• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Investering formules

• Onderwerp starter Onderwerp starter BloX
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

BloX

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2020
Hallo Beste Forum leden,
Ik zit nu al maanden te sleutelen aan een lading formules maar ik kom er niet uit en ik dacht misschien kunnen jullie mij ermee helpen.
Zelf gebruik ik LibreOffice op Linux maar excel wordt daarin ook ondersteund, mijn eigen bestandje is .ods maar als jullie willen doe ik hem wel in .xls, als het goed is zijn de formules gewoon hetzelfde.

Ik heb 3 tabbladen maar het gaat om de eerste 2.
Op tabblad 'handel' vul ik alle inkoop en verkoop op, het gaat om cryptomunten zoals bitcoin afgekort als BTC, daarachter vul ik de huidige prijs (koers) in, dan de waarde in BTC want alle verschillende munten worden vaak omgerekend naar Bitcoin waardes die heel klein kunnen zijn, dan de aantallen en dan de kosten inclusief de kosten in bitcoin, daarachter de prijs en de bitcoin prijs als ik ze weer verkoop. Helemaal rechts de totaal bedragen die ik in euros en in bitcoins heb geinvesteerd en ook wat ik heb verkocht in euro en bitcoin.
M4 en N4 de totalen willen het niet doen.

Op tabblad 'Portfolio' staan wat complexere formules en die krijg ik maar niet goed, dit is wat het moet doen:
- Zoals je ziet zijn de 3 'aantallen' zo los ingevuld omdat ik verkeerde waardes kreeg, snap niet goed waarom.
- Alle ratio's doen het niet. Wat ze moeten doen is uit rekenen hoeveel % ik in totaal van die ene soort munt nu heb, dat is inkoop minus de verkoop en dan moeten alle munten bij elkaar op 100% uitkomen. Dit om te zien waar ik wat in % heb geinvesteerd.
- De kosten die daarna komen willen het ook niet doen want de formule wordt voor mij te complex. Eerst moet er gezocht worden naar bijvoorbeeld BTC en dan gezocht worden naar BTC dat is gekocht en appart wat is verkocht en dit moet van elkaar worden afgetrokken zodat ik weet wat mijn totale kosten zijn voor de munten die ik nog heb en niet voor wat ik ooit heb gekocht.
- Dan hetzelfde maar voor alleen de BTC waardes van de kosten.
- Door deze soort formules weet ik niet meer hoe ik de ROI (return on investment) moet uitrekenen.
- Dan moet de winst in euro worden berekend en daarachter de marges in %.

Ik hoop echt dat iemand hier mij kan helpen want op een ander forum wou het maar niet lukken, dat was maanden geleden.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Latere toevoeging:

Ik wil graag wat gegevens importeren van een website en ik snap niet hoe dat nu werkt, er zijn wat dingen te vinden online hoe dit in google spreadsheets moet en heel vroeger dat het in excel kon maar in libreoffice kan ik dit niet nadoen.

Zoiets dacht ik: https://mixedanalytics.com/knowledge-... Ik wil dus eigenlijk de BTC (bitcoin) prijs in euro importeren in libreoffice: https://www.coingecko.com/nl/coins/bi... En dat wil ik dan ook doen met andere crypto-munten zoals ETH, XRP etc.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
vermoedelijk bij m4 en n4 de functie soms vergeten
en al 1 formule op het protfolieo blad aangepast

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Uw uit leg nog eens gelezen is dat is al een raadsel op zich. Niet te snappen

Gaat een interessant draadje worden zo te lezen. Heb je een linkje naar het andere forum waar je niet verder geholpen kon worden?

Ik zal even een update geven van het document wellicht wordt het dan duidelijker, dat wat rood is op tabblad portfolio dat werkt nog niet.

Bijlagen

Je moet het totaal maken an het aantal munten.
Bepaal het totaal aantal munten van de potrefuille =TotMuntPortfuille
aantalPermunt= totaal aankoop - totaal verkoop

Vervolgens deel je het (aantalpermunt/totMuntTotMuntPortfuille)*100 = in percentage hoe veel munt je hebt voor die munt.

Laatst bewerkt:
@vneA Zie #1 die wil gegevens van een site halen automatisch

Koop eens een leesbril @91adlg
Ik hoop echt dat iemand hier mij kan helpen want op een ander forum wou het maar niet lukken, dat was maanden geleden.

Je moet het totaal maken an het aantal munten.
Bepaal het totaal aantal munten van de potrefuille =TotMuntPortfuille
aantalPermunt= totaal aankoop - totaal verkoop

Vervolgens deel je het (aantalpermunt/totMuntTotMuntPortfuille)*100 = in percentage hoe veel munt je hebt voor die munt.

Dat begrijp ik maar ik weet niet hoe ik dat in formules moet doen.

@VenA: Het is meer dat het een engels forum was en dat ik niet werd geholpen, dus de account heb ik niet meer.

zonder verdere reactie van tp starter doe ik niet verder

Haha ik begrijp niet goed wat u bedoelt met wat u schreef.

Ik heb een update voor u.
Zie N1 en H14 voor een korte omschrijving.

Bijlagen

Heb je een linkje naar dezelfde vraag op die andere site om te zien wat ze daar al geprobeerd hadden ?

Ik zou de tabel van ingeven al anders, eenvoudiger, maken.
Enkel datum, naam van cryptomunt, munt van transactie, soort transactie (aankoop, verkoop, eventueel herwaardering), aantal munten, eenheidsprijs, totale prijs.
Daaruit kan je dan ten allen tijde een draaitabel maken met de aantallen en de waarde van de huidige munten in portefeuille en dan is de 1e vraag al per direct opgelost.

De 2e vraag over ROI, die zie ik niet anders opgelost worden dan door een UDF, dus macros in VBA, want het wordt vrij complex omdat de intervallen van cashflows niet periodiek zijn.
Dus dat is vlot mogelijk binnen excel, vermoedelijk minder evident binnen LibreOffice.

Het probleem daarmee is dat je soms munten koopt die EUR/BTC volgen voor als je BTC (bitcoin) koopt en dan krijg je een euro waarde maar soms koop je BTC/XRP voor als je XRP koopt met Bitcoins (BTC) en dan krijg je alleen een bitcoin waarde. De beurs zelf geeft geen euro waarde dan en in het andere geval geen bitcoin waarde dus nu krijg je 2 aparte lijsten die op het andere tabblad weer samen moeten werken in een formule. Daarom begrijp ik er niks meer van want ik weet niet hoe dat moet. Mijn kennis is heel erg beperkt.

Macro's schrijven kan ik niet. Ik heb ze vroeger wel eens gebruikt in excel maar die schreef iemand voor mij op een forum. Wellicht zou dat ook kunnen helpen voor het importeren van de actuele prijzen van websites?

Met betrekking tot de 2e vraag, ROI, wat ik daarmee bedoel is een netto/totaal ROI van 1 munt over de totaliteit van het handelen, dus het hoeft geen rekening gehouden te worden met datums.
Netto winst net zo.

En, het eerste tabblad Inkoop is meer een krabbel blad voor mijzelf, die mogen jullie vergeten.

zie draaitabel in bijlage
* in de kop zie je 2 rijen, de 2e rij is een bepaalde cryptomunt, waarvan de waarde gegeven wordt volgens de munt in de 1e rij (dus BTC of euro)
* vervolgens heb je in de volgende 3 rijen de huidige cijfers van je portefeuille,
dus 1e rij = de aantallen
2e rij = de waardering van die aantallen in een bepaalde munt (BTC of Euro)
3e rij = alles wordt gewaardeerd in euro
4e rij = het aandeel van iedere munt in je portefeuille.

Met betrekking tot de 2e vraag, ROI, wat ik daarmee bedoel is een netto/totaal ROI van 1 munt over de totaliteit van het handelen, dus het hoeft geen rekening gehouden te worden met datums.
Netto winst net zo.
slik:(

Heb je een linkje naar dezelfde vraag op die andere site om te zien wat ze daar al geprobeerd hadden ?
waar ?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Kun je eens een duidelijk voorbeeld geven van hoe uw roi er zou moeten uitzien volgens u. Want denk dat niemand het snapt.

Met ROI bedoel ik Return on Investment. Als je 150 euro investeerd in dit forum en na 7 dagen heb je 20 euro winst gemaakt met die 150 euro dan heb je in totaal 170 euro op dag 7. Hoeveel heb je dan terug gekregen op je huidige investering van 150 euro? 13%

Berekening: Eind bedrag (170) - Investering (150) = 20
20 / Investering (150) = 0.1333333
In percentages = 13% (x100)

Wat zegt dit? Dat je 150 euro die je investeerd in dit forum met 13% is toegenomen in 7 dagen. Dit geeft je inzicht in welke investering het meeste geld opleverd.

Ik heb geen link meer naar dat andere forum.

Bedankt voor je poging om een overzichtelijk schema te maken voor me maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet helemaal kan volgen.
Je hebt nu toch gewoon alles gepakt wat ik al had opgeschreven maar dan in een tabel gezet?
- Wat er fout gaat is dat je de verkoop weg laat waardoor de waardes niet meer kloppen want je moet de verkoop aftrekken van de inkoop en dan pas kan je zeggen hoeveel ik nu heb.
- De 2 waardes van BTC en EURO worden ook appart gezet voor BTC zelf waardoor de totaal waardes ook niet kloppen.
- En hoe maakt dit tabel de berekeningen in tabblad portfolio makkelijker?

Ik heb ook even je formule aangepast zodat het allemaal in 1 cel past
Code:
=SOM(F3*D3/(SOMPRODUCT(D3:D12;F3:F12)))
Dit was het percentage op tabblad portfolio.
Maar wat u nu heeft gedaan is een percentage berekend van de aantal munten per soort gebasseed op de huidige waarde en niet op de waarde van de inkoop en verkoop, dat is een groot verschil als de waarde toeneemt.
Met u berekeningen krijg ik te zien hoeveel % een munt van de hele holding is gebasseerd op huidige prijs maar wat ik nodig heb is een % gebasseerd op de netto prijs van tussen inkoop en verkoop. Dat laat zien hoeveel % ik in mijn portemonnee heb, dat wat u doet laat zien hoeveel waard het is. (als dat duidelijk is)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan