• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Intrest op intrest, met variabele- intrest, kapitaalsinbreng en daglooptijd.

Status
Niet open voor verdere reacties.

redgtje

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2009
Lieve mensen ,
op wiskunde gebied ben ik zoals men zegt een leek. Nu hebben ze mj opgedragen om een kleine boekhouding bij te houden.
Het probleem: ik zou in Excel een formule willen samenstellen met de volgende gegevens:
1 maandelijkse inbreng , die is veranderlijk
2 maandelijks verwijlintresten ( intrest bij een te late betaling, aangerekend per dag vertraging) ook die intrest is maandelijks veranderlijk.
3 En dan als laatste, de berekening zou moeten lopen over verschillende jaren, vb vanaf jan 2006 tot op heden (vandaag()).
Ik heb zitten zoeken op het forum en heb verschillende malen gelezen dat er een probleem is met Excel n.l. dat het programma slechts 360 dagen rekent voor één jaar wat voor mij dus een probleem is daar één jaar 365 telt. En wat dan te doen als er een schrikkeljaar in je kalender valt, zoals , 2008 en 2012 en verder?
Misschien is dit niet echt duidelijk voor de mensen die gekipt zijn in de materie, maar voorlopig kan ik echt niet duidelijker zijn, gebrek aan kennis van het onderwerp.
Alle hulp is welkom en dank bij voorbaat voor de geboden hulp.;)

begin eens met een maken van een voorbeeldje van wat je wilt bereiken.

plaats dit op dit forum (het is namelijk niet de bedoeling dat de helpers het bestandje gaan (na)maken).

je zult zien dat er mensen zijn die gaan reageren.

met vriendelijke groeten,

Oeldere

Beste helpers, het is mij gelukt om , en ik hoop ook een begrijpelijk voorbeeld op papier te zetten van mijn probleem.
Het zou fijn zijn om er reacties te krijgen op mijn vraag, dank voor de onbaatzuchtige hulp.
Redgytje

Bijlagen

Beste redgtje , kijk eens in mijn bestandje hoeveel dagen excel rekent :eek: in jouw bestandje staat
3 Excel heeft slechts 360 dagen aan bij de berekening van datums, waar we er normaal 365 moeten hebben.
mijn excel doet het beter :thumb:
24/02/2008 24/02/2009 366
24/02/2009 24/02/2010 365

Bijlagen

Hoi trucker, bedankt voor de snelle reactie:). Inderdaad jouw Excel doet het beter dan die van mij hoor, nog thans is hij ook van bouwjaar 2007 . De vraag is maar waar kan ik de functie "datumverschil" vinden in mijn functies? en zou dat spel (Excel)van mij nog meer van die donkere hoekjes hebben die ik nog niet heb ontdekt?????
graag een helpende hand om die missende functies bij mij te kunnen op rakelen.
Goede avond, Redgytje:thumb:

Hoi trucker,. De vraag is maar waar kan ik de functie "datumverschil" vinden in mijn functies? en zou dat spel (Excel)van mij nog meer van die donkere hoekjes hebben die ik nog niet heb ontdekt?????
graag een helpende hand om die missende functies bij mij te kunnen op rakelen.
Goede avond, Redgytje:thumb:

het verschil laat ik door excel uitrekenen met de formule
Code:
=DATUMVERSCHIL(D3;E3;"d")
let op dat de recenste datum eerst in de formule staat =DATUMVERSCHIL( jongste datum ; oudste datum ; "d" ) wil je de maanden dan zet je "m" wil je de jaren zet je "y"

Bedankt voor de reactie, is echt nuttig :thumb::thumb:. Waar haal je die wijsheid betreffende het samenstellen van formules, kunnen wij leken ook aan die wijsheid komen? :confused:Ik bedoel niet enkel de oplossing van mijn probleem maar misschien ook andere wiskundige problemen( formules). Dat van "d" en "y" dat zijn van die truckjes die enkel geweten zijn door mensen die reeds zeer veel met Excel hebben gewerkt. Bestaat die wijsheid ergens in boeken die te downloaden zijn of zo?
AUB zouden wij leken ook van die wijsheid mee mogen genieten en nog veel bijleren.;)
Mvg Redgytje

kunnen wij leken ook aan die wijsheid komen

a) koop een goed boek voor Excel of volg een online Excel-training. Even googelen.
b) de moeder aller toetsen: F1 = HELP, ook in Excel

redgtje , bekijk de datum waarop ik me melde op het forum toen en nu soms ook nog stelde ik vragen over excel > nesten van formule > userform enz. na de aankoop van enkel handboeken en veel forum gebruik weet ik al 30% van wat excel te beiden heeft . Je moet leergierig zijn en veel oefenen . Wees ook niet verlegen om een foute formule op het forum te zetten , gegarandeerd dat deze zal verbeterd worden soms op meerdere manieren .

Bedankt voor de inlichtingen ik kan nu aan de slag. Ja je moet weten op 62 jarige leeftijd gaat de techniek zeer snel en draaid de wereld toch soms nog sneller. Maar we laten ons er niet door afschrikken. Tot later en nogmaals bedankt.:thumb::thumb:;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan