Ik moest even naar het startbericht scrollen voordat ik dit antwoord ging typen om te voorkomen dat ik offtopic zou reageren, maar ik denk dat ik veilig binnen de marges van ontopic blijf:
een paar dingen : het trager starten / werken van een browser onder 10 is iets dat veel mensen ervaren en anderen weer niet. Oorzaak ? Hij die 't 100% antwoord heeft mag het zeggen.
Ik behoor niet tot de club die een hetze voert tegen 10, integendeel, ik heb sinds enkele weken een hagelnieuw 2e laptopje van Toshiba, een 12,5" ding. Dáárop gaat álles supersnel : IE, Edge en Chrome (ik heb ze alle drie). Verder ben ik over Win 10 op deze machine zéér tevreden.
Op mijn (nog snellere hoofd laptop uit oktober 2013) met véél betere hardwarespecificaties, was Win 10 niet lekker lopende te krijgen (maar dat wist je al, daar hebben we het in topics vaker over gehad)
Reden dat ik in bericht 2 geen advies gaf aan TS, maar in de vorm van 2 vragen een antwoord van hem probeer te krijgen, is het advies dat ik van plan te gaan geven, maar niet eerder dan dat ik weet hoe hij het e.e.a. ervaart.
Stel dat 'ie weinig bijzondere verbeteringen ervaart met 10 en verder over zijn vorige OS super tevreden was, dan ja, dan adviseer ik hem : ga terug naar je vorige Windows als je browser daar wel supersnel was en ga pas over naar 10 op een volgende nieuw aan te schaffen machine.
De gouden stelregel waar velen van ons hier op de Helpmij nogal eens mee schermen is en blijft toch nog altijd : als iets uitstekend werkt, ga er dan vooral niet aan rommelen?