Internet ADSL2+ wil niet werken op ZyXel p-2602H-D1A

Status
Niet open voor verdere reacties.

basdewinter

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2013
Afgelopen maand zijn we verhuisd naar een ander appartement en aan mij de dankbare taak om het internet te regelen.

Dat lukt echter niet helemaal, en ik vroeg mij af of er misschien iemand een advies kan geven?

Ik heb hier in ons nieuwe appartement internet van Dommel http://lianka.schedom-europe.net/pr...yconnectlite/minder-betalen-om-te-surfen.html

Ik had nog een oude modem/router liggen van telfort internet in NL, een ZyXel p-2602H-D1A (verhuizen is al duur genoeg dacht ik). Het lukt mij echter niet om het internet aan de praat te krijgen zoals ik wil. Ik kan het wel werkend krijgen op de modus "bridge", ik weet niet precies wat dit inhoud, maar ik kan dan in ieder geval maar één pc aansluiten. De connectiedetails zijn:

protocol: rfc 1483 (eigenlijk het nieuwere 2684 maar dat ondersteunt de modem niet)
encapsulation: llc
vpi/vci 8/35
DHCP, dus dynamisch ip, maar vaste ip heb ik ook (dit heb ik gevraagd aan de provider, omdat ik alleen een vaste ip kan instellen in de router bij dit protocol)
DNS1: 193.109.184.72
DNS2: 193.109.184.75

Het IP adres, en de nameservers kan je niet instellen als de modem als bridge wordt ingesteld. Daarnaast verdwijnen dan ook verschillende networking (LAN) instellingen en NAT (logisch omdat hij niet als router werkt?).

Voor wat ik er van begrijp is er in ieder geval iets mis met het opsnorren van ip's bij hostnames, dus met de DNS als ik de modem instel om te werken als router met bovenstaande gegevens. Ik heb ook de bovengenoemde DNS instellingen eens ingesteld op de ethernet adapter van de pc maar ook dat werkt niet. Ook een DNS van een andere internetprovider werkt niet. Pingen vanaf de modem naar de DNS of naar een hostname (bijv. google.com) werkt ook niet.

Ik heb geen idee waar het aan zou kunnen liggen, de internetconnectie lijkt wel te werken aangezien ik met "bridge" wel internet heb. Er zijn verschillende instellingsmogelijkheden voor LAN en NAT maar ik heb daar geen verstand van. De standaard opties (router is gereset) werken klaarblijkelijk niet, en daarnaast heb ik het één en ander geprobeerd. Ook het koppelen van een wirelessrouter aan de modem om op die manier toch meer pc's aan te kunnen sluiten krijg ik niet voor elkaar.

Misschien dat u een idee heeft wat ik nog zou kunnen proberen? Alles is welkom :)

Alvast bedankt,

Bas

In bridge modus wordt het router gedeelte uitgeschakeld van de zyxel.
Je zou er een tweede router achter moeten zetten om daar alle computers op aan te sluiten.
Vandaar wordt de dhcp geregeld.

Bedankt voor uw reactie,

Vraag 1: is het naar u denkt niet mogelijk om alsnog de ZyXel als router aan de praat te krijgen? Ik weet niet hoe ik dit moet debuggen, maar is het niet zo dat als bridge werkt routed ook zou moeten werken?

Vraag 2: als het dan toch niet lukt w.b.t. vraag 1, moet een tweede router, doorgeschakeld aan de modem nog aan bepaalde eisen voldoen? Ik heb nog een netgear WGR614 v7 liggen, zou dat moeten werken en hoe moet ik deze dan instellen?

Laatst bewerkt door een moderator:
De telford zyxel is geladen met telford software.
Iedere provider heeft zo zijn eigen software.
Ik denk niet dat U de zyxel op een fatsoenlijke manier aan de praat krijgt.
U kunt beter de geadviseerde modem/router kopen van AVM

Handleiding: hier
Zover ik uit Google begrepen heb moet je PPPoA instellen (geen gebruikersnaam, geen wachtwoord), met
vpi 8
vci 35
DHCP (of vast ip-adres)

Test evt. ook met PPPoE, maar PPPoA heeft meer kans, IMHO.

Klik ook aan Nailed up connection (of zoiets), zodat de verbinding altijd in de lucht blijft.

En ik zou zeker op dit moment gewoon NAT aanlaten en in de LAN instellingen de DHCP server functionaliteit aan. Pas zodra deze routermodem goed werkt mag je wat mij betreft gaan experimenteren met andere instellingen, alhoewel ik me afvraag of experimenteren wel zin heeft: NAT mag wat mij betreft altijd aanblijven; een eventuele router die je er achter wilt zetten moet je dan degraderen tot switch/accesspoint.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Handleiding: hier
Zover ik uit Google begrepen heb moet je PPPoA instellen (geen gebruikersnaam, geen wachtwoord), met
vpi 8
vci 35
DHCP (of vast ip-adres)

Test evt. ook met PPPoE, maar PPPoA heeft meer kans, IMHO.

Klik ook aan Nailed up connection (of zoiets), zodat de verbinding altijd in de lucht blijft.

En ik zou zeker op dit moment gewoon NAT aanlaten en in de LAN instellingen de DHCP server functionaliteit aan. Pas zodra deze routermodem goed werkt mag je wat mij betreft gaan experimenteren met andere instellingen, alhoewel ik me afvraag of experimenteren wel zin heeft: NAT mag wat mij betreft altijd aanblijven; een eventuele router die je er achter wilt zetten moet je dan degraderen tot switch/accesspoint.

Tijs.

Helaas, PPPoA en PPPoE werken niet. Het enige wat werkt is rfc 1483 op modus bridging.

Ik denk dat ik dus niets anders op zit dan toch een nieuwe modem aan te schaffen.

Vriendelijk bedankt voor het meedenken allemaal!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan