Internet traag door extra accespoint router

Status
Niet open voor verdere reacties.

Luap Skep

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2008
Hallo wie kan mij helpen!

Ik heb Telfort 20Mb internet met een ZyXEL P-2602H modem/router en rechstreeks op het modem haal ik 6,5 Mbps (speedtest.nl) en dat klopt omdat ik een eind van de centrale af zit. Het probleem is het volgende. Ik heb een draadloze router SMC2804WBR en wanneer ik de UTP kabel van de PC in de SMC-router stop en de SMC-router UTP in het ZyXEL modem/router dan gaat mijn snelheid naar ca. 300 kbps (mijn laptop heeft dus ook een trage verbinding). Ik heb de firewall op de router uit staan, dus daar ligt het niet aan.

Ik heb ook de situatie de situatie gecreerd zoals beschreven in http://www.helpmij.nl/forum/showpost.php?p=2273375&postcount=8 en nog gedetailleerder beschreven in http://forum.portforward.com/YaBB.cgi?board=Knowledge;action=display;num=1133918703 waarmee ik van de SMC-router een switch/hub/WAP heb gemaakt. Nog steeds is de snelheid over de SMC-router laag.

Graag suggesties? Wie kan mij helpen?

Groetjes, Paul

Laatst bewerkt:
1. Wat is het LAN ip-adres van de Zyxel?
2. Wat was het originele LAN ip-adres van de SMC en wat is nu het LAN ip-adres van de SMC?
3. Heb je op de SMC DHCP serving uitgezet, UpnP uitgezet, RIP-routing uitgezet?
4. Wat is het ip-adres van de laptop, draadloos verbonden met de SMC?
5. Wat is je Internet snelheid als je bedraad op de SMC aansluit (dus niet draadloos)?

We horen het wel.

Tijs.

Laatst bewerkt:
De kabel van je zyxel naar je smc die zit toch wel: Lan-Lan en niet van een lan naar een wanpoort?

Ja draadloos ben je natuurlijk veel trager dan rechtstreeks via kabel op je router.
Er zit ongeveer telkens 10% aan controle pakketjes in je TCP/IP protocol.

Rechtstreeks heb je 10% via draadloze verbinding heb je een extra 10% overhead.
Koppel je 2 routers achter elkaar dan zijn alle verbindingen op de 2e router trager dan de eerste. Dat is eenmaal zo...

Gegevens worden in pakketten verstuurd, na elk pakket wacht de verzender op antwoord van de ontvanger ... dus 1e router wacht op de 2e en die wacht dan weer op jouw laptop. Dat is natuurlijk een grote vertraging.

Dat is laatste is hier niet van toepassing: De SMC router wordt als switch/accespoint gebruikt, niet als router. Vandaar dat een LAN-poort op LAN-poort koppeling en niet een LAN-poort op WAN-poort koppeling wordt gebruikt op de SMC.

Dat draadloos meer overhead heeft dat klopt natuurlijk weer wel, maar een snelheidsvermindering van meer dan 50% is natuurlijk wel erg veel. Bovendien is de draadloze verbinding altijd veel sneller dan de Internet-verbinding zelf, dus mag het eigenlijk niet een bottleneck zijn.
Is draadloos wél een bottleneck, dan kunnen een hoop oorzaken voor zijn, zoals de kwaliteit van het signaal, andere draadloze netwerken in de buurt die hetzelfde kanaalnummer gebruiken etc.

Vandaar dat ik mijn vraag gesteld heb hoe snel het bedraad gaat, aangesloten op de SMC. Gaat het daar óók langzaam, dan praten de SMC (als ethernet-switch) en de Zyxel niet fijn met elkaar. Gaat het bedraad snel, dan zit het probleem ergens in het draadloze gedeelte.

Tijs.

@serge50, waar haal je dat vandaan dan?? Of anders gezegd waarom haal ik hier dan wel mijn volle snelheid? 12Mbps? Ik zou namelijk volgens jou uitleg al 4 Hops verder zitten.
Of, en dat kan ik hier ook nog, via mijn buurman dan zitten er nog 2 hops tussen. Dan haal ik via zijn internetverbinding 18Mbps.

M.a.w. jou verhaal zal wel kloppen maar dan wel in je thuisnetwerk.

1 mijn kristallen bol heb ik even uitgeleend ... :D
2 Dus kan je config/opstelling niet weten
3 Heeft niets met deze de TS te maken!

1 Dat is jammer:D

2 opstelling is toch duidelijk? Het maakt volgens jouw verhaal niet uit wat het is(modem,router,switch)
In mijn geval dus:Provider>modem>switch>switch>PC.Of via mijn buurman: Provider>modem>router>switch>switch>switch>PC.

3 In zoverre dat ik benieuwd was hoe je dit dan uitlegt. Als je dat niet kan dan is jou hele verhaal dus ook niet van toepassing op TS.
Natuurlijk zorgt een extra hop wel voor vertraging, maar nooit zoveel als bij TS.(Dit is eigenlijk wat ik ermee wil zeggen.)

Maar laten we nu maar even wachten of TS nog wat te melden heeft.

@Serge50: Eerlijk gezegd ben ik het ook niet met je verhaal eens. Het enige waar (technisch) over gesproken kan worden is beperkingen van Ethernet netwerken (maximaal 5 segmenten, max. 4 repeaters, max. 3 fysieke segmenten met gebruikers eraan in een boom-topologie).
Als switches of routers gebruikt worden gaat deze beperking direct al niet meer op. uitleg

Hops ihkv. TCP/IP is het aantal routers dat gepasseerd moet worden om van zender naar ontvanger te komen. Maximum daarvan is zeker niet 5!
Voorbeeld: Ik verbind met mijn browser met www.msi.com.tw voor drivers. Voor het aantal hops te bepalen kun je het commando tracert gebruiken.
Doe ik het volgende:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k tracert www.msi.com.tw

Dan zie ik (hops tot Amsterdam niet eens meegerekend) dat die verbinding al 19 hops is.

Is er een bepaalde www-link waar je jouw kennis vandaan hebt? Graag even vermelden, want misschien praten we hier langs elkaar heen.

Tijs.

1. Wat is het LAN ip-adres van de Zyxel?
2. Wat was het originele LAN ip-adres van de SMC en wat is nu het LAN ip-adres van de SMC?
3. Heb je op de SMC DHCP serving uitgezet, UpnP uitgezet, RIP-routing uitgezet?
4. Wat is het ip-adres van de laptop, draadloos verbonden met de SMC?
5. Wat is je Internet snelheid als je bedraad op de SMC aansluit (dus niet draadloos)?

We horen het wel.

Tijs.

Eerst even de vragen van Tijs beantwoorden:
1. LAN ip-adres Zyxel: 192.168.1.254
2. Origineel: 192.168.2.1 Nu: 192.168.1.30
3. DHCP=disabled UpnP=disabled, RIP-routing weet ik niet want dat kan ik niet vinden. Zie schermafdruk van status van de SMC. Geef graag aan wat ik moet doen.
4. Alle snelheden die ik heb gemeld heb ik van de gewone PC (via Speedtest.nl): dus rechtstreeks op de Zyxel = ca. 830 kByte/sec en via de SMC op de Zyxel = ca. 90 kByte/sec. Zie ook de schermafdrukken die ik van beide speedtests heb bijgevoegd.
IP-adres van PC waarmee ik de snelheden bepaald heb: 192.168.1.37
5. Zie punt 4.

Reactie op je bericht van 18.45 uur: bedraad verlies ik dus al 90% snelheid. Draadloos dus ook omdat ik dan op de SMC binnenkom. Ik heb de indruk dat wanneer het probleem bedraad is opgelost ik ook draadloos veel meer snelheid zal hebben.

Petje11: SMC naar Zyxel is lan-lan

Discussie Petje11/serge50: SMC is geen router meer maar als switch/accesspoint ingesteld. Wanneer ik toch tel dan zou SMC de 3e hop zijn.

Ik ben erg benieuwd naar verdere suggesties.

Groet, Paul

P.S. Schermafdrukken heb ik wat moeten verknippen omdat ze groter waren dan 100 kb en dan kun je ze niet uploaden.

Bijlagen

• smc-status.JPG
    smc-status.JPG
    82,7 KB · Weergaven: 83
  • Zyxel-status.JPG
    Zyxel-status.JPG
    96 KB · Weergaven: 90
  • Speedtest-bedraad-rechstreeks-op-Zyxel.JPG
    Speedtest-bedraad-rechstreeks-op-Zyxel.JPG
    56,9 KB · Weergaven: 95
  • Speedtest-bedraad-via-SMC-op-Zyxel.JPG
    Speedtest-bedraad-via-SMC-op-Zyxel.JPG
    56,4 KB · Weergaven: 74
Ik heb op elk apparaat getest met Speedtest (zie mijn schermafdrukken). In jouw termen van HOPs verlies ik dus 90% snelheid van de 2e naar de 3e HOP. Dat lijkt mij erg veel??

Doe de downloadtest nou eens niet via speedtest, want die is niet betrouwbaar voor breedband.
Je kunt van diverse sites een 100mb.bin bestand downen, daardoor krijg je een veel beter idee van je snelheid.
Ik ga even voor je zoeken.

@serge50, oké nu snap ik het ook.

@serge50: Hopelijk vat ik je verhaal zo goed samen: Maximaal 5 switches passeren totdat je bij een router uitkomt.

Mijn commentaar: Dat heeft niets met TCP/IP te maken, maar met Ethernet. Er wordt niets toegevoegd of veranderd aan een TCP/IP pakket bij gebruik van hubs en switches.
Zoals je al gelezen hebt geldt de 5-4-3 regel niet op switched netwerken.
De netwerken van TS, Petje en buurman zijn switched netwerken.

EDIT: Ik stop met deze discussie. Ik ben MCSE NT4 en MCP 70-290, maar ik kan geen kaas maken van Serge's verhaal.
EDIT2: Het enige waar mogelijkerwijs dat verhaal van Serge50 op zou kunnen slaan is Source Routing, maar dan praten we nog steeds over Hops in de sfeer van TCP/IP, niet in de sfeer van switching.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik heb de indruk dat de discussie over hops mij niet erg aan een oplossing voor mijn probleem helpt. Graag suggesties om het probleem op te lossen.

Alvast bedankt, Paul

@Luap: Zoals ik je eerder al gemaild heb, heb ik het idee dat de problemen zich tussen de Zyxel en de SMC bevinden, dus probleem met de LAN verbinding onderling.
Probeer even 2 dingen uit:
1. Pak een andere LAN poort voor zowel de PC als voor de doorverbinding met de SMC.
2. Leen een switch ergens, en zet die tussen de Zyxel en de SMC. Kijk of dat verbetering geeft.

Tijs.

Download dit even voor een meer accurate test.

Enne je gebruikt tussen smc en zyxel toch geen crossed utp he?

@Tijs
1. Ik heb verschillende LAN poorten op de SMC geprobeerd voor zowel Zyxel als PC aansluiting, maar het wordt er niet beter op
2. Switch lenen: moet ik in de kennissenkring gaan zoeken en dat duurt even, velen zijn met vakantie

@Petje11
Rechtstreeks op Zyxel: ca. 840 kB/sec
Via SMC op Zyxel: ca 40 kB/sec

UTP: in de beide stekkers zitten alle kleuren in dezelfde volgorde wanneer ik ze naast elkaar hou. Is dat OK?

Oké, je hebt een goede kabel, geen crossed in ieder geval.

Is die SMC eigenlijk adsl2? Kun je die dan niet gebruiken als modem?

Geef je zyxel eens een ander ipadres, wat lager. bv.: 192.168.1.1
En kijk gelijk welke range hij dan uitgeeft.

Als je dat doet, daarna alles uit. Zyxel aan, wachten tot hij helemaal aanstaat, SMC aan, wachten tot hij helemaal aanstaat en daarna je PC.

Ik heb Zyxel 192.168.1.1 als IP-adres gegeven, alles uitgezet en een voor een weer opgestart. Het helpt helaas niet.

Hoe moet ik kijken welke range hij uigeeft? En wat zegt dat dan?

Groet, Paul

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan