• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

interpoleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

cloosen

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2005
Kan iemand mij helpen met het volgende...

In Excel heb ik 2 kolommen met data; bijvoorbeeld:

0 100000
1 200000
2 600000

Wat ik graag wil is het volgende. Eerst bepaal ik de average van kolom B (300000). Nu wil ik graag weten welk (op 2 decimalen) getal daar uit de eerste kolom bij hoort. In dit geval zou dat dan 1.33 of iets dergelijks worden...

Kan iemand mij helpen?

Thnx i.a.!!

In bijlage zit een oplossing, al heb ik het gevoel dat het simpeler kan.

Het is wel geen 100% waterdichte oplossing.

Wigi

Bijlagen

Bij nader inzien, moet het antwoord niet 1,25 zijn?

Formule:

=VOORSPELLEN($D$5;$C$9:$C$10;$B$9:$B$10)

Dit geeft 1,25

Dit geldt voor mijn vorig bestandje.

Wigi

Onderstaand tabelletje begint in A1
1 500
2 800
3 1000
4 1700
5 4000
gemiddelde 1600
rang 3,857142857

de formule voor rang luidt:
=(B6-VERT.ZOEKEN(RANG(B6;B1:B6;1)-1;A1:B5;2;0))/(VERT.ZOEKEN(RANG(B6;B1:B6;1);A1:B5;2;0)-VERT.ZOEKEN(RANG(B6;B1:B6;1)-1;A1:B5;2;0))+RANG(B6;B1:B6;1)-1

Groeten,

M.

Mooi zo HierEnNu

Dit

VERT.ZOEKEN(RANG(B6;B1:B6;1)-1;A1:B5;2;0)

zou ik wel 2 keer vervangen door

VERT.ZOEKEN(B6;B1:B5;1)

En tevens nog een INDEX functie gebruiken, zodat je uiteindelijk krijgt:

Code:
=(B6-VERT.ZOEKEN(B6;B1:B5;1))/(INDEX(B1:B5;RANG(B6;B1:B6;1))-VERT.ZOEKEN(B6;B1:B5;1))+INDEX(A1:A5;RANG(B6;B1:B6;1)-1)

Wigi

Laatst bewerkt:
:cool: Goed bezig mannen...! Kun je die laatste code ook nog omzetten in de Engelsetalige Excel (de Vlookup snap ik wel, maar de rang.?).

Thnx!!

:cool: Goed bezig mannen...! Kun je die laatste code ook nog omzetten in de Engelsetalige Excel (de Vlookup snap ik wel, maar de rang.?).

Thnx!!

Code:
=(B6-VLOOKUP(B6,B1:B5,1))/(INDEX(B1:B5,RANK(B6,B1:B6,1))-VLOOKUP(B6,B1:B5,1))+INDEX(A1:A5,RANK(B6,B1:B6,1)-1)

In principe moet deze formule werken. Het gevaar is dat het op te zoeken getal kleiner is dan het minimum, of groter dan het maximum van de getallen. Maar dit kan niet aangezien het op te zoeken getal het gemiddelde is, en dus per definitie tussen het minimum en het maximum moet liggen. Enige probleem is dat alle 5 getallen hetzelfde zijn. Maar denk niet dat dit waarschijnlijk is.

Ik kom er toch nog steeds niet uit... Hierbij een voorbeelddocumentje met waarden...

Bijlagen

Je zit met het probleem dat kolom B niet gesorteerd is.

moet die perse geordend zijn; dat is namelijk vervelend (er is nog veel andere data die erbij hoort wat het extra oeilijk lezen maakt)...

moet die perse geordend zijn; dat is namelijk vervelend (er is nog veel andere data die erbij hoort wat het extra oeilijk lezen maakt)...

Je bent wel aan het zoeken naar een getal in een lijst, en zelfs het getal dat je zoekt komt er niet in voor. Denk je niet dat Excel daar problemen mee heeft...?

Maar dat was net de vraag... Ik begrijp dat het getal niet voorkomt; maar er moet toch een optie zijn om de waarde tussen 2 bekende waarden te kunnen vinden..? Interpoleren of iets dergelijks...

... tussen 2 bekende waarden te kunnen vinden..?

Maar hoe ga je die vinden als er niet gesorteerd wordt? Het zou dus eigenlijk kunnen dat het getal onmiddellijk kleiner dan het gemiddelde, en het getal onmiddellijk groter dan het gemiddelde, niet in opeenvolgende rijen staan...

Wat je wel kan doen is met een extra hulpkolom de getallen sorteren. Gebruik de KLEINSTE functie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan