• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Interactief smoelenboek/organogram

Status
Niet open voor verdere reacties.

sparerib

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2009
Beste,

Voor de receptie medewerkers wil ik graag een Excel document ontwikkelen waarin op een gemakkelijke manier op zowel personen als op taken gezocht kan worden.
Waarom? Nou, als er iemand zou bellen en zegt ik zou graag de persoon willen spreken die over 'taak' gaat, dan is dit in een grote organisatie niet meteen duidelijk. Het zou dan gemakkelijk zijn als de taak ingevuld kan worden en er meteen de desbetreffende persoon of personen weergeven worden.

Ik heb al het een en ander in een voorbeeld uitgewerkt, welke ik heb bijgevoegd in de bijlage.
Nu zou ik graag in dit systeem een zoekfunctie willen inbouwen (op het eerste tabblad). Indien het gemakkelijker is, zou de zoekfunctie kunnen bestaan uit een zoek balk medewerker, waar gezocht kan worden op de naam van de medewerker en uit een zoek balk op taak, waar gezocht kan worden op een taak en de desbetreffende medewerker die daar over gaat tevoorschijn komt.

Nu kan het best zijn dat een taak wordt uitgevoerd door twee verschillende medewerkers. Ik dacht er zelf aan om dan op het eerste tabblad, waar de zoekfunctie is uitgewerkt, een lijstje te genereren waar de verschillende 'hits' tevoorschijn komen. Als je dan een bepaald persoon wilt hebben uit die lijst met 'hits' dan klik je op die naam en spring je naar het tabblad met zijn of haar afdeling en ziet meteen zijn gegevens.

De medewerkers wil ik graag verdelen per afdeling. Elke afdeling is één tabblad. Als er is gezocht op een medewerker en de juiste medewerker is geselecteerd, zou ik graag willen dat deze meteen doorspringt naar de afdeling en de cel met zijn of haar naam selecteert. In een scherm ernaast wil ik dan dat ALLE opgegeven gegevens van deze persoon tevoorschijn komen. Ik heb dit al enigszins uitgewerkt in het voorbeeld (met verticaal zoeken)
Helaas weet ik niet of het mogelijk is om informatie te verkrijgen door het selecteren van een cel.

Op het gebied van zoeken, zou het fijn zijn als hij al personen vindt met slechts een gedeelte van de naam of taak, dus dat ik kan zoeken op voornaam of op achternaam en als ik een taak heb bijvoorbeeld slechts 3 of 4 letters typ. ik weet niet of dit mogelijk is.

Nogmaals, ik heb een voorbeeld bestand (zonder namen) in de bijlagen bijgevoegd. Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het ontwikkelen van een zoekfunctie (hier ben ik niet zo goed in) en als er suggesties zijn om dit beter te laten werken dan hoor ik dit uiteraard graag.

Ik ben enigszins bekend met VBA en hoe dit werkt, alleen het ontwikkelen van codes ben ik wat onwetend mee.

Bekijk bijlage Organogram.xlsx

hallo, misschien is het is het handig om in je data ook de afdeling onder te brengen.

maak ook een tabelletje voor de regelnummers of de rangorde ( Chef = 2 Sous_Chef = 6 enz om de juiste regelnummers in de afdelingen te gebruiken)

zoek eens of zo iets al bestaat

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jou reactie Sylvester,

Het is een super suggestie om de afdelingen ook in de data te verwerken, dit zal ik ook uitwerken.

Met rangorde, bedoel je dan dat ik gebruik maak van formules als Rank() en vlookup() ?
Of begrijp ik deze suggestie niet?

Hoi,
Hierbij:
Als dit in de goede richting zit kunnen we dat nog wat verfijnen naar afdeling
Typ maar iets in het zoekveldje (vanaf twee tekens) vb test ch of cha

Zie bijlage

Bijlagen

met rangorde bedoel ik de volgorde van boven naar beneden in de afdelingen.

het aantal taken is nu beperkt tot 4 .
het zou handig zijn om de opmerkingen voor de taken te zetten dan kun je de taken onbeperkt uitbreiden

maak ook een extra tabel met alle voorkomende taken .

Laatst bewerkt:
Super gast0660, dit zou echt super werken.
Is het misschien ook mogelijk om bij elke medewerker een link of knop te plaatsen naar de tabbladen waar het organogram staat?
Zo kan er meteen worden gekeken wie de leidinggevende van een medewerker is (leidinggevende hebben meestal hetzelfde takenpakket als een medewerker)
Als een medewerker dan niet reageert en er is spoed bij, dat de juiste leidinggevende wordt benaderd.

Het is wel een goed idee van Sylvester-ponte om notitie voor de taken te zetten, zodat taken uitgebreid kunnen worden.
Dit moet dan uiteraard in het formulier ook aangepast worden, maar dit is wel iets wat ik ook zelf kan (ga ik van uit)

Hoi Sparerib,
Ik heb een paar zaken aangepast, als je nu een medewerker kiest, verschijnt de afdeling, daarnaast heb je een checkbox, als je die aanvinkt wordt het tabblad geselecteerd. Ik heb er echter nog iets anders bijgemaakt (geniet mijn voorkeur)
Ik heb van een van je organogrammen een pdfje gemaakt. ( Afd.A).Als je de checkbox aanvinkt kan je de PDF raadplegen in de userform zelf.
Volgens de tip van Silverster, heb ik ook de notitie veplaatst.
In bijlage excel bestandje
Pdf is te groot om hier te posten Maak een vb pdfje met de naam AfdelingA en plaats die in dezelfde map als je excelbestandje.
Test het eens uit, ik hoor het wel.

Bijlagen

Hallo gast0660,

Sorry voor mijn late reactie. Echter wil ik jou bedanken voor jouw hulp.
Dit is echt super voor mijn casus en kan dit perfect toepassen om het proces gemakkelijker te laten verlopen.
Ik heb zelf ook wat geprobeerd en krijg het ook prima aan het werk. Wellicht dat ik deze opzet zelfs kan gebruiken voor een bredere aanpak.
Ik ga deze week nog het een en ander proberen, als mij dit allemaal lukt zal ik de vraag op opgelost zetten.

In ieder geval nogmaals van harte bedankt, ik ben ontzettend dankbaar voor jou hulp.
Als ik mijn kennis verder wilt uitbreiden op het gebied van VBA, wat zou jij mij dan kunnen aanraden? Bepaalde boeken wellicht?

Hoi,
Mooi zo:thumb:
Dit is echt super voor mijn casus
Heb je dan nog een boek nodig?:D
Ik heb zelf ook wat geprobeerd en krijg het ook prima aan het werk
Hier op het forum kan je al heel wat info halen onder "Handleidingen" (Thanks to SNB) maar een goed boek, zoek eens onder de naam John Walkenbach, daar haal ik zelf nog regelmatig tips vandaan , ik heb zelf de Engelse Ebook versie van " VBA Programming For Dummies, 3rd Edition" , die kan ik doormailen indien gewenst, mij kan je een mailtje sturen door hier op mijn naam te klikken.

Hallo gast0660,

Ik hang een beetje vast met het zoeken en ik weet niet of ik nu weer iets heel moeilijks vraag.
Ik heb het bestaande bestand nu ook al een beetje uitgebreid met een soort Catalogus. Hier gebruik ik een apart userform voor.
Is het ook mogelijk dat dit userform slechts zoekt in 1 cel maar wel op dezelfde manier.
Ik ga ervan uit dat de onderstaande code aangepast moet worden, maar ik haal er niet zo 1,2,3 uit wat precies:

Sub FindAllMatches()
Dim SearchRange As Range
Dim FindWhat As Variant
Dim FoundCells As Range
Dim FoundCell As Range
Dim arrResults() As Variant
Dim lFound As Long
Dim lSearchCol As Long
Dim lLastRow As Long
If Len(f_FindAll.TextBox_Find.Value) > 1 Then
Set SearchRange = Worksheets("Data").UsedRange.Cells
FindWhat = f_FindAll.TextBox_Find.Value
Set FoundCells = FindAll(SearchRange:=SearchRange, _
FindWhat:=FindWhat, _
LookIn:=xlValues, _
LookAt:=xlPart, _
SearchOrder:=xlByColumns, _
MatchCase:=False, _
BeginsWith:=vbNullString, _
EndsWith:=vbNullString, _
BeginEndCompare:=vbTextCompare)
If FoundCells Is Nothing Then
ReDim arrResults(1 To 1, 1 To 2)
arrResults(1, 1) = "Niets gevonden"
Else

ReDim arrResults(1 To FoundCells.Count, 1 To 2)
lFound = 1
For Each FoundCell In FoundCells
arrResults(lFound, 1) = FoundCell.Value
arrResults(lFound, 2) = FoundCell.Address
lFound = lFound + 1
Next FoundCell
End If
Me.ListBox_Results.List = arrResults
Else
Me.ListBox_Results.Clear
End If
End Sub