Internet snelheid valt tegen na aanschaf snelle router

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bornetto

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2009
Goedemorgen!

Al jaren naar tevredenheid klant bij Ziggo.

Anderhalf jaar geleden is de download snelheid bij ons verhoogd van 54 naar 120 Mb.
Was ik erg blij mee maar kon daar niet zoveel mee. Had een Linksys wrt54 draadloze router en begreep dat het daaraan lag. Dus gister een nieuwe aangeschaft. De linksys e3000. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Ook kan op deze router een externe HD worden aangesloten. Ook niet onbelangrijk. Alles geïnstalleerd en ja hoor, geen enkele verbetering. Snelheid nog steeds maximaal 54 Mb en die externe HD wordt niet eens herkend.

Wat doe ik fout of klopt die 120 Mb van Ziggo niet? Ook baal ik ervan dat die externe HD niet wordt herkend.

Modem: Arris TM 702B (van Ziggo)
Externe HD: Freecom 400GB

Gr, Rob

Laatst bewerkt:
hallo.

is dit met of zonder draadje.
oftewel draadloos of via draad.

groet Cees.

Hebben de computers wel "N" type wireless dan? Je router upgraden naar "N" en vervolgens de rest op "G" laten gaat natuurlijk ook niet werken.

Wampier, bedankt voor je reactie maar ik heb geen idee waar je het over hebt. Hoe doe ik dat?

Welke wireless kaarten heb je in je computer / laptop? Of eventueel USB wireless adapter.

Het zit zo: "G" type netwerken hebben een maximum snelheid van 54mbit. Je snellere router kan tot 130/300 mbit afhankelijk van de situatie door het "N" protocol te gebruiken. Daarvoor moeten een aantal dingen gebeuren: Alle ontvangende apparaten moeten ook "N" type netwerken ondersteunen en de router moet ingesteld staan om ook het "N" protocol te versturen. Volgens mij is dat laatste standaard geregeld in de meeste routers, maar je zou het even kunnen controleren. Om N snelheden te kunnen gebruiken moet ook WPA zijn ingesteld als beveiliging.

Wampier, nogmaals bedankt. Maar zou je mij stap-voor-stap kunnen uitleggen wat ik moet doen. Ben niet echt bekend met deze materie. Gr, Rob

Het handigste is om te beginnen met je wireless ontvanger in je computer. Welke heb je? Is het een desktop of een laptop? Je kunt het type vinden bij netwerkbeheer (afhankelijk van welke windows). Rechtsclick op het wireless icoontje rechtsonder. Netwerk/delen optie. netwerkkaarten aanpassen (weet niet meer de exacte tekst maar de optie boven geavanceerd delen aan de linkerkant.

Je ziet dan zoiets als:

<verbinding naam>
<wireless netwerk naam>
<adapter naam>

Die onderste is de naam van je wireless adapter daarmee kan ik (hopelijk) zien of je adapter "N" type netwerken ondersteund.

Tot zover ben ik gekomen:

802.11n Wireless LAN card.

Dit is de kaart in mijn laptop.

Die adapter zou om kunnen gaan met de hogere snelheden. Geeft windows aan dat de link speed maar 54mb is voor deze verbinding? Welke beveiliging is ingesteld voor de verbinding?

Windows geeft inderdaad 54Mb aan en de router is beveiligd middels WPA2.

Is er ook iemand die weet waarom mijn router de externe HD niet herkend?

Dan blijft volgens mij de router settings over. Is de router ingesteld op G+N ? Dit wordt anders gedaan in bijna elk type router. Soms dual channel soms 20+40

Ik kan in de router komen via admin en password, maar ik weet niet waar ik dan moet zoeken om dit aan te passen. Ik weet trouwens niet of het wel zo'n goed idee is om daar te gaan sleutelen...

Ik weet redelijk zeker dat het het modem niet is.: dan zou de link snelheid aangegeven door windows nog steeds meer dan 100 moeten zijn tussen router en computer. Het feit dat er 54Mbit wordt gerapporteerd, de snelheid van een "G" netwerk, geeft aan dat er in ieder geval iets niet helemaal goed gaat tussen computer en router. feitelijk is je netwerk nu net zo snel als degene die je vervangen hebt en dat is wel wat jammer, vooral omdat je nu een dualband N router hebt.

Natuurlijk, als je je niet comfortabel voelt om door de settings te lopen, moet je je daar niet toe dwingen :) Echter daar het niet aan de adapter en aan windows lijkt te liggen moet het haast wel iets in de router zijn, tenzij ik natuurlijk iets over het hoofd zie.

indien je windows 7 hebt:

ga naar start: vul in de searchbar:
CMD
in en doe crtl-shift enter. de computer vraagt dan of je een prompt in admin mode wil uitvoeren. selecteer ja. in de command prompt type:

netsh

je krijgt dan een "netsh>" te zien. hierachter type:
wlan show networks mode=bssid

je krijgt dan een lijst met alle netwerken in je omgeving. zoek je eigen netwerk en bekijk daar "radio type" indien die 11g rapporteerd is er zeker een foute instelling in de router. Je kunt netsh verlaten door 'exit' te typen of het scherm met het kruisje te sluiten

Hallo Wampier,

Uitgevoerd, computer opnieuw opgestart maar niet echt een verschil.

het programma veranderd ook niets, het bekijkt in welke mode je kaart draait. als je het programma draaid en je kijkt naar de gegevens van je eigen network welke informatie geeft die dan? met name de tabel maxrate

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan