internet krijgen

Status
Niet open voor verdere reacties.

SjaakGoedhart

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
11
hallo

ik wil graag internet krijgen op een windows XP client pc

De situatie is als volgt:

1 server met fedora 9 en 2 netwerkkaarten, 1 netwerkkaart is verbonden met het internet zelf en de andere netwerk kaart is verbonden met een crosskabel naar de windows XP client maar nu wil ik graag internet via die fedora internet krijgen op de windows XP client maar dat lukt niet want de client krijgt geen IP. waarschijnlijk moet er nog wat gebeuren aan de fedora server,
Ik heb de firewall uitgezet maar dat hielp niks

Hebben jullie een idee?
 
Je moet je interne netwerkkaart een statisch ip adres toewijzen in de de private range (192.168.x.x / 10.x.x.x of 172.16.x.x)
Je moet een dhcp server draaien op je server zodat clients een ip adres krijgen. dnsmasq is hiervoor erg makkelijk omdat deze ook meteen je dns kan regelen.
Dan kan je als je alleen wilt webbrowsen met je clients een http proxy draaien (squid3 is vrij makkelijk en compleet) of als je volledig internet toegang wilt geven SNAT inschakelen.
Dit kan met bijv. shorewall. Dit ziet er in het begin ongewikkeld uit, maar als je er even in verdiept valt het wel mee.

Onder debian doe je dat ongeveer zo:
Ik ben ervan uit gegaan dat eth0 je internet verbinding is en eth1 je locale netwerk

Bewerk /etc/network/interfaces:
iface eth1 inet static
address 192.168.10.1
netmask 255.255.255.0
broadcast 192.168.10.255

/etc/dnsmasq.conf
interface eth1
dhcp-range 192.168.10.2,192.168.10.200,24h
dhcp-option=option:router,192.168.10.1

/etc/shorewall/shorewall.conf
IP_FORWARDING=Yes

/etc/shorewall/zones
fw firewall
eth0 ipv4
eth1 ipv4

/etc/shorewall/interfaces
net eth0 detect dhcp,tcpflags,routefilter,nosmurfs,logmartians,routeback
loc eth1 detect dhcp,tcpflags,routefilter,nosmurfs,logmartians,routeback

/etc/shorewall/policy
$FW all ACCEPT
loc all ACCEPT
net all DROP

/etc/shorewall/masq
eth0 eth1

Als er al standaard config bestanden bestaan kan je deze het beste houden en alleen genoemde waarden aanpassen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan