Internetkabel 50meter naast Elektrischiteit kabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

zeromaster

Gebruiker
Lid geworden
20 apr 2009
Berichten
337
Hallo,

Aangezien ik een kabel door mijn tuin ga trekken om internet in het schuurtje achterin mijn tuin te krijgen zou ik graag meer informatie willen hebben over welke kabel ik moet kopen.
Ik zag dat er Cat5,Cat5e en Cat6 kabels zijn waarbij je ook nog kan kiezen uit UTP, STP en FTP. Hierdoor weet ik niet goed welke ik moet kiezen.

De kabel wordt 50 meter lang
Hij komt naast een elektriciteitskabel te liggen (voor zonnepanelen ook op het schuurtje)
Draadloos is geen optie.
Er komen maximaal 5 computers in het schuurtje (als het goed is, is dit met een splitter te doen toch?)

Hopelijk kunnen jullie me een goede kabel adviseren.
 
Hoi,

Hier kan je het verschil van kabels zien ik zou dus een ftp kabel neerleggen en op de toekomst gericht een cat 6 kabel en je kan in de schuur een switch plaatsen zo kan je de 5 pc's laten internetten.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt!
Weet je toevallig ook nog een goedkope switch?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Aangezien je 5 pc's wilt gaat dat niet met een vijf poorts switch lukken (1 IN 4 UIT) zal deze volgens mij een goede oplossing zijn
 
Hoi,

Voor de stekkers heb je een speciale tang voor nodig als je niet te veel bochten moet heeft de stugge dan mijn voorkeur ,volgorde adders kan je van een al aangelaste snoer afkijken.
 
Wellicht overbodig, maar doe de kabel door een mantelbuisje, en het liefst een ABS (grijze slagvaste elektrapijp) of PE leidingkje (tyleen) waarbij ikzelf voorkeur heb voor de waterdichtheid van PE leiding ..
 
Oke bedankt voor alle hulp!
Ik ga een stugge nemen, buisje lijkt me overbodig.
De speciale tang kan ik denk ik van iemand lenen dus dat komt wel goed.
 
Hoi,

Oke, succes minimale diepte is wel 60 cm hoor;)
 
Voor 50 meter kun je elke kabel nemen, UTP, STP of FTP. Ik zou wel voor de cat 6a. gaan in verband met de toekomst. Draad moet absoluut in een buis want gaat anders niet lang mee. En aangezien 50 meter lang parallel loopt aan de stroomdraad dien je minstens 15 centimeter afstand te bewaren tussen netwerk- en stroomkabel.

Hou er verder rekening mee dat je de juiste stekkers koopt bij het type kabel. Solid (de stijvere) heeft andere connectors nodig.
 
Dom om geen mantelbuis te gebruiken.
Zo'n draad kan helemaal vol water trekken door capillaire werking van de utp kabel.
 
Ik zou gewoon Cat5 nemen. Aangezien je er geen mantelbuis omheen doet moet je de kabel toch weer gaan vervangen tegen de tijd dat je Cat6 nodig zou hebben. Met andere woorden, doe het óf nu goed, óf goedkoop...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan