Invalid system time ... wat te doen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ingmar

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2001
Ik probeer een oude XP-pc van een vriend weer aan de praat te krijgen. Bij het opstarten komt een zwart scherm met witte tekst in beeld:

The system time is invalid. This may be a result of a loss in battery power. Set the correct time and date using your operating system. If this message persists, you may need to replace the onboard battery.

Probleem is dat ik vervolgens "your operating system" niet binnenkom, want na keuze voor "F1: Boot" + "Windows normaal starten" kom ik weer op die mededeling over de batterij uit. Veilige modus geeft zelfde resultaat.

Mijn vriend zegt dat hij de batterij heeft vervangen, maar dat dat niet hielp... kan iemand me op weg helpen met dit probleem? Wat eerst te doen?
En kan ik (voorlopig) ook even om die ontbrekende tijd en datum heen werken, of is dat onmogelijk?

Alvast bedankt voor je antwoord,
Ingmar

Laatst bewerkt:
Druk eens op F2 of DEL om in uw BIOS te komen. Controleer daar je tijd en datum.

Niks anders gaan wijzigen!

Dan kiezen om af te sluiten en de wijzigingen opslaan.

succes!

Hoi Nico, bedankt.
Ik kom gek genoeg niet het BIOS binnen, niet met F2 of F8 of met DEL. Krijg in alle drie de gevallen de mededeling over de batterij weer, met daarboven:

Please make sure... dat de pc uitstaat voordat je systeemkabels verwijdert. Is je toetsenbord goed geïnstalleerd, make sure dat er geen toetsen ingedrukt zijn. If this message persists, you may need to replace the onboard battery.

Is er een andere manier om het BIOS binnen te gaan?

F1 F10

Ik zou gewoon van alles indrukken.
Begin met F1 F10 en dan tik je gewoon alles in wat je maar kan aanraken binnen de tijdsduur die hebt.

OK!
Het bleek F10 te zijn, natuurlijk nadat ik F1-F9 allemaal geprobeerd had. :)

De datum stond op jan. 2003, je zou zeggen wat maakt het uit, maar ik heb hem op vandaag ingesteld. En nu ben ik goddank van dat gezeur over tijd, datum en batterij af.

Maar vervolgens kom ik toch niet verder... ik kan kiezen tussen Windows normaal starten en Starten in veilige modus, maar in beide gevallen kom ik na enige tijd weer op diezelfde keuzebladzijde uit.

Wat nu? Ik denk aan: schijf even inbouwen in andere pc, bestanden proberen te redden, dan schijf terug en Windows opnieuw installeren? Of ben ik nou te rigoreus?

Laatst bewerkt:
Probeer eens een repair uit te voeren of een chkdsk.

Repair: Windows CD insteken en daar op booten. K
De eerste keer kiezen om te installeren en de tweede keer kiezen voor repair! (de tweede keer zal hij normaal reeds een Windows gevonden hebben, deze probeer je te repairen)

Lukt dit niet.

Probeer dan chkdsk /r

Ik krijg nu toch dat de indruk dat de schijf niet meer te redden is, dus dat het niet alleen aan Windows ligt. Krijg hem namelijk in een andere pc niet aan de praat (als slaaf), en hij wordt in de oorspronkelijke pc wel gezien, maar de XP-installatie-cd blijft nu al anderhalf uur steken in de tekst "Bezig met onderzoeken van schijf van 38162 MB"... dat lijkt me toch niet normaal. Het redden van bestanden heb ik al opgegeven, maar als ik hem niet eens kan formatteren dan kan ik hem denk ik net zo goed weggooien? Of heb je nog een suggestie voor een andersoortige poging?
Alvast bedankt weer,
I.

Ik ben CHKDSK vergeten. Ga dat nu eerst uitproberen.

Geloof dat het flopstation nu ook nog kapot is. Een opstartflopje dat in een andere pc wel aanslaat, doet niks in deze pc (had opstartvolgorde al wel aangepast: A eerst). Misschien dus die eerst ook nog even tijdelijk vervangen.
Wie weet waar ik chkdsk-voor-flop kan vinden, en als ik dat eenmaal heb, start de computer dat programma dan automatisch, of moet ik eerst een opdracht in DOS-taal typen? [Misschien: "chkdsk /r" ?]

Als die schijf aangesloten is op een andere computer dan kan je rechts klikken en dan extra --> nu controleren.

Zit hij terug in je niet werkende PC dan kan je dit gemakkelijk doen door een Win CD in je pc te steken, daarop te booten. En onmiddellijk kiezen voor een repair. In het zwarte scherm kies je uw besturingsysteem en dan typ je CHKDSK /r

Zo ver kom ik helaas helemaal niet... ik kies (met de Windows-cd als opstart) voor R, en dan verschijnt een blauw scherm met onderin de tekst: "Bezig met onderzoeken van schijf van 38162 MB". En dat is blijkbaar een doodlopende weg, want zelfs in 24 uur raakt hij daar niet mee klaar.
Kan ik nog (vanaf een flop of een andersoortige cd-rom) de harde schijf op een andere manier proberen te benaderen?

1)Dus de PC start op en dan krijg je te lezen: Druk op een toets om te booten van deze cd?

ALs je dan verder gaat, krijg je de mogelijkheid om te installeren of om te repairen.
Krijg je dit venster of gaat ie onmiddellijk naar het blauwe scherm?

2)Heb je de mogelijkheid om die schijf aan een andere PC te hangen?

1) "Dus de PC start op en dan krijg je te lezen: Druk op een toets om te booten van deze cd?" Ja, precies. Ik kan vervolgens inderdaad kiezen voor installeren of repairen. Maar welke ik ook kies, hij loopt vervogens vast in een eeuwige schijfcontrole.

2) Ik heb hem net nog een keer in een andere pc geschoven. Als ik die aanzet, komt er meteen het zwarte scherm met witte tekst, waarin o.a. wordt vastgesteld dat ik een harde schijf heb en een cd-brander, + nog de probleemschijf, met bij die laatste de opmerking: "Press F4 to skip." En hij gaat niet door met opstarten. Maar als ik dan F4 indruk, gebeurt er verder ook niks meer.

Het lijkt mij raar dat hij onmiddellijk start met een schijfcontrole.
Maar als het zo is, dan moeten we naar een andere oplossing zoeken.

ALs je die schijf in een andere werkende PC plaatst, start deze toch gewoon op? JE boot niet op die bijgeplaatste schijf maar op de aanwezige schijf in die computer.

En dit lukt ook niet?

Start die PC op zonder die defecte schijf. Eens hij opgestart is, en dus in Windows staat, dan sluit je die defecte schijf aan op uw PC.

Dit moet lukken.

Het is gelukt!! Na het opstarten de schijf pas aangesloten. Hij bleef onbenaderbaar, werd wel zichtbaar in Schijfbeheer en Apparaatbeheer (na checken op nieuwe apparaten), nooit in Verkenner; als ik in Schijfbeheer rechtsklikte en koos voor Openen of Verkennen, kreeg ik de mededeling "Bestand of map is beschadigd of onleesbaar". En Eigenschappen: gebruikt: 0, beschikbaar: 0.

Totdat ik via Start\ "Uitvoeren" Checkdisk opstartte. Dat programma was vele uren bezig, controleerde en repareerde (en er was veel te repareren). En nu kan ik de schijf gewoon benaderen en is hij in Verkenner weer zichtbaar!
Nico: heel hartelijk bedankt voor je hulp!

PS Zal ik die schijf na het redden van de bestanden maar weggooien? Of zou je hem gewoon weer in de computer zetten?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan