@hoogteijling: Jouw optie lijkt me een workaround (zie in derde paragraaf hieronder). Conceptueel gaat het erom welke standaardgateway
op dat moment worden gebruikt door de client. Er zijn 2 mogelijke instellingen/'keuzes' daarin als er 2 netwerkverbindingen zijn (vooropgesteld dat door de VPN-server een standaardgateway naar de client wordt bekendgemaakt (DHCP) of 'vast ingesteld').
Het gaat dus om de
prioriteit die de VPN-verbinding heeft t.o.v. de 'normale' netwerk-verbinding omtrent routering. En die prioriteit is te regelen via de TCP/IP bindings-volgorde. Lijkt er (zover ik kan nagaan) op bij de topic-starter dat sommige clients een hogere prioriteit geven aan de VPN-verbinding dan aan de 'normale' netwerk-verbinding waardoor over die verbinding wordt gerouteerd. Lijk mij dus dat de prioriteit van de VPN-verbinding verlaagd moet worden (zie mijn vorige posting).
[Waar het misschien 'misloopt' (ook bij jou) is dat de menu-balk standaard niet is ingeschakeld op Vista/W7 als je ncpa.cpl hebt ingegeven. Je zult dus eerst (kort) de linker Alt-toets moeten indrukken om de menu-balk zichtbaar te maken en daar dan te kunnen kiezen voor Advanced danwel Geavanceerd.]
Als je die optie waar jij het over had uitschakelt (het vakje "Standaard-gateway in het externe netwerk gebruiken"), dan bereik je in zoverre hetzelfde dat de standaardgateway instelling die bekend wordt gemaakt bij het maken van de vpn-verbinding verder helemaal wordt
genegeerd (dus niet in de routeringstabellen voorkomt), zodat alleen de standaardgateway instelling van de 'normale' netwerkverbinding overblijft om over te routeren. Het eindresultaat is dan hetzelfde (alles over de 'normale' netwerkverbinding behalve verkeer dat specifiek voor het vpn-netwerk bedoeld is) en is dus een prima workaround. Zie verder (m.b.t. jouw oplossing)
hier op ong. 4/5 van de webpagina.
Als ik er (gedeeltelijk) naast zit, dan sta ik open voor correcties van jou of anderen die deze discussiedraad gelezen hebben.
Tijs.