Internet steeds trager

Status
Niet open voor verdere reacties.

chaetodon

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2005
Hoi,
Het draadloze internet is de laatste weken steeds trager aan t worden. Zowel met de laptop, pc en smartphones.
Kan het zijn dat er iemand van buitenaf op mijn verbinding zit te internetten?
Is dit te zien?
En wat kan ik het beste doen, ik las wel iets over het gebruiken van een andere poort op je router, maar hoe doe ik dat?
Ikheb een Linksys router.
Alvast bedankt.

Meeliften is alleen maar mogelijk als iemand jouw "netwerksleutel" kent... Ik zou beginnen met die te veranderen.
Daarnaast is het mogelijk dat de verbinding gestoord wordt door interferentie met de WiFi van buren (tenzij je in een hut op de hei woont). Probeer de wifi in de router eens op een ander kanaal te zetten.
Poorten hebben met dit probleem niet zoveel te maken...

Bedankt,
Ik ga in ieder geval de netwerksleutel aanpassen.
Is het te zien of de buren op een zelfde kanaal kanaal zitten? En hoe zet ik de router op een ander kanaal?

Kijk ook eens of er soms microsoft updates "hangen" (icoontje rechtsonderin de taakbalk, op klikken en doe wat MS daar vraagt).
Sluit u Windows ook wel eens echt helemaal af, of volstaat u met slaap/sluimerstand?

de router op een ander kanaal zetten, staat afhankelijk van merk en type, meestal in het wireless settings menu. Misschien zelfs waar je ook de netwerksleutel zal moeten veranderen. Om te zien op welke kanalen je buren uitzenden, installeer je inSSIDer op een laptop (http://www.metageek.net/products/inssider/)
edit: als je met torrents oid bezig bent, kan je router ook door zijn knieën gaan. Heb je de router al eens vd stroom gehaald gedurende een 30-tal seconden?

Laatst bewerkt:
@contrazoom,..Bedankt.
Dat is wel een leuk programma,
Ik kom alleen niet helemaal uit de gegevens die ik zie, (ik zie geen uitleg op de site)
Wat is bijv het -getal (bijv -25)naast het gekleurde streepje van signal, en wat is hiervan de optimale score?
En,
Bij de uitleg over Linkscore staat dat hoe hoger het getal hoe meer je kan verwachten van het netwerk.
Maar nu is het zo dat ik bij mijn eigen netwerk een score krijg van 70, maar ik kom ook het netwerk van de buurman tegen en daar krijg ik een score van 97/99/100 dat is toch gek??
En dan nog een vraagje over de kanalen, zij geven aan dat je het beste kan kiezen voor kanaal 1, 6 of 11,...maar dan heb je toch altijd kans dat er een buurman op hetzelfde kanaal zit met maar 3 mogelijkheden?

Sorry voor alle vragen :-)

Je moet kiezen voor (dus de router instellen op) een kanaal dat niet door de omgeving wordt gebruikt en dan het liefst ook niet grenzend aan een kanaal dat al gebruikt wordt.

Laatst bewerkt:
Oke, dus niet alleen maar 1, 6 of 11? En met niet grenzend bedoel je een opvolgend getal. Dus bijv. Als de omgeving zit op 1,3,5 dan kies ik voor bijv 7 en niet voor 2,4 of 6?

helemaal juist: een kanaal zo ver mogelijk weg van wat al gebruikt wordt.

Overigens kan zo'n heel krachtig signaal vlakbij, van de buren, heel goed de veroorzaker van de traagheid van het internet bij u zijn.
Wellicht dat u eens kunt overleggen met uw buurman of u niet op zijn router mag meeliften :-)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan