Interne backup op netwerkschijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erdem001

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2013
Beste mensen,

Ik heb een klein bedrijf met 100 cliënten waar de administratie, formulieren e.d. van bijgehouden worden. Omdat de bestanden vaak gewijzigd worden en toegankelijk moet zijn op een andere laptop thuis, heb ik besloten deze bestanden op een netwerkschijf te plaatsen. Ik gebruik hiervoor de WD MyLiveBook 1TB. Na het kopen van deze netwerkschijf ben ik erachter gekomen dat er geen interne backup gemaakt kan worden. Als ik vanuit mijn eigen hardeschijf had gewerkt kon dat wel.(Net als bij dropbox bijvoorbeeld worden verschillende versies van bestanden opgeslagen en is het eenvoudig te herstellen).

Heeft iemand enig idee wat ik hieraan kan doen? MyLivebook staat aangesloten op mijn modem, ik kan mijn laptop niet 24 uur laten draaien om hiervan een backup te laten maken. dus een optie om op mijn laptop te werken is niet handig. Is er misschien een andere netwerkschijf dat wel voldoet aan mijn wensen (een interne backup). Ik heb iets gehoord over NAS kasten. Hoe zit het daarmee? wat is jullie advies.

Alvast bedankt voor jullie reacties, :thumb:

Allereerst een juridisch advies: één harde schijf waarop je alle back-ups maakt is geen back-up, zeker niet als je deze back-up in hetzelfde pand als het origineel bewaard. Als door brand of diefstal gegevens verloren gaan ben je keihard verantwoordelijk voor het verlies van data. Naast de claims van je cliënten kun je die ook van de belastingdienst verwachten. Onderschat dit niet.

Houd voor een goede back-up een minimum van vier harde schijven aan, op twee schijven maak je om de dag een incrementele (alleen veranderde data) back-up aan en elke vrijdag maak je volledige back-up. Deze vrijdag back-up bewaar je op een externe locatie of, als het niet anders kan, in een brandkast. Een brandkast, dus geen kluis!

Een NAS zou ik niet doen omdat je dan weer één apparaat hebt waarop je back-up staat.

Beste Tiborv, bedankt voor je reactie.

Wat je adviseert lijkt mij ook het beste, dat ik naast de incrementele backup ook in ieder geval ergens anders een totale backup laat maken ( of in de brandkast ). Nu is mijn vraag met welke schijven ( systemen ) zou ik dit het beste kunnen oplossen. Met mijn MyLiveBook kom ik niet ver.

Ik weet niet hoeveel data het is, maar gewoon 4 schijven met voldoende capaciteit en een snelle interface (USB3, eSATA) is meer dan zat. Eenvoud wint.

Tiborv, ik wil ten eerste eerst even melden dat ik op zoek ben naar het geschikte product of systeem. Ik weet namelijk niet welk product een incrementele backup kan maken. In ieder geval een voorbeeld, misschien met een link. De totale data is onder de 1 GB.

Ik ga er vanuit dat je Windows gebruikt, welke versie en type (b.v. Windows 7 Professional, Windows XP Home etc)

Ik heb windows 7 & 8 staan op twee laptops. Je kan uitgaan van windows 7+.

Dat is toch geen oplossing voor mijn probleem tiborv?. Ik werk vanuit een netwerkschijf. Ik wil dan ook dat er gebackupt wordt op hetzelfde netwerkschijf ( of op aangesloten usb, en dat heeft mijn systeem niet. ) Stel er is een geplande backup maar mijn laptop staat uit, wat dan ?. Of ik wijzig een bestand via een andere computer.

Ik snap wat je bedoelt, je kunt een hele simpele, goedkope pc aanschaffen die in verbruik erg zuinig is, een Celeron is ideaal. Met een XP pro licentie kun je dan een zeer simpele fileserver bouwen die automatisch back-ups maakt. Zoiets hoeft niet meer dan 150,00 te kosten. Zelf gebruik ik hiervoor een Atom PCtje met een 500GB schijf die ongeveer 15Watt/uur gebruikt, ik draai er echter Linux op. Als je daar dagelijks de USB schijven aanhangt ben je klaar.

Is dat het zelfde als een hardeschijf van je pc delen? En hiervan een backup laten maken op een andere hardeschijf. En zorgen dat deze pc 24 uur aanstaat. Deze schijf was in het netwerk toegankelijk mits de pc aanstond.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan