Interface maken in access

Status
Niet open voor verdere reacties.

petervanN

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2008
Hallo allemaal,
Ik ben bezig met het vereenvoudigen van het opzoeken van allerlei informatie binnen mijn bedrijf, en ik vraag me af of het volgende mogelijk is:

Ik wil een soort access page maken waarin mensen een artikelnummer in kunnen voegen, waar vervolgens in het artikelbestand een omschrijving, standaardprijs, etc. bij wordt gezocht. Daarnaast moet een drop down list komen waarin een land geselecteerd kan worden. Dit moet resulteren in dat de prijs die gevonden wordt in het artikelbestand wordt verrekend met het prijsniveau in dat land, dat uit een andere tabel moet komen. Vervolgens moet het dan allemaal in een query terecht komen die het allemaal doorrekent, prijsniveau winstmarge etc. etc. en in een rapport zet. En het liefst zou ik dit ook mogelijk maken met het invoeren van een hele tabel aan onderdeelnummers tegelijk. Het is voor mij echter niet mogelijk om alles in 1 tabel te zetten zodat het makkelijker wordt want de bestanden zijn 1: erg groot, en 2: ze moeten zeer regelmatig bijgewerkt worden, dus dan is het makkelijker om met verschillende tabellen te werken die gelinkt zijn naar 1 access bestand. Voor de duidelijkheid heb ik een schema'tje toegevoegd waarin ik heb geprobeerd weer te geven wat de bedoeling is. De rood omrande vakken hierin wil ik onder een drop downlijst laten werken.

Mijn vraag in deze is niet zozeer om een hele uitgebreide uitleg, maar meer om of dit uberhaupt mogelijk is in Access en waar ik hier meer informatie over kan vinden. Ik heb op het forum rond gekeken maar ik kon het niet vinden.

schema: http://home.deds.nl/~pictsjer/schema1.jpg (records betekenen verkopen van vorig jaar)

Bij voorbaat dank voor reacties,

Met vriendelijke groet,

Peter

Alles wat je wilt kan in Access.
Je kunt de gegevens opnemen in de relationele database die access in zich heeft.
Je kunt de gegevens scheiden van de logica door je database in een aparte mdb op te nemen.
Je kunt middels formulieren de gegevens onderhouden. Op de formulieren kun je gebruik maken van de standaard windows objecten, waaronder comboboxen.
Queries en rapporten maken is ook geen probleem.

Een goede access cursus kun je hier vinden: http://www.gratiscursus.be/access_2003/index.htm

Als je zelf geen ervaring hebt met relationele databases en het ontwikkelen van een user interface dan raad ik je aan om te overwegen een professionele ontwikkelaar erbij te betrekken. Als je de toepassing zakelijk wilt gaan gebruiken zal dat zeker de moeite waard zijn.

Ik heb wel wat ruimte in mijn project portefeulle om je te helpen.

Laatst bewerkt:
Ik weet wie jij moet hebben!

Kijk even op www.presis.nl. Dit is de website van Preses Informatiemanagement.
Presis is een jong bedrijf dat zich inzet applicaties te maken om bedrijfsinformatie
op te slaan, aan te passen, te controleren en de ordenen. En dit alles tegen
scherpe prijzen en met goede service. Uiteraard alles op maat, want geen bedrijf is
hetzelfde.

Mijn broer en schoonzus zijn beide werkzaam in dit bedrijf.
Kijk even op de website, en neem wellicht contact op.

Laatst bewerkt:
Reklame

Als er dan toch reklame wordt gemaakt, dan is www.sesamsoftware.nl misschien ook een mogelijkheid. Applicatieontwikkeling voor kleinere organisaties, pc-toepassingen of web-applicaties, ook scherp geprijsd.

Re:

Beste Peter,

ik kan zoiets wel voor je maken.
Als we stuur mij anders eens een mailtje, dan kijk ik er naar.

info@arnaka.nl

gr. arjen

Super bedankt allemaal, helaas is het inroepen van een bedrijf om het voor mij te doen geen optie, niet wegens geldgebrek maar weges mijn positie.. Ik heb tijd gekregen om het te doen, dus het zal wel moeten. Ik heb het logische gedeelte grotendeels voor elkaar, op 1 aspect na, waarvan ik hoop dat iemand me nog een tip kan geven.

Ik heb een landenlijst die ik gelinkt heb aan een tabel met prijzen, en verkoopaantallen. Nu wil ik echter dat als ik een land invul dat hij met dat land komt, dit werkt. Echter, ik wil ook dat als ik geen land invul dat hij de som pakt van alle landen en in 1 rij weergeeft, en nu als ik er een som functie inzet komt hij met alle landen die in de landen tabel staan apart. Dit is dus niet mijn bedoeling. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Nogmaals dank voor de reacties,
Met vriendelijke groet,

Peter

Dat kan, maar dan moet je wel een stukje programmeren in VBA.
Post het gedeelte van je database waar het om gaat even (zippen, niet rarren) en geef even aan om welke formulieren / tabellen / queries het precies gaat.
Dan is het niet zo moeilijk om aan te geven wat je daarvoor moet doen.

Group by

Waarschijnlijk heb je dan je query gegroepeerd op land, dan worden de landen allemaal apart weergegeven en krijg je je som-functie per land. Wil je je som-functie over alle landen heen, dan zul je de kolom met landen weg moeten halen, of er iets anders van maken als group by.

Zo, nu werkt het allemaal... Ik heb een formulier met een knop waarmee ik de query kan laten draaien en een raport uit kan draaien. ECHTER, het zal natuurlijk nooit eenvoudig zijn, dus er is weer iets wat ik niet weet en niet echt achter kom met threads lezen op dit forum. Namelijk waarom dit niet werkt:

Private Sub Command17_Click()

Dim stDocName As String

stDocName = "Artikelnummers"
DoCmd.OpenTable stDocName

Exit_Command17_Click:
Exit Sub

Err_Command17_Click:
MsgBox Err.Description
Resume Exit_Command17_Click

Iemand tips? Ik wil zegmaar dat hij die tabel opent als ik op de knop druk.

Bij voorbaat dank,

Peter

Laatst bewerkt:
Lijkt goed

code lijkt okee, het enige dat ik zou kunnen verzinnen is dat de naam van de tabel verkeerd is gespeld. Wat gaat er eigenlijk fout, gebeurt er helemaal niets, of krijg je een foutmelding, zo ja, welke dan? Als er helemaal niets gebeurt, dan kun je misschien je database toevoegen als bijlage...

PS Bij een nieuw onderwerp hoor je iegenlijk een nieuwe vraag te stellen, dit om het bestand overzichtelijk te houden.

Excuses hiervoor, ik begrijp dat ik het systeem niet volg en zal hierna niet meer op dit topic reageren. Het vreemde is, dat toen ik voor het eerst de code invulde dat hij het gewoon deed, probeerde ik het voor een 2e keer en toen deed hij het niet. Ik heb een invulveld voor die tabel, om daar onderdeelnummers in te zetten, maar omdat je dan niet kunt zien wat je toegevoegd hebt wil ik graag een knop om de tabel mee te openen. (dit is ook makkelijker om in 1 klap hele lijsten erin te zetten omdat deze tabel gebruikt wordt als zoeklijst). Ik krijg dus niets, geen foutmelding o.i.d. Ik heb de naam zeker goed gespeld.

Voorbeeld

Tsja, dan zou je je database eens als bijlage mee kunnen sturen, dan kunnen we zelf kijken wat er precies mis gaat.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan