Internet Everywhere Mobistar Huawei E160e Linux Mint

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jorisvh

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2009
Hallo

Ik heb Linux Mint 17 Cinnamon 32-bit op mijn laptop geïnstalleerd.
Nu probeer ik met mijn draadloze USB Modem verbinding te krijgen op internet en het lukt mij niet!
Ik heb bij Netwerkverbindingen het wel geïnstalleerd. Mobiel breedband, Mobistar internet Everywhere.
En als ik Nemo open zie ik wel mijn stick vermeld staan:
HUAWEI Mass Storage
HUAWEI MMC Storage

Als ik onderaan op het icoon klik van de cinnamon-settings network verschijnt er niet Mobile Internet --> Mobistar internet Everywhere.

Hoe kan ik zorgen dat het wel verschijnt en verbinding kan maken?

Andere modem

Merk op: ik heb een Huawei E 160e en NIET Huawei E1752!

dit commando:
joris@joris-R519-R719 ~ $ sudo usb_modeswitch

Usage: usb_modeswitch [<params>] [-c filename]

-h, --help this help
-e, --version print version information and exit
-j, --find-mbim return config no. with MBIM interface, exit
...

Werkt dus niet bij mij!!

Klinkt als weinig bereidheid van jouw kant om even mee te denken met de algemene bedoeling van de instructie.
Via lsusb kun je de juiste identifiers vinden voor jouw apparaat om in het bestand te zetten zoals aangegeven.
Ik zou vermoeden dat daarna het sudo usb_modeswitch commando ook werkt, omdat het bijbehorende configuratiebestand gevuld is.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Klinkt als weinig bereidheid van jouw kant om even mee te denken met de algemene bedoeling van de instructie.
Via lsusb kun je de juiste identifiers vinden voor jouw apparaat om in het bestand te zetten zoals aangegeven.
Ik zou vermoeden dat daarna het sudo usb_modeswitch commando ook werkt, omdat het bijbehorende configuratiebestand gevuld is.

Tijs.

joris@joris-R519-R719 ~ lsusb
Bus 002 Device 003: ID 12d1:1003 Huawei Technologies Co., Ltd. E220 HSDPA Modem / E230/E270/E870 HSDPA/HSUPA Modem

joris@joris-R519-R719 ~ $ sudo gedit /etc/usb_modeswitch.conf

# Does nothing if the current system value is same or higher

#SetStorageDelay=4
DefaultVendor= 0x12d1
DefaultProduct= 0x1003

TargetVendor= 0x12d1
TargetProdct= 0x1001

MessageEndpoint= 0x01

MessageContent= "55534243000000000000000000000011060000000000000000000000000000"

Volgends voorbeeld is DefaultProduct code niet gelijk aan TargetProdct

Waar vind ik gegevens voor TargetProdct ??
Ik had het al zo ingesteld maar het werkte niet!

Laatst bewerkt:
Ok, wat ik wil weten is of het usb_modeswitch commando ook echt is uitgevoerd. In je tweede posting lijkt het net of dat niet succesvol is uitgevoerd, dus dat je expliciet een configuratiebestand moet aangeven.

Dus (met jouw instellingen):
sudo usb_modeswitch -c /etc/usb_modeswitch.conf

Het is overigens de bedoeling van usb_modeswitch om (de herkenning van) je Huwei apparaat 'om te bouwen' naar een andere class, dus van usb storage apparaat naar modem, en dat zou met Target_Prodct geregeld moeten zijn, dus ik vermoed dat je daar niets aan hoeft te wijzigen t.o.v. de instructie.

We horen het wel wat er uit gekomen is.

Tijs.

Ok, wat ik wil weten is of het usb_modeswitch commando ook echt is uitgevoerd. In je tweede posting lijkt het net of dat niet succesvol is uitgevoerd, dus dat je expliciet een configuratiebestand moet aangeven.

Dus (met jouw instellingen):

We horen het wel wat er uit gekomen is.
Tijs.

joris@joris-R519-R719 ~ $ sudo usb_modeswitch -c /etc/usb_modeswitch.conf
[sudo] password for joris:
Look for target devices ...
No devices in target mode or class found
Look for default devices ...
product ID matched
Found devices in default mode (1)
Access device 003 on bus 002
Current configuration number is 1
Use interface number 0
Use endpoints 0x01 (out) and 0x82 (in)
Error: can't use storage command in MessageContent with interface 0;
interface class is 255, expected 8. Abort

Mogelijk werkt het volgende:
Vervang de inhoud van /etc/usb_modeswitch.conf door het volgende:

DefaultVendor= 0x12d1
DefaultProduct=0x1003
#TargetVendor= 0x12d1
#TargetProductList="1001,1406,140b,140c,1412,141b,14ac"
TargetClass=0xff
CheckSuccess=20
MessageContent="55534243123456780000000000000011060000000000000000000000000000"

en dan weer die

Dan weer de netwerkconfiguratie starten.

Tijs

en dan weer die

Dan weer de netwerkconfiguratie starten.

Tijs
joris@joris-R519-R719 ~ $ sudo usb_modeswitch -c /etc/usb_modeswitch.conf
Look for target devices ...
No devices in target mode or class found
Look for default devices ...
product ID matched
No devices in default mode found. Nothing to do. Bye!

Gegeven je eerdere lsusb uitvoer zou ik denken dat het (toch) al zou moeten werken.

Uit de eerder gelinkte instructie: Probeer Netwerk-manager -> Edit connections -> Een nieuwe mobiele connectie toevoegen. Kies het device en werk van daaruit verder.

Nu is de vraag: "Kies het device" => Wordt daar jouw apparaat wel of niet genoemd? Want je had het in je startposting er over dat je al wel wat had kunnen doen...

Tijs.

Gegeven je eerdere lsusb uitvoer zou ik denken dat het (toch) al zou moeten werken.

Uit de eerder gelinkte instructie: Probeer Netwerk-manager -> Edit connections -> Een nieuwe mobiele connectie toevoegen. Kies het device en werk van daaruit verder.

Nu is de vraag: "Kies het device" => Wordt daar jouw apparaat wel of niet genoemd? Want je had het in je startposting er over dat je al wel wat had kunnen doen...
Tijs.
Een verbinding aanmaken voor dit mobiele breedbandapparaat:
Elk apparaat

Wat zag je dan bij (zie je startposting): "Ik heb bij Netwerkverbindingen het wel geïnstalleerd. Mobiel breedband, Mobistar internet Everywhere."

Tijs.

Ik zie overigens dat Mint Cinnamon 17.1 er mogelijk beter mee vooruit kan. Dus kijk of je Cinnamon kunt updaten.
En verder zou het ook kunnen zijn dat je apparaat alleen bruikbaar is als Mint wordt opgestart met de stick er al in, dus niet later aansluiten.
Dan nog wat: Netwerk-manager kan er enige tijd over doen voordat de stick wordt 'herkend', dus wacht eens een paar minuten bij apparaatkeuze.

Mijn opties beginnen nu op te raken, dus mogelijk hebben anderen nog tips.

Tijs.

Als je zoekt op
Use endpoints 0x01 (out) and 0x82 (in)
Error: can't use storage command in MessageContent with interface 0;
interface class is 255, expected 8. Abort
Dan zie dat dit vaker het probleem is bij USB modems
Een van de antwoorden:
http://www.draisberghof.de/usb_modeswitch/bb/viewtopic.php?f=4&t=1727
http://zipforums.com/?tagid=huawei
Kan ook zijn dat je jet modem moet restarten als het verbonden is.

gezocht via
https://www.google.nl/search?q=Use+...i57.576j0j7&sourceid=chrome&es_sm=93&ie=UTF-8

of zoek eens meer met de output van lsusb
Daar kom je nl degenen tegen die dat modem ook hebben en problemen hebben....
https://www.google.nl/webhp?sourcei...sdpa modem / e230/e270/e870 hsdpa/hsupa modem

Toch nog iets bedacht/gevonden:
Zie deze link, "Method 1 (installing usb-modeswitch & modeswitch-data)", dus eerst de usb dongle eruit halen, usb_modeswitch incl. usb-modeswitch-data installeren en pas daarna de usb dongle weer aansluiten.
In dezelfde link kun je (aanvullend, ná Method 1) gebruik kunnen maken van sakis3g, zie Method 2
Natuurlijk moet jij dan de specifieke commando's ombouwen, zoals
sudo modprobe usbserial vendor=0x12d1 product=0x1003
en
sudo echo "usbserial vendor=0x12d1 product=0x1003" >> /etc/modules

Nog even over usb_modeswitch.conf:
Lijkt erop dat de eerste gelinkte instructie niet klopt, want er is sprake van TargetProduct= in deze link , dus niet TargetProdct=
[Zal wel een typefout zijn geweest, ooit.]
Als ik die link verder mag geloven gaat het er alleen maar om dat de mode switch gewerkt heeft, dus dat je (zo'n beetje) zelf mag kiezen welke TargetProduct je kies, als die maar afwijkt van wat er origineel stond.
Ga (wat mij betreft) liever met Method 1 (en Method 2, indien nodig) aan de slag dan nu nog te gaan werken met een kale usb_modeswitch, maar proberen kan je altijd nog doen.

Nog een toevoeging:
Mogelijk verwacht usb_modeswitch het bestand /etc/usb_modeswitch.setup als standaard configuratiebestand.
Kijk eens of het volgende werkt (=uitvoer oplevert ipv. dat het bestand niet gevonden zou zijn):
grep -i huawei /etc/usb_modeswitch.setup
of
cat /etc/usb_modeswitch.setup

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bij Method 1

"If you're able to access internet via LAN or WiFi, then install current version of usb-modeswitch and usb-modeswitch-data from the Ubuntu Software Center. "

Deze paketten waren al geïnstalleerd op mijn computer!!

Toch nog iets bedacht/gevonden:
grep -i huawei /etc/usb_modeswitch.setup
grep: /etc/usb_modeswitch.setup: Bestand of map bestaat niet
of
cat /etc/usb_modeswitch.setup
cat: /etc/usb_modeswitch.setup: Bestand of map bestaat niet
Tijs.

Kijk maar of method 1 of method 2 werkt.

Tijs.

verkeerde link

Zie:
joris@joris-R519-R719 ~ $ sudo echo "usbserial vendor=0x12d1 product=0x1003" >> /etc/modules
bash: /etc/modules: Toegang geweigerd
joris@joris-R519-R719 ~ $ su
Wachtwoord:
joris-R519-R719 joris # sudo echo "usbserial vendor=0x12d1 product=0x1003" >> /etc/modules
joris-R519-R719 joris # wget http://darknet.co.za/wiki/uploads/Posts/sakis3g.tar.gz
--2015-01-01 20:38:16-- http://darknet.co.za/wiki/uploads/Posts/sakis3g.tar.gz
Herleiden van darknet.co.za (darknet.co.za)... 197.221.38.34
Verbinding maken met darknet.co.za (darknet.co.za)|197.221.38.34|:80... verbonden.
HTTP-verzoek is verzonden; wachten op antwoord... 404 Not Found
2015-01-01 20:38:17 Fout 404: Not Found.

Een recentere versie van sakis3g dan bij Sourceforge staat hier
Staat ook bij dat je het ppp package moet installeren. Check of die geïnstalleerd is en (indien niet) installeer die na. Instructies staan er, ook voor het downloaden van sakis3g via wget.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan