Internet delen werkt niet

• Onderwerp starter Onderwerp starter brbr
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

brbr

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2002
Zo, werkelijk van alles geprobeerd maar het lukt dus niet en ik word hopeloos. De situatie is als volgt: Moeder pc (win. Xp) via mx stream op het internet. Moeder pc via kabel verbonden met zuster pc (win. 98). Beide pc’s staan op DELEN. Netwerkwizard losgelaten op de moeder pc en voltooid zijn opdracht. Zelfde wizard op de zuster pc geopend met de melding: “het wizard netwerk instellen is niet voltooid. Wizard kan uw netwerk niet vinden. U moet eerst de netwerkkaarten, modems, kabels en apparaat-stuurprogramma’s installeren en configureren”
Is het de goede kabel: JA Zit ik te prutsen met de protocollen: WAARSCHIJNLIJK maar wat doe ik dan fout. Op de 98-machine staan in het venster NETWERK - tabblad CONFIGURATIE : client voor microsoft netwerken - ipx/spx-compatical protocol - tcp/ip - microsoft bestands en printer delen. Externtoegangs-adapter. Ontbreekt hier wat? Vertel me het dan.

Wat zijn de tcp/ip instellingen? zowel die op de 98 machine als de xp !

reactie tcp/ip

Bedoel je de eigenschappen van tcp/ip?

Yep, de eigenschappen !

Sandman, jouw bericht begrijp ik niet?!

let op:

Gebruik ip adres zoals volgt:

HOOFD pc: 192.168.0.1
client pc: 192.168.0.2
-- Subnet beide pc's 255.255.255.0
DNS ed. gewoon leeg laten.

----
windows xp, vind beide netwerk kaarten als het goed is prima. GEEN wizard uitvoeren maar gewoon LOS laten staan. Klik op de eigenschappen van de internet kaart en ga naar tabblad geavanceerd, hier zet je internet DELEN aan. (dus NIET de wizard!)

--------
Windows 89, handmatig TCP/IP (GEEN IPX dat is voor een coax netwerk) met het boven genoemde IP adres.

Let wel op, tussen de 2 pc's moet een CROSSLink utp kabel liggen. Dus geen gewone maar crosscable.

voor screenshots e.d. ff posten dan

IPX voor COAX?

IPX/SPX kun je heel goed met utp gebruiken en TCP/IP kun je ook voor COAX gebruiken

IPX/SPX wordt normaal gesproken gebruikt als er een novell server gebruikt wordt in een netwerk

reactie netwerk tussen xp en 98

Waarom zie ik in het venster netwerk- configuratie geen netwerkkaart staan. Of is dat toeganngsadapter voldoende. (er staat letterlijk toegangsadapter zonder toevoeging)

op de xp machine zou je in netwerk 2 netwerk kaarten moeten zien en op je 98 machine 1 netwerk kaart.

Waar ik in het begin de fout mee inging is dat je onder in je taakbalk bij xp tezien krijgt een icoontje met een kruis en de tekst: 1 van de netwerk kabels is niet aangesloten, dus ik lopen klooien en zoeken en het maar niet snappen tot de andere pc bij ging en het icoontje verdween en de verbinding tussen beide computers tot stand kwam :)

1. Gebruik je wel een crosscable?
2. Kun je op de pc's elkaar pingen?
3. Verdere instellingen:

Moederpc:

-Zet firewalls uit/deïnstalleer ze tijdelijk
-Ga naar de netwerkverbindingen (naar die van de goede netwerkkaart voor de andere pc) en installeer TCP/IP met de volgende instellingen:

IP: 192.168.0.1
SUBMASK: 255.255.255.0
Geef bij DNS de DNSservers van je provider op, ik bij kabelfoon heb bijvoorbeeld 62.45.45.44 en 62.45.45.45.

Installeer bestands- en printerdeling

Cliëntpc:

-Zet eveneens firewalls uit/deïnstalleer ze tijdelijk
-Ga naar de eigenschappen van Netwerkomgeveng --> eigenschappen van TCP/IP. Gebruik de volgende instellingen:

IP: 192.168.0.2
SUBMASK: 255.255.255.0
Geef ook bij DNS de DNSservers van je provider op. Geef bij standaard gateway 192.168.0.1 en evt. ook bij de WINSserver.

Installeer bestands- en printerdeling

-Geef geen proxyserver op in je browser.

Zet beide pc's in dezelfde werkgroep!

---

Nu zou je als het goed is bestanden kunnen moeten delen. Als dit gelukt is is alles ok. Je kunt nu nog niet internetten op de cliënt pc maar dat maakt niet uit. Dan kun je altijd nog een programma als analogx proxy installeren of mijn favoriet: 602 LAN SUITE.

Z-Dragon,

Het is nog steeds niet nodig om dezelfde werkgroep te hebben om toch een goede netwerkverbinding tussen 2 of meerdere pc's te hebben

brbr,

Zou toch eens je netwerkkaart opnieuw gaan installeren aangezien bij de eigenschappen van je netwerkomgeving je netwerkkaart en tcp/ip van je netwerkkaart er tussen hoort te staan en niet alleen externe toegangsadapter

Geplaatst door m@rio
Het is nog steeds niet nodig om dezelfde werkgroep te hebben om toch een goede netwerkverbinding tussen 2 of meerdere pc's te hebben

Maar wel om bestanden te delen (op een logische manier)

Dragon, als je de DNS van je provider opgeeft gaat het niet werken. Ik heb het ook geprobeerd en dat werkt niet.

Ik heb zelf hier 3 pc's staan waarvan 2 op deze wijze verbonden zijn. MET dns van mijn provider werkt het niet, ZONDER dns wel.

Laatst bewerkt:
Ik heb het tegenovergestelde meegemaakt :confused:
Heb jij misschien DHCP aanstaan in je netwerk?

Ik heb het zo

- Router
-- pc 1
-- pc 2 --> pc 3

PC 1-2 automatische (dhcp) PC 3 zoals ik boven heb beschreven

beetje onoverzichtelijk misschien zo maar het werkt beter. Zodra ik een DNS server er in zet hangt alles. Ik gebruik de DHCP alleen voor pc 1 en 2, PC 3 weet niet eens dat dat bestaat binnen mijn netwerk.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Z-Dragon

Maar wel om bestanden te delen (op een logische manier)

Ook met verschillende werkgroepen kun je makkelijk bestanden uitwisselen.

Het gaat nl niet om de werkgroep. Zolang je maar in hetzelfe subnet zit is er niks aan de hand

Mario, als je niet op de zelfde werkgroep zit kun je niet op de adere pc (hetzij via een omweg) maar niet zoals normaal. Met windows XP kan dit wel, maar dat is een ander verhaal

Geplaatst door acid007
Mario, als je niet op de zelfde werkgroep zit kun je niet op de adere pc (hetzij via een omweg) maar niet zoals normaal. Met windows XP kan dit wel, maar dat is een ander verhaal

Windows 98 doet inderdaad een beetje moeilijk met meerdere werkgroepen. In 2000/XP is dat een beetje anders geworden :cool:

Geplaatst door acid007

Heb hier een 98 pc staan die NIET dezelfde werkgroep zit als de rest en toch kan ik over en weer bestanden uitwisselen.

Het gaan nl niet om de werkgroep maar in welke iprange + bijbehorende subnet je zit

zal wel, nooit geweten en zou niet weten hoe. Nooit van gehoord iig maargoed :offtopic:

[/offtopic]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan