• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

interpoleren via vlookup

• Onderwerp starter Onderwerp starter jansm
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jansm

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2014
Heren, dames ook,

Het lukt mij om met vlookup van een zoekwaarde -Z- een -v- waarde te zoeken. Maar mijn wens gaat verder. Als mijn zoekwaarde tussen 2 tabelwaarden valt (dus niet in de tabel staat) dan wil ik het resultaat interpoleren. Daarvoor heb ik de waarden voor en na de zoekwaarde nodig.
In dit voorbeeld wil ik dus de de waarden 175,200 en 488, 482 in 4 aparte cellen krijgen. Hoe is dit op te lossen?

Bijlagen

Ik begrijp niet helemaal wat je wil. Het voorbeeldje geeft wel het correcte resultaat.

Bijlagen

Achtereenvolgens:
175: =VERT.ZOEKEN(D7;D11: D31;1)
200: =INDEX(D11: D31;1+VERGELIJKEN(D7;D11: D31))
488: =VERT.ZOEKEN(D7;D11:E31;2)
482: =INDEX(E11:E31;1+VERGELIJKEN(D7;D11: D31))

Laatst bewerkt:
VenA, Marcel & Cobbe, bedankt. Dit is wat ik wil.

Da's mooi. Wil je de vraag dan nog even op opgelost zetten?

@MarcelBeug,
spaties toegevoegd ter voorkoming van smileys

Gebruik liever de code of php tags. Deze zijn te vinden door via 'Ga geavanceerd' op het # of op het php symbooltje te klikken.

VenA, waarom staat jouw MIN en MAX functie tussen {}?

Duidelijk!. Deze info is voor mij mooie leerstof. Dank.
Zal op opgelost zetten

Deze formule in E7 berekent de extrapolatie in één keer, zonder tussentabel:

PHP:
=TREND(VERSCHUIVING(INDEX($E$11:$E$31;VERGELIJKEN($D$7;$D$11:$D$31;1));0;0;2;1);VERSCHUIVING(INDEX($D$11:$D$31;VERGELIJKEN($D$7;$D$11:$D$31;1));0;0;2;1);$D$7)

hallo Timshel, ik krijg #name?.
Zou jij hem voor mij willen implementeren in het bestandje?

@ abe. Het lijkt een matrixformule maar is het niet; het werkt ook zonder CSE. Jansm heeft waarschijnlijk een Engelse excel:

PHP:
=TREND(OFFSET(INDEX($E$11:$E$31;MATCH($D$7;$D$11:$D$31;1));0;0;2;1);OFFSET(INDEX($D$11:$D$31;MATCH($D$7;$D$11:$D$31;1));0;0;2;1);$D$7)

Curieus! Bij mij (nederlandse excel) werkte de formule pas bij CSE... Daarvoor gaf het dezelfde foutmelding..

Laatst bewerkt:
Curieus indeed.
#NAME (of #NAAM) kan alleen een syntaxfout zijn en heeft niks te maken met al dan niet CSE.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan