• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

intypen wachtwoord in beveiligingsmacro onzichtbaar maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

jafrako

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2007
Besturingssysteem
Win 365
Office versie
Office 365
Ik een sheet met een macro die ik heb beveiligd met een wachtwoord. Dat is verre van safe maar de gebruikers die het bestand mogen raadplegen zijn in hoge mate digibeet dus we doen het ermee en er zijn backups.
Echter, het wachtwoord is tijdens het intypen zichtbaar. Ik wil dat dat onzichtbaar gebeurt.
Hieronder de macro:

Sub naar_adminversie()
' wachtwoord vragen
Dim sInvoer As String
Dim sWw As String
sWw = "wachtwoord"
sInvoer = InputBox("WACHTWOORD VOOR BALIEBEHEER")
If sInvoer <> sWw Then
MsgBox ("geen toegang!")
Exit Sub
End If

en dan volgt de rest van de uit te voeren twee pagina's grote macro.

Hoe verberg ik het intypen van het wachtwoord?

Dan heb ik meer uit nieuwsgierigheid nog een minder belangrijke vraagje.
Bovenstaande beveiligingsmacro heb ik van internet en de diverse oplossingen begonnen allemaal met de volgende twee regels:

Dim sInvoer As String
Dim sWw As String

Maar als ik één van beide regels weglaat werkt de macro nog precies hetzelfde. Waarom staan ze er dan allebei?

Een Inputbox kent die mogelijkheid niet zonder lastig te programmeren. Kijk hier eens naar:
http://stackoverflow.com/questions/28189864/excel-vba-input-box

Over je 2e vraag, variabelen werken ook als ze niet zijn gedeclareerd, tenzij je Option Explicit bovenin je module hebt staan.
Dan is declareren verplicht.

Laatst bewerkt:
Met een inputbox kan je het paswoord niet verbergen of het vergt heel wat programmeerwerk, beter gebruik je een userform met een textbox waarbij je bij de eigenschappen van de textbox PasswordChar een teken invult (meestal een *, maar vrij te kiezen).
Zie voorzetje (paswoord is: test)
Voor uw tweede vraag, variabelen werken ook als Option Explicit niet wordt gebruikt. (gebruik van Option Explicit wordt aangeraden)

Bijlagen

Als je een wachtwoord kunt controleren kun je ook de gebruikersnaam controleren en heb je geen irritant invoerscherm nodig.

Sorry mensen maar dit gaat me te hoog. Ik heb het Excel bestand waar het hier over gaat gekregen van de maker en ik had nog nooit een macro gezien laat staan gemaakt. Wel ben ik geholpen door een VWO beta opleiding goed thuis in Excel en dan vooral het werken met formules. Maar er zaten 800 macros in die ik met een dosis gezond verstand en experimenteerlust heb teruggebracht tot 20 die dezelfde taken uitvoerden. Na nog wat afslankingen resteerden 180.000 actieve veelal drievoudig geneste hyperlink-, celsprong- en controleformules. Niet de macros want die zijn passief maar de formules maakten het bestand bij bewerken tot stroop. Het uitschakelen van herberekenen vind ik geen optie.

De oplossing was een twee pagina's grote verzamelmacro die behalve het herstellen van de gehele opmaak ook alle niet voor inzage benodigde formulekolommen leegmaakt en niet benodigde regels en kolommen en tabbladen verbergt. Een uiterst slanke en werkzame balieversie met slechts 48.000 actieve formules. Een tweede verzamelmacro maakt er weer een admin versie van waarin al het verborgene weer wordt geopenbaard en de formules vanuit een verborgen regel voor zover gewenst weer opnieuw worden doorgevoerd en nog een reeks van handelingen. Dat alles voorzien van fraai vormgegeven knoppen.

Dit om even duidelijk te maken hoe deskundig ik wel ben. Nee dus. Ik snap zo ongeveer helemaal niets van jullie reacties. Die van snb is complete geheimtaal voor mij. Achter de links van de andere reageerders zit ook de noduge geheimtaal maar ik denk dat ik daar uit ga komen.

Blijft de vraag wat is in hemelsnaam Dim en Option Explicit en waarom zijn die Dim regels niet nodig maar eigenlijk toch ook weer wel. Als dat in een paar regels is uit te leggen graag anders laat ik ze nodig of niet nodig staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan