Internetpagina's laden soms traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robertusje

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 nov 2007
Berichten
1.264
Hallo.
Het stoort me ontzettend dat sommige internetpagina's zo traag laden en ik zou graag willen weten of ik daar iets aan kan doen. Of het aan mijn laptop ligt.
Het kan ook zijn dat het door de websites zelf komt doordat er teveel geladen moet worden oid. Ik weet het niet en ik hoop dat er iemand is die het wel weet.
Mijn laptop zelf is verder niet traag en werkt goed. Opstarten duurt ongeveer 15 seconden dus dat lijkt me toch niet verkeerd maar dan de websites openen grrrrrrrrrrr.
Het zijn om een paar te noemen bijv. https://private-releases.life/ https://www.moviemeter.nl/ https://www.imdb.com/
Is er iemand die een tip heeft? Het is een BTO laptop en ik heb al een schone Windows 10 installatie gedaan, er start zga niets mee op en ook geen Spam of malware.
Naamloos.jpg
 
Bedankt voor je reactie Krullebol.
Ik heb 2 keer bekabeld getest, 1 keer via een splitter waar de tv op is aangesloten en 1 keer rechtstreeks op het modem.
Mijn huidige internet abonnement is: 150 Mbps download en 15 Mbps upload
Overigens de ping is 13 en 14, ik heb 2 verschillende testen gedaan en volgens internet is minder dan 30 uitstekend.
Ik heb geen aparte virusscanner meer nadat ik ruim een jaar geleden gelezen had in testen dat Windows Defender ruim voldoet.
Bekijk bijlage 361981
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie Lange Pier.
Ik gebruik gewoon Edga. Maar wat is FF
 
Firefox heb ik wel gehad maar die gebruik ik niet meer, sommige websites deden het niet, formulieren konden bijvoorbeeld niet in gevuld worden bij bijv. Zorgverzekering. Websites waren niet compatible met Firefox. 2 browsers vond ik niet handig en om zo weinig mogelijk op mijn schijf te hebben heb ik toen Edge gehouden.
De meeste websites laden allemaal binnen een paar seconden alleen die niet. Ik kreeg het advies al om meer RAM geheugen te nemen maar dat wordt altijd maar voor de helft gebruikt.
 
Kijk hier eens even naar.
 
Dag, ik heb ADSL met 70 Mb/s en geen klachten maar ping is 10 ms. en dat geeft te denken.

Een reden voor slecht laden kan namelijk zijn dat u een trage DNS server gebruikt. Deze dienst vertaalt de URL's in code en bepaalt de te nemen route over het Internet. Pagina's bevatten zo veel elementen van verschillende adressen dat een kleine vertraging veel verschil kan maken. Als de ping slecht is dan kan de DNS server ook traag zijn.

Vaak wordt de DNS server ingesteld van de provider. Verander dat dan eens in een meer algemene zoals dat van Google.

U gaat naar Netwerkinstellingen en kiest uw netwerk en daarvan met rechts Eigenschappen. Dan markeert u de regel met Internet protocol versie 4 en kies onder dat venster Eigenschappen. Dan: De volgende DNS serveradressen gebruiken. Daar het bestaande even noteren en het onderstaande invullen.

8.8.8.8
8.8.4.4

Verder is mijn idee dat u misschien geen goede grafische chipset heeft of een eenvoudige grafische kaart. Een goede grafische kaart met driver én de chipset drivers van de computer geïnstalleerd, zal de taken met zeker 100 procent versnellen. De computer start snel op omdat u snel opstarten of slaapstand gebruikt. Daar is niets grafisch aan maar dan wordt het geheugen vanaf de schijf opnieuw geladen. Kijk daarom bij rechtsklikken op Start en Apparaatbeheer. Er moet een goede grafische adapter zijn en geen uitroepteken in het kleine pictogram want dan ontbreekt het aan de driver. Op de pagina van de fabrikant van uw computer kan u de chipset drivers downloaden, in geval u twijfelt of u deze heeft.
 
Laatst bewerkt:
Beste Alfred, bedankt voor je reactie.
Ik raak vanaf hier de draad kwijt:
U gaat naar Netwerkinstellingen en kiest uw netwerk en daarvan met rechts Eigenschappen. Dan markeert u de regel met Internet protocol versie 4 en kies onder dat venster Eigenschappen. Dan: De volgende DNS serveradressen gebruiken. Daar het bestaande even noteren en het onderstaande invullen.

Als ik naar netwerkinstellingen ga dan staat het netwerk en daaronder staat Eigenschappen. Als ik daar op klik dan komt er een scherm met allemaal eigenschappen waar onder bijv:
Protcol: Wi-Fi 4 (802.11n)
Verder kun je daar niets mee.


En verder welke chipset ik heb, intel chipset Sata raid-controller?? dat weet ik verder niet maar wellicht kan jij dat opmaken uit de bestelling van mijn laptop? Er staat in elk geval nergens een uitroepteken bij.
1 15CL17 Full HD IPS Non Glare (mat scherm) met Intel® HD Graphics W650SZ-FHDIPS9C
1 Intel® Core™ i5-4210M (3M Cache, up to 3.20 GHz) - 37Watt - Dual Core PROC-I5-4210M
1 Koelpasta voor Processor en indien mogelijk de Videokaart KOELPASTA
1 8GB DDR3L (1600MHz) BTO Selected geheugen module DDR3-8GB1600BTO
1 Geheugen slot 2 (optioneel) DDR-OPTIE2
1 480GB Crucial M500 2.5 inch SSD SSD480-CRUM500
1 Geen mSATA SSD Module in slot 1 (optioneel) MSATA-OPTIE1
1 DVDRW Drive 8x (DVD+/+RW / DVD-/-RW) ODD-DVD-RW-ALG
1 Bigfoot Killer Wireless-N 1202 + Bluetooth 4.0 WLANKILLER-1202
1 Keyboard US / Nederland - isolated 15CL17 - 15CL54 KEY-US-CLEW650
 
Laatst bewerkt:
U heeft een Intel Core i5-4210M (3,2 GHz.) met een daarin geïntegreerde grafische functie van Intel HD Graphics 4600. Het heeft 2 kernen of Cores. Die moeten dus beide te zien zijn bij Taakbeheer > Prestaties > Broncontrole openen. Deze processor is voldoende voor kantoor toepassingen. Het werd gelanceerd in 2014.

De processor maakt voor alle taken gebruik van het Turbo Boost principe. Grafisch ook. Dergelijke versnellingsfuncties kunnen een bijzonder lage minimale snelheid hebben en bij sommige taken daardoor ernstig vertragen. Ik raad altijd aan om dat in de BIOS, of Firmware bij UEFI systemen die de BIOS instellingen via Windows en opnieuw opstarten bereikbaar hebben, uit te schakelen wanneer er iets opvallends is met trage werking. Een browser is natuurlijk geen programma wat steeds druk bezig is dus misschien werkt het daarmee niet goed samen. Turbo Boost en Speedstep zijn geen groot succes en uw processor is een al wat oudere.

Bij geavanceerde beeld instellingen (rechts klikken op het bureaublad) kan vaak worden gekozen tussen Kwaliteit en Snelheid. Het kan helpen dat dit op Snelheid wordt gezet.

Dat u een ander scherm krijgt voor instellingen ligt misschien aan het stuurprogramma wat u gebruikt voor de netwerkverbinding. De instellingen zullen dan toegankelijk zijn via het systeemvak, rechts onder op de taakbalk en een WiFi stuurprogramma wat daar staat. Want op verschillende manieren kan je in Windows 10 bij de IP instellingen komen. Heeft u wel Windows 10, dan zijn die instellingen waarschijnlijk gereserveerd voor veranderen binnen dat stuurprogramma of misschien bent u niet ingelogd als gebruiker met rechten als administrator.

Een stuurprogramma van de leverancier van de netwerkkaart voor WiFi is onder Windows niet nodig. Zolang Windows Wireless Service ingeschakeld staat zal Windows zelf de WiFi hardware en driver herkennen en de WiFi toegankelijk maken. Dat kan van belang zijn wanneer het meegeleverde stuurprogramma niet goed werkt of voor problemen zorgt. Mijn ervaring is dat Windows dit veel beter kan. Een WiFi stuurprogramma kan denk ik bij Apps en onderdelen (rechts klikken op Start) gevonden en verwijderd worden.

Of u de chipset drivers heeft van de laptop moet u zelf bepalen. Bij twijfel kan u deze downloaden van de support en download site, bij de fabrikant van de laptop en misschien zijn er wel nieuwe uitgebracht, waarmee bekende problemen werden opgelost. Dit staat altijd bij de uitgaveopmerkingen. Ik hoop dat u wat aan deze informatie heeft.
 
Beste Alfred.
Bedankt voor je reactie, het gaat een beetje boven mijn pet.
Ik heb nog wel dingen nagekeken en verder denk ik dat ik er niet veel aan kan doen, het zijn ook maar een paar websites die langer duren. Ik dacht dat het wellicht kwam door de vele bewegende items op de site dus de zwaarte van de website. Het is bijv. bij IMDB nadat ze een nieuwe website hebben.
Ik vind het wel opvallend overigens dat ze wel iets sneller openen als de laptop aan de stroom ligt.
Mijn laptop is idd. al wel wat ouder maar verder voldoet hij nog erg goed voor mij.
Ik berust maar gewoon in het feit dat het bij die paar websites wat langer duurt.
Bedankt.
 
Er staan veel afbeeldingen en links op deze sites, bovendien komt de inhoud van een ander continent en zullen de pagina's druk bezocht zijn. Ik had gegokt op een trage DNS server die staat ingesteld maar omdat ze er grafisch verzorgd uit zien ook de werking van de geïntegreerde grafische chip. Misschien komen de suggesties ooit nog van pas en u kan op Internet verder zoeken naar verdieping van kennis er over.

In de instellingen van browsers wordt altijd de keuze gegeven van Hardware versnelling gebruiken. Dat geeft niet altijd een goed resultaat. Het is interessant om deze instelling eens te veranderen en de browser opnieuw te openen. Succes
 
Goede schijf. Voldoende RAM. Kunt regelmatig opschonen met CCleaner. Alles zou goed moeten werken gezien de specificaties. Heb je het virtueel geheugen goed ingesteld. Zet die minimaal op 4 GB = 4096 MB op de SSD. Heb je onder > Energiebeheer > Hoge prestaties ingesteld.

En ja, en zijn websites die niet goed draaien en veel te veel moeten laden, maar dat zijn hoge uitzonderingen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie Senso.
Dit staat Energiebeheer > Hoge prestaties ingesteld
En het virtueel geheugen moet ik dat dan zo invullen of moet er ook iets bij maximum?
Virtueel geheugen.jpg
 
Bij maximum hetzelfde getal invullen dus 4096 MB invullen. Zo ingesteld krijg je in de root van C een pagefile.sys van 4 GB.
Als je hele grote upgrades, updates hebt kun je dat tijdelijk vergroten naar min en max 8192 MB.

Overigens weet jij hoe een batch file werkt? Ik heb er nog wel een om alle browsers te sluiten.
 
Laatst bewerkt:
Ingesteld en opnieuw gestart en de pagina's laden sneller, bedankt.

Hoe een batch file werkt weet ik idd. niet, nooit van gehoord.
 
Oké, mooi wat het eerste betreft. Verder is een batch file dan niet aan de orde of nodig. Groeten.
 
Laatst bewerkt:
Nu was alles opgelost een paar dagen geleden en weer gaat alles traag.
Ik dacht eens even kijken bij het virtuele geheugen en wat denk je? Stond weer gewoon zoals het eerst was.
Dus weer op 4096 gezet en opnieuw opgestart en nu openen de pagina's weer snel.

Hoe kan dat nou toch?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan