Internet werkt, maar kan geen browser gebruiken?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Uit je ipconfig /all blijkt dat je wel lokale netwerktoegang hebt. Toch zeg je dat http://192.168.1.1
(oftewel het oproepen van de 'website' van je router; denk eraan om het http:// gedeelte niet te vergeten bij het intypen!) niet werkt.
Test nog eens het volgende:
Start een CMD-venster, en doe telnet 192.168.1.1 80
Werkt dat (ook) niet, dan lijkt het me één of meerdere van de volgende problemen:
1. Een firewall (denk eraan dat naast de Windows Firewall ook beveiligingssuites zoals McAfee, Norton 360 etc. een firewall-component hebben)
2. Een probleem met de tcp/ip stack

We horen het wel.

Tijs.

Telnet werkte ook deze keer niet, dus ik denk dat het dan inderdaad aan een firewall of probleem met tcp/ip stack ligt, ik zou ook niet weten waar het anders aan moet liggen. Ik weet trouwens echt bijna zeker dat tussen het moment dat ik gewoon kon surfen en dat dat niet meer kon geen enkele instelling heb veranderd. Zover ik weet is de windows firewall de enige die ik gebruik. Maar bij aankoop stond op m'n computer wel de trial versie van norton, nadat deze wat problemen gaf heb ik hem verwijderd, maar kort geleden zag ik dat er nog een ''restje'' van dat programma op mijn computer staat, ik probeerde het wel maar ik kreeg hem niet verwijderd? Misschien heeft dit er iets mee te maken? (of zeg ik nou iets doms:confused:)
anyway, stel het zou een probleem zijn met de tcp/ip stack, hoe zou ik dit dan op kunnen lossen?

Ik hoor het wel:D

Tcp/ip stack opnieuw instellen in Vista:
Maak een snelkoppeling naar cmd.exe op bureaublad, rechtsklik erop en kies voor Als Administrator uitvoeren.
Dan in het CMD-venster:
netsh int ip reset ipresetlog.txt
netsh winsock show catalog > winsockcatalog.txt
netsh winsock reset
exit

Herstart hierna de computer, en kijk of het dan beter gaat (test-mogelijkheden zijn genoeg voorbij gekomen in deze discussiedraad).

Succes,

Tijs.

Geen verbetering:confused: Ik heb vanalles getest en uitgeprobeerd, maar er is geen verschil. Klopt het trouwens dat ik bij de tweede invoer geen uitvoer kreeg?

Ja, het tweede commando is er puur voor om de huidige stand van zaken m.b.t. Winsock vast te leggen in het bestand winsockcatalog.txt, de derde reset de zaak dan.

Tijs.

Tsja, het heeft dus niet geholpen.
Iemand nog suggesties, misschien iets wat een firewall kan veroorzaken of zoiets?

Ik kan evt. straks even met een soort hulp-op-afstand programma even bij je meekijken. Natuurlijk heb ik geen garantie dat het op te lossen is, per slot is deze discussiedraad nu al 3 pagina's groot...

Klik even op mijn schuilnaam, en kies voor Stuur e-mail naar dnties.
Zet daar MSN-naam in (als je die hebt), telefoonnummer zou ook handig zijn en ook je e-mail adres waar je normaal op kijkt.
Ga alvast naar deze link, en klikken op Download in het oranje/amber gedeelte. Sla het bestand op op je bureaublad.
De rest van de instructies etc. volgen via MSN/e-mail/telefoon.

Ik hoor het wel.

Tijs.

Net ook zo'n gevalletje gehad :(

Na veel gezoek bleek het de WPA beveiliging te zijn. De ingebouwde kaart in de laptop ( VAIO ) snapte door de oude driver de WPA niet. Je ziet hier niets van tijdens het aanmelden op het netwerk. Pas als er HTTP verkeer over de lijn gaat wordt op IP level de verbinding verbroken. XP (in dit geval) blijft echter gewoon volhouden dat de verbinding ok is.

Probeer dus dit eens:
de wifi beveiliging op de router uit zetten
je netwerk in de voorkeurslijst verwijderen
laptop opnieuw opstarten
verbinding maken met het onbeveiligde netwerk

@dnties
MSN weet ik niet ( werd nl. niet gebruikt ) Is dan idd het enige verschil tussen het probleem waar ik heen heb gekeken en dit probleem.

Wel waren er andere services die wel bleven draaien, telnet,ping e.d. totdat er http over de lijn ging. Waarom? geen idee, wellicht loop ik er nog een keer tegen aan. Ik heb echter wel de laatse 15 jaar geleerd dat je soms tegen dingen aanloopt waarvan je de oorzaak niet moet willen of proberen te verklaren maar gewoon aan moet nemen dat het zo is. En ja dit is vnl. met MS dingetjes... Maar er is gewoon geen beter produkt op dit moment.

Al met al een vreemd issue dat door heel veel afhankelijkheden ( drivers, settings, progjes, hardware ) kan worden veroorzaakt.

Dit houdt ons werk wel leuk :)

[...]Al met al een vreemd issue dat door heel veel afhankelijkheden ( drivers, settings, progjes, hardware ) kan worden veroorzaakt.

Dit houdt ons werk wel leuk :)

@lict: Ah.. Je bent ook systeembeheer/netwerkbeheerder? Indien ja, dan fijn dat je je kennis ook deelt hier op het forum! :thumb:

Tsja, als het een simpel probleem was geweest dan had ik er niet zoveel postings aan besteed, maar juist omdat alleen het browsen niet werkt...

Zonder goede probleemanalyse is er (eigenlijk) geen oplossing. Er wordt door sommigen dan maar gesuggereerd dat een herinstallatie het probleem zou moeten oplossen, maar feitelijk is dat natuurlijk niet zo: De updates blijven hetzelfde, de geïnstalleerde software blijft hetzelfde etc. Het probleem kan dus net zo gemakkelijk weer terugkomen.
Wél suggereer ik soms om tóch een herinstallatie te doen, maar dan met uitgebreide testen van de situatie vóór en en nadat updates worden geïnstalleerd en uitgebreid testen vóór en na het installeren van elk stukje software. Soms komt daar dan uit welk programma/update er dan voor het probleem verantwoordelijk is.

Tijs.

@Flup-Flup: Als je in IE die foutmelding krijgt, kun je dan klikken op Details (of ergens op de schembalk van IE aan de linkerkant, waar zo'n geel uitroepteken zou moeten staan)?

De melding is nl. zodanig algemeen, dat we graag een helderder foutmelding hier op het forum zouden willen zien.

Tijs.

Net ook zo'n gevalletje gehad :(

Na veel gezoek bleek het de WPA beveiliging te zijn. De ingebouwde kaart in de laptop ( VAIO ) snapte door de oude driver de WPA niet. Je ziet hier niets van tijdens het aanmelden op het netwerk. Pas als er HTTP verkeer over de lijn gaat wordt op IP level de verbinding verbroken. XP (in dit geval) blijft echter gewoon volhouden dat de verbinding ok is.

Probeer dus dit eens:
de wifi beveiliging op de router uit zetten
je netwerk in de voorkeurslijst verwijderen
laptop opnieuw opstarten
verbinding maken met het onbeveiligde netwerk

Als je het met 'in dit geval' over mijn systeempje hebt, ik gebruik Vista, geen XP
Kun je me ook even uitleggen hoe ik de beveiliging uitzet? Ik heb namelijk niet al te veel verstand van dit soort zaken...

Ook zal ik zsm als bijlage een screenshot sturen van de foutmelding en zo die ik krijg.

@FlupFlup: Waar lict het over had is voor het geval je helemaal geen internet kan gebruiken, maar in je startposting zeg je dat MSN wel werkt... Dus als het (nog steeds) klopt dat MSN etc. het wel doen, dan heeft het geen zin om met die WPA-beveiliging aan de slag te gaan.

Tijs.

Dat zal dan wel, jullie zijn hier degenen die er verstand van hebben:D
Iemand nog suggesties?

Tcp/ip stack opnieuw instellen in Vista:
Maak een snelkoppeling naar cmd.exe op bureaublad, rechtsklik erop en kies voor Als Administrator uitvoeren.
Dan in het CMD-venster:
netsh int ip reset ipresetlog.txt
netsh winsock show catalog > winsockcatalog.txt
netsh winsock reset
exit

Herstart hierna de computer, en kijk of het dan beter gaat (test-mogelijkheden zijn genoeg voorbij gekomen in deze discussiedraad).

Succes,

Tijs.
Hey jongens,

Allemaal ontzettend bedankt voor dit zeer duidelijke topic! Het heeft mij in ieder geval geholpen, hoe zit het met jou FlupFlup?

Ik had namelijk sinds gisteren last van precies zo'n zelfde probleem, zonder dat ik bewust iets aan mijn Windows 7 systeem veranderd had. Ik had nog wél internetverbinding, maar kon níet meer op normale websites komen. Firefox gaf dan aan dat de verbinding geherinitialiseerd was.
Wel kon ik nog msn-en, e-mail ontvangen, downloadprogramma's gebruiken en zelfs beveiligde https pagina's openen. Ik heb er zelf niet zo heel veel verstand van, maar zelfs ik had het vermoeden dat het iets met mijn poort 80 te maken zou kunnen hebben ;)
Het probleem deed zich ook voor bij Internet Explorer én op andere netwerken, wat het probleem imho brouwser en netwerk onafhanklijk maakte, en bij mijn systeem instellingen kon ik zelf zo snel ook niks vreemds vinden.

Anyway, de tip van dnties om de tcp/ip stack opnieuw in te stellen was voor mij de oplossing. Alles werkt nu weer! :)
Maar nou vroeg ik me nog wel af hoe zo'n probleem ineens kan ontstaan, en belangrijker nog: (hoe) is het te voorkomen?

Groeten, Mxd

Laatst bewerkt:
@MXD: Fijn dat je wat aan deze discussiedraad hebt gehad! :)
Inderdaad is deze discussiedraad super uitgebreid als het gaat om de te nemen diagnostische stappen om uit te zoeken wat er aan de hand zou kunnen zijn, dus heel fijn dat je er gebruik van hebt kunnen maken zonder een vraag op het forum te hoeven maken voor je probleem! :)

Problemen met de tcp/ip stack kunnen (bijv.) het gevolg zijn van 'troep' op je pc (malware, trojans, virussen etc.). Vandaar dat het van belang is dat je regelmatig je pc update als het gaat om anti-virus etc., zodat dergelijke troep niet op je pc verschijnt. Daarnaast is het een goed idee om zo nu en dan nog andere hulpmiddelen in te zetten om je pc te checken (zélfs als je denkt nog niet besmet te zijn), zoals de software die in deze discussiedraad worden genoemd.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan