internet(werk) deelt zich?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nordicbart

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2009
Ik heb problemen met de verdeling van het internet in mijn woning. In mijn meterkast staat namelijk een modem geplaatst welke rechtstreeks verbonden is met het internet. Ik zit met een pc (op zolder) rechtstreeks verbonden met dit modem.

In het verleden zaten mijn zoon en dochter met hun pc ook rechtstreeks verbonden op dit modem en dit werkte prima. De indeling van de kamer van mijn dochter is enkele weken geleden veranderd waardoor het niet meer mogelijk was om een utp kabel naar haar computer te laten gaan dus ik dacht dat een draadloze verbinding wel zou slagen, helaas pindakaas. Dit werkte niet. Mijn zoon heeft de kamer naast mijn dochter. We kwamen op het idee om de router op de kamer van mijn zoon te plaatsen en deze te vertakken naar de kamer van mijn dochter (boren door de muur).
Om dit even kort schematisch onder woorden te vertalen, modem in de meterkast waarop ik rechtstreeks aangesloten ben. Vanaf dit modem loopt er ook een kabel naar de kamer van mijn zoon. Deze kabel zit in een router die de internetverbinding als het ware in tweeen verdeeld.

Nu wil het geval dat we apart op internet kunnen komen d.w.z. als een van ons op internet gaat heeft de ander geen of nauwelijks verbinding. Deze valt letterlijk geheel bij de ander weg. Andersom werkt dit ook zo. Ik weet even niet meer hoe ik dit kan oplossen. Heeft iemand een idee of raad?

Alvast erg bedankt, het is namelijk best frustrerend voor de partij die niet op internet kan.

Beetje vaag nog:

- Deelt je modem ip adressen uit?
- Deelt je router wel ip adressen uit

Als het modem zelf adressen uitdeelt, dan mag dat niet in dezelfde IP range als de router. Kun je eens wat laten weten?

Schakel op de router de functie DHCP server uit en zorg dat alle kabels in de lanpoorten zitten.
Ook de beveiliging instellen.
2 DHCP servers in een netwerk(je) geeft geheid problemen.
Op deze manier maak je er een draadloze switch van. Kan uiteraard ook met kabel.

Dit kan vele oorzaken hebben...
Maar ik denk eerder aan een internetrestrictie van je provider..

Veel providers stellen (tegenwoordig) in hun modems in dat zij max. 1/2/3/... IP-adressen mogen uitdelen.
Eens dit aantal bereikt is, zullen de andere apparaten geen verbinding meer hebben...

Je kan eens proberen om de pc, die rechtstreeks op de modem hangt, ook achter de router te hangen, en kijken wat dat geeft...
En je weet toch zeker dat het een router is, en geen switch?
Want een switch kan namelijk ook geen IP-adressen uitdelen, en gaat dan de kabel 'splitten', en het signaal onbewerkt doorsturen naar de modem...

Maar ik denk eerder aan een internetrestrictie van je provider..Veel providers stellen (tegenwoordig) in hun modems in dat zij max. 1/2/3/... IP-adressen mogen uitdelen

Dit speelt geen enkele rol als je er een router aan hangt.

Dit speelt geen enkele rol als je er een router aan hangt.

Wel als er 1 pc rechtstreeks op de modem aangesloten is, zoals Nordicbart aangeeft.
Want als de modem maar 1 adres uitdeelt, is dit ofwel de router, ofwel de pc die hij rechtstreeks heeft aangesloten op de modem.

Je leest niet goed.
Als de router het enigste ip adres krijgt wat er ter beschikking wordt gesteld deelt die ( als hij als DHCP server is ingesteld ) op zijn beurt ip adressen uit aan z'n clients.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan