Intern versturen van een email

Status
Niet open voor verdere reacties.

Doomic

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2007
Berichten
96
beste lezer,

Ik heb een webserver (postfix/dovecot) opgezet. voor de mensen die het nog niet doorhebben het is een linux server waar de mailserver op draait.
Alles gaat goed met de mailserver. 1 ding werkt niet: het versturen van een bericht vanaf een computer die binnen hetzelfde netwerk als mijn mailserver staat.

Als de mailclient zich buiten het netwerk bevind dan gaat het goed. binnen het netwerk kan ik wel mails binnenhalen(mits anders geconfugreerd (lokaal ip ipv. public ip)), maar niet versturen. Niet omdat mijn mailserver het niet kan maar omdat de mailserver van de ontvanger het nooit accepteerd.

Hier een voorbeeld van het antwoord dat ik krijg indien ik een mail stuur naar een hotmail account:
This is the mail system at host server.

I'm sorry to have to inform you that your message could not
be delivered to one or more recipients. It's attached below.

For further assistance, please send mail to postmaster.

If you do so, please include this problem report. You can
delete your own text from the attached returned message.

The mail system

<********@hotmail.com>: host mx3.hotmail.com[65.55.37.104] said: 550 DY-001
Mail rejected by Windows Live Hotmail for policy reasons. We generally do
not accept email from dynamic IP's as they are not typically used to
deliver unauthenticated SMTP e-mail to an Internet mail server.
http://www.spamhaus.org maintains lists of dynamic and residential IP
addresses. If you are not an email/network admin please contact your
E-mail/Internet Service Provider for help. Email/network admins, please
visit http://postmaster.live.com for email delivery information and support
(in reply to MAIL FROM command)

Dus wat ik eruit begrijp is dat mijn ip-adres meegestuurd word en dat die niet geaccepteerd wordt. Hoe kan ik het probleem oplossen? andere die hetzelfde probleem hebben?
 
Je hebt denk ik inderdaad een domein naam nodig waarin je je mx record definieerd naar je IP adres, dus mail.jouwdomeinnaam.nl = jouw dynamische IP adres.
Zodat je mailserver op het internet ook een naam heeft.
 
Ik heb een static ip adres (tenminste, hij wijzigt in princiepe nooit). verder maakt ik gebruik van een domeinnaam. daarom gaat het denk ik buiten het netwerk goed, want dan stuurt die het domeinnaam mee.
maar binnen het netwerk wordt er geen gebruik gemaakt van mijn domeinnaam maar van local ip. dus mogelijk is dat het probleem...

toch bedankt voor de reactie
 
Ik heb een static ip adres (tenminste, hij wijzigt in princiepe nooit). verder maakt ik gebruik van een domeinnaam. daarom gaat het denk ik buiten het netwerk goed, want dan stuurt die het domeinnaam mee.

Maar je hebt dus wel bij je domein beheer pagina je MX records ingevuld naar het IP adres van je mailserver?

Type hier eens je domeinnaam in zonder http://www. en wel je .nl of .com extensie
http://www.mxtoolbox.com/
Als het goed is moet dan je IP adres naar voren komen, zoniet dan moet je dat nog instellen bij je domein beheer pagina, en soms duurt dit ook wel een tijdje voordat het bij de grote DNS servers bekend is.
maar binnen het netwerk wordt er geen gebruik gemaakt van mijn domeinnaam maar van local ip. dus mogelijk is dat het probleem...
Dit moet opzich niet uitmaken mits je bij de account instellingen van je OUTLOOK of ander mail programma, bij de smtp instelling het interne ip adres van je mailserver aanhoud. En niet bijvoorbeeld het smtp.jouwinternetserviceprovider.nl van je internet verbinding.
Daarnaast heb je waarschijnlijk ook een zakelijke internet verbinding nodig om uberhaupt een mailserver te kunnen draaien aangezien sommige providers deze opties voor particuliere verbinding blokkeren.
 
het betreft doomic.nl en ik krijg op die site als antwoord mail.doomic.nl met daarachter mijn ip adres. ik weet niet goed wat ik hier mee moet? mail.doomic.nl heb ik zelf nergens ingesteld in postfix.

wat betreft die instellingen in outlook doelde ik ook idd op smtp met local ip.

ik heb geen zakelijk internet. maar het bijzondere vind ik dat als ik met mijn laptop buiten het netwerk ga zitten en dan een mail stuur dat alles als een zonnetje loopt!!!

verder nog sugesties?
 
Als je op 'smtp test' klik zie je dat je reverse DNS naam niet overeen komt met met de dns banner.
Warning - Reverse DNS does not match SMTP Banner

Wat dit inhoud en wat je alleen met een zakelijke internet verbinding voor elkaar krijgt, is dat je provider deze reverse dns naam aan je IP adres hangt. Dit gaat je dus niet lukken met een particuliere verbinding.
Dit is een check die veel mailservers onderling doen om de authentieteit van een mailserver te verifieren.

De reden dat het buiten je netwerk wel lukt is omdat dan waarschijnlijk de smtp instellingen van de internet verbinding van dat moment aangehouden worden.

Hoe staat je smtp instelling bij je account instelling van je mail programma ingesteld?
 
binnen het netwerk: server (dat is de local name voor de mailserver)
buiten het netwerk: doomic.nl

maar als je buiten het netwerk een email verstuurd dan gaat dat dus niet via mijn server, maar via de server van je provider? das nieuw voor mij.

zijn er nog andere opties? ik heb ooit weleens iets gelezen over het verzenden van je mail via een andere mailserver. de gebruiker zag dan niet dat het via een omweg ging... zoiets heb ik geloof een jaar geleden gelezen (toen zat ik al met mailserver problemen, had ik naast me neergelegd. gister ben ik er weer aan begonnen)...
 
Overigens kun je het zaakje wel werkend krijgen maar dan ga je voor je uitgaande maail niet gebruik maken van je eigen mailserver.
Door in je account instelling van je mail programma bij de smtp instelling het smtp adres van je ISP te gebruiken( waarschijnlijk voor jouw smtp.versatel.nl ), en dan je gebruikersnaam en wachtwoord verificatie van je internet verbinding in te vullen.

een tweede optie die je met versatel hebt is de relay server van versatel te gebruiken, hiervoor heb je geen gebruikernaam en wachtwoord nodig, je moet alleen op de versatel lijn zitten. hiervan is het smtp adres smtp.versatel.net ( let op dus .net )
Een probleem met relay server is dat sommige mailserver hiervan ook geen mail willen ontvangen. Optie 1 is dan eigenlijk beter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan