Internet Explorer doet website naar rechts

Status
Niet open voor verdere reacties.

bartvj

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2009
Nadat ik mijn website geupload heb zag ik bij het testen in verschillende browsers dat IE mijn website naar rechts schuift. Ligt dit aan mijn PC? Of kan ik dit verhelpen?

URL: www.bartdesigns.nl

bij voorbaat dank

Een goed plan lijkt het me om de standaard checks van csshunter te volgen m.b.t. je website die in zijn handtekening staan.

Succes,

Tijs.

Hoi bartvj,
Ik heb eens even het goede plan van dnties uitgevoerd. ;)
  • De html-validator geeft wel een paar foutjes, maar die veroorzaken het verschijnsel niet.
  • Bij de css-validor staat het metertje op 100% correct (afgezien van de waarschuwingen, maar die veroorzaken het verschijnsel niet).
  • Dan het Doctype: dit is XHTML Transitional, en dringend aan te bevelen dat tot XHTML Strict te maken, waarmee de browsers de enige echte standaarden moeten volgen; maar dat veroorzaakt het verschijnsel niet.
  • Doet de pagina niet gewoon wat je hebt opgedragen volgens de html-specificatie? Ongetwijfeld, maar dat veroorzaakt het verschijnsel niet.
  • Doet de pagina niet gewoon wat je hebt opgedragen volgens de css-specificatie? Ongetwijfeld, en dat veroorzaakt het verschijnsel: in combinatie met de verkeerde interpretatie die IE aan de css-voorschriften geeft.
Waarschijnlijk heeft Dreamweaver je op het verkeerde spoor gezet door overal APdiv's van te maken. Dat is linke soep, want <div>'s met een AP (Absolute Positie, meestal ten opzichte van de linkerbovenhoek van het scherm) zijn sowieso al risicovol voor als je verschillende beeldscherm-resoluties wilt bedienen. En ... Internet Explorer heeft altijd al moeite gehad met de eigenschap "position".
Vraag wordt: valt hier omheen te werken? Antwoord: jazeker! Vraag wordt: hoe dan? :)

Nu neem ik aan dat je uit de architectenwereld komt, waar je gewend bent in tekening alles tot op de mm precies uit te mikken. Wat dat betreft vergelijkbaar met de grafisch ontwerper, die het mooiste drukwerk kan maken.
Websites maken volgt echter heel andere regels dan die mm-precisie: pixel-precies is lang niet altijd haalbaar.
Vandaar mijn 1e advies:
En verder, om zelf Dreamweaver betere opdrachten te kunnen geven:
Dit is nog geen concreet antwoord op je vraag - maar ik vermoed dat de hele pagina met alleen maar APdiv's nogal structureel op de helling moet.
Als jij wat gaat lezen, wil ik wel eens kijken wat er gedaan kan worden. ;)

Wordt vervolgd,
CSShunter

Laatst bewerkt:
tja, jammer, maar nog een ander vraagje:

In oudere versies van browsers wordt de font die ik bij mijn menubar gebruikt heb niet herkend. Daardoor wordt hier dan het lelijke New Times Roman font gebruikt.

Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn aangewezen font wel wordt weergeven?

Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn aangewezen font wel wordt weergeven?
Hoeps! Dat kan niet. Browsers kunnen alleen maar de fonts gebruiken die op een pc staan geïnstalleerd. Ik heb er ook geen "Swis721 LtEx BT" op zitten, en dan helpen ook de nieuwste browserversies niet.
Nu zijn er wel technieken om een eigengekozen lettertype op een site te krijgen (SIFR, CUFON en dergelijke), die via scripts en flash-omwegen images van de letters neerzetten op de plek waar ze moeten komen. Ik ben daar niet zo heel erg voorstander van, want je moet o.a. vrij zware scripts meesturen, wat de pagina vertraagt.

Ik zou als oplossing het normale css afval-mechaniek gebruiken:
Code:
... { font-family: "Swis721 LtEx BT", arial, helvetica, sans-serif; }
Dwz als de Swis niet gevonden wordt op de pc van de bezoeker, wordt de arial gezocht en getoond. Is die er ook niet, dan wordt gekeken naar de helvetica. En is die er ook niet dan wordt het "generale" lettertype "sans-serif" gebruikt: dat is de standaard schreefloze letter die op de betreffende pc staat.
(Sorry Mac-mensen, ik bedoel hier met PC ook Mac!).

Ik heb trouwens in de tussentijd een alternatief gebakken:
Weg met de APdiv's! Ik heb alle absolute posities er uit geschoten ;), en vervangen door ordentelijke css.
Zo lijkt het in alle browsers goed te gaan (IE8 niet getest), ook bij vergroting van het letterformaat door de bezoeker, bij resoluties vanaf 1024x768px (geen hor. scrollbalk meer), site altijd gecentreerd op het scherm, enz. - Zo kan het ook.
Probeer maar eens.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

PS: er zit nog 1 foutje in dat ik er niet uit kon halen. Er is een img met de bestandsnaam
"huis voorbeeld.png"
en daar zit een spatie in, wat verboden is. Als je er perse een spatie in wilt hebben, moet je in de URL %20 zetten: src="images/huis%20voorbeeld.png".

Maar dat leest niet zo lekker en is bron van vergissingen. Het beste kan je er een streepje - of een onderstreepje _ voor gebruiken om woorden in bestandsnamen van elkaar te scheiden:
src="images/huis-voorbeeld.png" of
src="images/huis_voorbeeld.png".
En natuurlijk ook even het bestand hernoemen met het streepje er in.

Laatst bewerkt:
Ja, alle APdiv's bij de vuilnisbak gezet! :p (zie de broncode voor de gebruikte css)

En nu centreert ie ook in bv. Firefox op resolutie 1024x768px:

bArt-new.png

want dat zag er eerst zo uit:

bArt-ori.png

Geef mij maar Kladblok i.p.v. Dreamweaver! :d

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan