• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

=interval()

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gotty

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2004
Hallo iedereen,

Ik ben bezig met een cursus Excel van CorVerm en ben ondertussen aangekomen bij Excel voor de beginner (7) Database (4 na laatste afbeelding met onderstaande text). Daar wordt wat uitgelegd over de matrixformule: =INTERVAL(). Vervolgens doe ik netjes wat er staat, en er komt keurig het getal 5 te staan. Maar als ik dan de database aanvul blijft dat getal staan, sterker nog: Het verandert in #N/B terwijl ik de gebruikte formule vastleg met CTRL+Shift+Enter. Nu zal ik iets verkeerd doen met die acolade's, maar de vraag is wat. Zie blijlage blad 1.

En dan kan ik het nog sterker vertellen:

Want ik heb in blad 2 namelijk de functie INTERVAL uit Excel help uitgeprobeerd. Hier online beschikbaar. Dan krijg ik de waarde: 1. Ik moet erbij zeggen dat ik de formule nog niet begrijpend kan lezen, maar in de voorgaande 6 delen is het mij opgevallen ik de formules wel begrijp als alles af is. Dus laat ik eerst een hopen dat iemand mij helpen zodat de waarde in B12 mee gaat naar beneden als ik de database aanvul. Zie bijlage blad 2.

Laatst bewerkt:
Ik zie dat je formule in B12 geen matrixformule is, ga achter de formule staan en druk:
[Ctrl]+[Shift]+[Enter]

Ik zie dat je formule in B12 geen matrixformule is, ga achter de formule staan en druk:
[Ctrl]+[Shift]+[Enter]

Hoi Ad,

Ik heb je advies uiteraard opgevolgt, Dubbel geklikt op B12 en de cursor achter de formule gezet en drukte ik op Ctrl; hield deze vast en drukte op Shift; hield deze beide vast en drukte op Enter en liet daarna alle 3 los. Ik heb er ook een filmpje van gemaakt: Ik hoop alleen wel dat je Xvid hebt. Divx heeft er geen zin in vandaag :confused:

Klik hier om het filmpje op te slaan
Filmpje is inmiddels verwijderd omdat het opnemen niet goed is gegaan en de vraag niet meer aan de orde is

Laatst bewerkt:
Selecteer je cel B12 , verplaats dan de cursor naar de forumlebalk ( achter de formule ) druk dan op de Ctrl + Shift + Enter dan krijg je de accolades rond de formule en heb je de matix formule

Bijlagen

Selecteer je cel B12 , verplaats dan de cursor naar de forumlebalk ( achter de formule ) druk dan op de Ctrl + Shift + Enter dan krijg je de accolades rond de formule en heb je de matix formule

Nadat ik dacht dat die blauwe balk (waar o.a. "Gemiddelde" staat) de formulebalk was begrijp ik nu gelukkig wel wat de formulebalk is. Dus ik heb weer een hindernis overwonnen
klappen.gif
, waarvoor mijn grote dank. Maar het resultaat is nog niet wat het wezen moet. Daarom heb ik weer een filmpje gemaakt en hier neergezet.

Ik hoop dat jullie me willen blijven helpen...

Laatst bewerkt:
Beste Gotty ,
Waar ik nu zit kan ik de filmpjes niet bekijken :confused:
Eventueel een screenshots of je probleem omschrijven > upload van je bestandje met de verwijzing waar het fout loopt

Beste Gotty ,
Waar ik nu zit kan ik de filmpjes niet bekijken :confused:
Eventueel een screenshots of je probleem omschrijven > upload van je bestandje met de verwijzing waar het fout loopt

Dan doen we het toch zo, volgende keer beter :). Dat met die formulebalk heb ik nu begrepen:

05_Formulebalk_zonder_acolade's.JPG

De achterste verticale streep is de cursor, op dit moment druk ik op Ctrl, houd deze vast, druk op Shift, houd deze beide vast, druk op Enter en laat alle drie los. Dan krijg ik dit:

06_Formulebalk_met_acolade's.JPG

Dus dat is nu goed. Dan klik ik 1 keer in cel A9 om er een rij bij te maken, en nog een keer in cel A9 om de cel te selecteren, en dubbelklik in cel A9 om de cel te kunnen bewerken. Waarvan dit het uiteindelijke resultaat is:

07_A9_bewerken.JPG

Dan type ik de datum in zoals hieronder te zien is, druk op Enter en krijg het onderstaande te zien.

08_foutmelding_in_B12.JPG

Dus A12 en A13 gaan niet naar beneden waar het dus nog steeds om gaat. Ik denk dat dit wel aardig duidelijk is.

Als ik een rij wil invoegen doe ik dat door op de rij te klikken waar ik de rij wil tussenvoegen en doe daar een rechtermuisklik en klik dan op invoegen .

Bijlagen

Dus A12 en A13 gaan niet naar beneden waar het dus nog steeds om gaat. Ik denk dat dit wel aardig duidelijk is.

Na een rij te hebben ingevoegd op de cel waar het sterretje staat.
Als je dan daarna buiten de lijst klikt, gaan de rijen bij mij wel naar beneden, niet eerder.

Laatst bewerkt:
Als ik een rij wil invoegen doe ik dat door op de rij te klikken waar ik de rij wil tussenvoegen en doe daar een rechtermuisklik en klik dan op invoegen .

Inderdaad.

Als het bereik tot rij 8 loopt en je voegt buiten dat bereik een rij in, dan vergroot Excel niet automatisch het bereik. 8 wordt dus geen 9.

Inderdaad.

Als het bereik tot rij 8 loopt en je voegt buiten dat bereik een rij in, dan vergroot Excel niet automatisch het bereik. 8 wordt dus geen 9.

Aha, je moet dus ook binnen het bereik blijven met invoegen om de lijst te vergroten met behoud van een bruikbare waarde in B12 :thumb:.

Als je buiten de lijst klikt gaan de rijen bij mij wel naar beneden, niet eerder.

Dat is een manier die zo 1 2 3 nog niet voor elkaar krijg, maar bedankt voor je bijdrage, wat mij nog wel even opviel is dat elke cel in kolom B, binnen het bereik een waarde moet hebben, in deze formule uiteraard :p.

Gotty,

Zie mijn aangepaste schrijven in #9.

Als je een rij wil invoegen ga je op de cel van "Totaal" staan.
Daarna verschijnt er een cel met een sterretje.
Dubbelklik hierop, en type hier iets in, en je rij is ingevoegd.

Gotty,

Zie mijn aangepaste schrijven in #9.

Als je een rij wil invoegen ga je op de cel van "Totaal" staan.
Daarna verschijnt er een cel met een sterretje.
Dubbelklik hierop, en type hier iets in, en je rij is ingevoegd.

Nee bij mij niet, ik heb dan precies hetgeen ik beschrijf in #7 maar gelukkig is er al een oplossing gevonden, dus is het denk ik beter om het zo te laten :D.

Nee bij mij niet, ik heb dan precies hetgeen ik beschrijf in #7 maar gelukkig is er al een oplossing gevonden, dus is het denk ik beter om het zo te laten :D.

Beetje vreemd.
Ik doe het in jouw bestandje, en bij mij werkt het zoals het hoort.
Maar ben tevreden als jij het ook bent. :)

Ik denk dat de instellingen van excel daarvoor moeten aangepast worden , tijdelijk werkt dit bij mij ook niet . Maar als ik me goed herinner heb ik destijds dat uitgevikt auto invoegen .

Oke dan! Dan zijn we daar uit. Nu had ik het er in mijn eerste bericht al over dat ik de formule nog niet goed begrijp, misschien kan iemand mij daar waar meer over uitleggen op de CorVerm-manier met als uitgangspunt het bestand als resultaat uit de cursus. Ik zal hieronder intypen wat ik weet en misschien kan iemand het dan verder invullen:

(de waarden B2:B8 worden gezocht ; in het celbereik B2:B8 ; er word exact gezocht en de zoeken-matrix mag in willekeurige volgorde zijn gesorteerd) deze functie wordt 2 keer op excact dezelfde wijze gebruikt en dan gebeurt er iets in de functie =INTERVAL() waarvan de ene =VERGELIJKEN() de gegevensmatrix is en de andere de interval_verw is. Als =INTERVAL() dan meer dan 0 is de celwaarde 1 ; als =INTERVAL() minder dan 0 is, is de celwaarde ONWAAR (omdat er geen "waarde als niet waar" argument is opgegeven). Dan wordt =SOM() gebruikt om de formule af te maken.

Vraagtekens die ik zowieso heb:

Waarom wordt de formule afgemaakt met =SOM() als er aan het eind van de formule geen som word gemaakt, =ALS() is toch ook een formule waar vaak mee begonnen moet worden? Overigens heb ik het al geprobeerd zonder =SOM() en dan krijg ik de waarde "1" maar word het mij ook niet duidelijker van.

Wat wordt er bedoelt met het woord frequentie in de helpfuntie van Excel in de formule =INTERVAL()? zie onderstaande quote:
INTERVAL(gegevensmatrix;interval_verw)
gegevensmatrix is een matrix met of een verwijzing naar een verzameling waarden waarvan u de frequentie wilt weten. Als gegevensmatrix geen waarden bevat, resulteert INTERVAL in een matrix met nullen.

Wat word er opzich bedoelt met het woord interval in de functie: =INTERVAL()?

Ik heb uit de cursus overigens al wel opgemaakt dat het met deze formule de bedoeling is om elke unieke klant te tellen, maar ik wil deze -zeg maar- superformule graag leren lezen.

Sorry Gotty , ik maak gebruik van mijn ervaring en veel oefenen zoals jij nu ook bezig bent ( heb nooit excel geleerd tenzij eens in een boek ingekeken en dan vlug de laatste pagina's ).
Ook heel veel in de forum's gezocht en gekeken wat ze daar doen en me de vraag stellen hoe ze tot dit resultaat komen .Je kan een formule uitvragen door op de functie te klikken fx

Bijlagen

Selecteer de cel met de formule en dan kan je kijken bij Extra >> Formule Controleren >> Formule evalueren hoe de achtereenvolgende berekeningen uitgevoerd worden.

Mvg

Rudi

Selecteer de cel met de formule en dan kan je kijken bij Extra >> Formule Controleren >> Formule evalueren hoe de achtereenvolgende berekeningen uitgevoerd worden.

Mvg

Rudi

Hey warme bakkertje, dat is een redelijk mooie oplossing daardoor begrijp ik de formule een stuk beter.

Dan wil ik graag nog een beroep doen op jullie allemaal:

Toen ik die formule aan het evalueren was wou ik nog wat meer leren over de functie interval dus heb ik de help-functie gepakt (hier online beschikbaar) en deze geoefend. Plotseling lukte het me om als resultaat in de cellen A13 t/m A16 resp. de getallen "1" "2" "4" en "2" te krijgen als resultaat. Maar dat lukt me nu opeens niet meer.

Ik heb het bestandje waarmee ik oefen hier geupload en van de resultaten in A13 t/m A16 4 keer apart een matrixformule gemaakt om in ieder geval iets te kunnen laten zien. Maar dat levert niet het gewenste resultaat en is ook niet de bedoeling volgens de help-functie:

Opmerking De formule in dit voorbeeld moet een matrixformule zijn. Kopieer het voorbeeld naar een leeg werkblad en selecteer het bereik A13:A16, te beginnen bij de formulecel. Druk eerst op F2 en vervolgens op CTRL+SHIFT+ENTER. Als de formule geen matrixformule is, is '1' het resultaat.

Maar ik doe precies wat er in de help-functie gezegd wordt en dan verdwijnt de cursor uit A13 en blijven de 4 cellen geselecteerd met A13 als eerst geselecteerde cel.

Ik hoop dat jullie hier nog wat op weten
bedankt.gif
.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan