Internet dellen XP Workgroup->PDC

• Onderwerp starter Onderwerp starter JJack
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

JJack

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2002
Ik heb een laptop W2000 Server als PDC ingericht. Daarnaast een PC XP Pro met ADSL verbinding.
Via een netwerkkabel zijn de twee verbonden. Het lukt me wel om bestanden te delen maar niet om internet te delen.

Ik heb diverse threads gelezen en op internet gezocht. Overal wordt vermeld hoe je twee PC's van dezelfde workgroup moet verbinden. Helaas niet als een PDC in het spel is.

Ik heb van alles geprobeerd. Fixed/Automatisch IP, Netwerkbrug op XP met of zonder fixed IP, gateway ingevuld op laptop. Volgens mij heb ik alle combi's wel gehad.

Ik vraag me af of dit uberhaupt wel kan?

Op de PC met XP (waarop je dus de ADSL-verbinding hebt) moet je "internet delen" aanzetten. In de help van XP staat dan welke instellingen je op de client (in dit geval de laptop) moet zetten. Dit moet gewoon werken, bij grote netwerken is de PDC zelden direct aangesloten op internet maar is dit, net als bij jou, via een gateway.

Die stond al aan. Hiervoor had ik een andere W98 PC erop aangesloten. Daar werkte het wel goed. Kan me alleen herinneren dat ik daarvoor een diskette had aangemaakt. Deze moet dan op de client PC uitgevoerd worden. Zal het eerst is uit en aan zetten. Wellicht krijg ik dan weer de kans om een diskette aan te laten maken.

Helaas, kreeg wel de optie om een netwerk installatie diskette te maken, maar deze kan niet op W2000 draaien. Alleen op ME, 98 en XP.

Ik heb nu de volgende settings:

XP ADSL connetie shared
XP LAN IP:192.168.0.1, 255.255.255.0, gateway <leeg> en dns server: <leeg>

LAPTOP LAN IP:192.169.10, 255.255.255.0, gateway: 192.168.0.1, preferred DNS server 127.0.0.1 (Leeg kan niet omdat Microsoft DNS server geinstalleerd is op de machine. Zegt ie).

Resultaat: bestanden delen prima, internet niet.

LAN settings IE:

alle vinkjes uit. Dus ook geen proxy -> geen resultaat
autodetect settings aan -> geen resultaat

??

Er ging ff een lampje branden. Het licht ergens in de DNS instellingen.

Via ping www.google.nl ben ik achter ip gekomen van google. Na het intikken van http:\<ip google> krijg ik wel de site van google op mn laptop. Internet is dus wel geshared.

Maar hoe krijg ik nu de DNS instellingen correct. Hoe kom ik achter de DNS server van xs4all? is er iets als ipconfig voor DNS instellingen?

IP-adres server:192.168.0.x
Subnet-mas: 255.255.255.0
Default gateway 192.168.0.1
Dns server: 1 of 2 adressen van jouw provider.

succes!
btw je bedoelt een DC ipv een PDC.

Mvg

DNS-servers van XS4all achterhalen:

- Start een command-box (cmd.exe)
- nslookup
- set query=mx
- xs4all.nl

En violà.

Succes.

Mvg

Bedankt, het werkt.

Ga ik nu proberen om hiernaast ook een wireless netwerkje aan te leggen. Mag nu geen probleem meer zijn.

Volgens mij is het een primaire domein controller. PDC dan toch?

In een win2000 netwerk praat je over DC's en niet meer over PDC's, hooguit een PDC-role.
Maar dit is een detail, puur uit spraakverwarring te voorkomen.

Succes met je WLAN.
Goed de manual lezen, niet onderschatten zo'n WLAN.
Ik vind het zelf nog best moeilijk.

Succes nogmaals.

Mvg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan