internet releases

Status
Niet open voor verdere reacties.

wynand

Banned
Lid geworden
7 mei 2005
Berichten
530
Onder windows kan je tegen je DHCP server je IP adres 'terug geven' zodat je provider dat IP adres terug kan gebruiken. nu is het zo, ik woon in belgie en maak gebruik van de provider telenet. ik kan IP adressen krijgen voor 2 computers. om het uur word nagekeken of ze nogwel ingebruik zijn. als dat niet zo is vervalt dat ip adres en kan ik met een andere PC op het internet gaan. onder windows kan je dat ook afzeggen met het commando 'ipconfig /release' kent iemand het comando om dat onder linux te doen?
 
Hoi Wynand,

Met het commando ifdown eth0 kun je je netwerkkaart uitschakelen. Dit zal als gevolg hebben dat het IP adres vrijgegeven wordt.

Met het commando ifup eth0 wordt de netwerkkaart weer ingeschakeld en zal er een nieuw IP adres bij de DHCP server opgehaald worden.
 
Bedankt!


P.S.: er staat nog altijd Vrolijk pasen!! onder je naam...
 
het gaat ook met een commando /etc/init.d/networking restart
als je hiervan een alias maakt zodat je bv gewoon nt moet intypen ofzow :p
 
Networking restart vernieuwd het netwerk. een geeft het IP dan niet echt vrij, dan zou je "networking stop" moeten geven.

de vraag is natuurlijk waarom (en hoevaak) moet je het ip vrijgeven?
zelf heb ik van @Home 1 IP en dat is voldoende voor 1 server 1 workstation en 1 laptop gewoon omdat ik mijn linux server ook DHCP server laat zijn.

Maar
ifdown eth0
gooit heel mooi je netwerkkaart plat en geeft daarbij het ip vrij.
zodra je dan weer het commando
ifup eth0
geeft komt je netwerkkaart meteen goed op en werkt het meteen weer correct
 
ik had ooit last een netwerkkaart die uitviel en networking restart werkte altijd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan