applicaties zoals videobewerking zal de i7 wat sneller zijn werk doen omdat deze over meer treads beschikt dan een i5. Dit verschil is dan overigens niet eens erg groot.
Bij nagenoeg al het standaard gebruik is de i5 even snel en soms zelfs sneller dan de i7.
Ook zijn er XEON CPU's die nagenoeg gelijk zijn aan de i7 (meer treads dan de i5 dus. En evenveel treads dan de i7). Deze Xeon CPU's hebben geen geïntergreede grafische chip. Die vaak ook niet nodig is omdat er vaak een aparte videokaart in het systeem zit.
De Xeon is ongeveer de prijsklasse van de duurste i5. De Xeon is echter niet overklokbaar, wat de duurste i5 wel is. Ookal heeft overklokken vandaag de dag weinig zin meer.

Conclusie:
De i7 is dus vaak de minst goede keuze. Omdat deze erg duur is. Hij klink alleen snel.

Een i5 is een redelijk goedkope optie. En je hebt dan toch één van de snelste CPU's op de markt! Vooral bij gaming is er geen verschil tussen i5 en i7. Dus neem de goedkopere i5.

Doe je aan videobewerking (voornamelijk intensief videobewerken) neem dan een Xeon.

Dank je wel Mirno,

Duidelijke uitleg. Dus een i5 of een Xeon en in het geval van een Xeon dan zeker een losse videokaart en bij een i5 zou dan een 'onboard' videokaart voldoende zijn?? Toch...?

Gr.
Nossie

Dat klopt.
Er is ook een i5 zonder IGP (i5 3350p). Deze is goedkoop. Alleen je moet er wel een videokaart bij. Ideale keuze voor gamers ;)
i5 heeft 2 soorten IGP's. De HD 2500 chip en de HD 4000. De HD 4000 is wat sterker dan de HD 2500 uiteraard ;).
De HD 4000 zit bij de i5 3570k, en de overige i5's hebben de HD 2500 chip. Als je een klein beetje gamed kan je beter voor de HD4000 gaan. Als je helemaal niet gamed is de HD2500 prima. Draaien allebij makkelijk full HD films.

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan