Interne schijf wordt niet herkend als extern

Status
Niet open voor verdere reacties.

psparla

Gebruiker
Lid geworden
31 jan 2014
Hoi allemaal,

mijn oude pc is kaduuk gegaan. Ik heb de interne hd in een behuizing gestopt en deze aangesloten. Het is een behuizing met usb kabel en stekker voor stroom. Deze oude hd was ingedeeld in 3 partities.
Echter herkend windows 7 Home 64 bits deze niet. Als ik naar aparatenbeheer ga ziet hij wel een medium maar geeft hij aan dat er geen medium inzit. Drivers zijn geinstalleerd en al. Ook in de bios ziet hij deze maar kan op de een of andere manier deze niet benaderen.
Ik heb naar de jumpers gekeken maar er zit geen jumper op. Zou dat het probleem kunnen zijn?

Iemand enig idee?

gr
Pascal

Laatst bewerkt door een moderator:
Als er geen jumper opzit is het waarschijnlijk een sata schijf.
Soms help het als je de schijf verwijderd uit de usb en terug inplugt, heb ik zelf ook al gehad dat ik ze drie keer moest uittrekken en terug insteken voor ze herkend werd.

Het is idd een SATA. Als ik in CMD de driveletter Z intoets geeft hij aan dat deze niet klaar is. Format Z: wil hij waarschijnlijk wel doen maar ik wil nog wat foto's eraf halen. Ik heb PC Inspector File recovery gebruikt. ij systeeminfo geeft hij wel een Z schijf aan maar met het icoontje wat lijkt op een flokky drive van vroeger. Ook in computerbeheer ziet hij deze als Schijf 1 (verwisselbaar z:) Geen medium.

Zoals ik al zij was deze opgedeeld in 3 partities op de oude pc. Ik weet niet of dat een rede is.

Al geprobeerd met een paar maal verwijderen uit usb en terug erin?

ja helaas wel. Ook op een andere laptop geprobeerd. met chkdsk geeft deze aan "kan volume niet ten behoeve van directe toegang openen"

De oude hd had een C,D,E en F partitie als ik het mij goed herinner misschien dat dit conflicteert met de huidige C partitie op de pc of laptop. Ik weet zeker dat deze werkt want via een geleend onderdeel heb ik deze al eens extern gebruikt. Nu ik zelf een externe behuizing gekocht heb werkt het niet. Kan natuurlijk aan de behuizing liggen maar ja. Het rare is dat deze wel wordt weergegeven in computer beheer "Schijf 1 Verwisselbaar geen medium"

Ook met diskpart kom ik helaas niet verder. Als ik de data eraf kan halen zou dat geweldig zijn maar ben nu al blij als ik deze geformatteerd krijg

Ok, dit moet, ja, klinkt dwingend, noem het in dat geval mag, even anders:

Merk/model/type/versie van de oude computer.
Merk/model/type/versie van de nieuwe computer.
Merk/model/type/versie van de te overzetten hardeschijf.

N.B: STOP!

Doe niets! Want alles wat je doet kan leiden tot dataverlies! Dus:

STOP!

Nou denk dat dat weinig uitmaakt. De harde schijf is al eens uit de oude PC geweest en heb deze aan de laptop van mijn werk gehangen. Zonder behuizing maar via de kabel. Nu kan het natuurlijk zijn dat de HD gewoon kaduuk is maar het is raar dat deze wel wordt herkend maar niet benaderbaar/formateerbaar is. Het viel mij ook op dat de led op de behuizing bij inschakeling heel snel blauw licht gaf en weer uit was. Misschien dat daar iets mee is. Heb deze la terug gestuurd en wacht op vervanging. Straks bij een collega die kabel weer ophalen..kijken of dat nog verschil maakt.

Ik heb deze op 1 desktop en 2 laptop geprobeerd (waaronder diegene die het enige tijd geleden wel deed). Alle 3 vonden ze de HD wel in computerbeheer maar kon deze niet benaderen.

En anders, zonde van die 2 tientjes maar een goedkope sata schijf kopen..kan ik in ieder geval mijn prive meuk kwijt

Hallo allemaal

Helaas is het nog steeds niet gelukt. Ik heb een nieuwe behuizing gekregen en een andere HD. Deze heb ik eerstvgeinstalleerd in de desktop. Geen probleem en draait op Windows 7 64 bits. Hetzelfde als de oude HD.
Nu is de desktop al oud en traag en heb besloten deze weg te doen en de schijven als extern te gebruiken.
De nieuwe HD start dus op in de desktop maar eenmaal in de behuizing weer de melding verwisselbare schijf: geen medium .
De HD heeft een C partitie en 100 mb voor opstarten. Hier kan dus ook het probleem mee zijn.
Wat ik mij ook nog bedacht is dat ik vroeger de laptop van mijn werk een 32 bits systeem had. Kan dat nog een probleem zijn.
Ubuntu herkent deze ook helaas niet.
Nu las ik dat iemand met een soortgelijk probleem de schijf wel kon lezen op een xp systeem.

Al het volgende geprobeerd: download en installeer http://www.easeus.com/partition-manager/epm-free.html
Dan de externe hd in de usb poort stoppen en vervolgens met Partition Manager kijken of die de externe hd ziet.
Zo ja, kijk dan eens wat er via Partition manager zoal aan informatie over de externe hd gegeven wordt.
bijv: zijn alle hd's wel van het zelfde type (MBR of GPT). Hebben de partitie op de externe HD wel een partitie letter toegewezen gekregen?

tegenwoordig gebruik ik een dokking station om hdd's te chekken met diverse tools , maar als ik het goed begrijp heb je die niet tot je beschikking.

maar in het verleden gebruikte ik Hiren’s BootCD is freeware , hier zitten zo veel opties in en brengt bij mij de meeste hdd's weer tot leven.
( http://www.hirensbootcd.org/hbcd-v106/ )

mocht dit teveel zijn en te ingewikkeld dan zou ik zeggen, zet alleen de defecte schijf rechtstreeks in de pc , laat alleen 1 dvd speler aan gesloten, zet deze op slave, om conflicten te voorkomen . pak dan, kan zelfs met een win98 schijf al maar dat is dan fat32( die begon te zijner tijd meteen met formateren ) , onder xp en win7 kan je opties kiezen voor ntfs

ik ben zelf dit probleem diverse malen tegen gekomen , bij zowel sata als ide schijven bij mensen waar het systeem dan geheel gecrashed was. en niet eens meer een boot device vond na het weer eruit halen van de 2e hdd. buiten natuurlijk de cdrom, maar dan bracht b1800 crisis recover disk weer de uitkomst

voor het terug halen van bestanden , gebruik ik meestal icare data recovery

mochten er vragen zijn hoor ik het graag.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan