• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Investering formules

• Onderwerp starter Onderwerp starter BloX
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
@VenA, kan je me die link eens doorsturen, ik voel aan mijn theewater, dat dit een moeilijke discussie met misverstanden wordt.

Die ROI, dat is wel een eigen interpretatie met wat haken en ogen.
Vermoedelijk verkoop je niet altijd al je stukken in een keer of koop je in de ene munt en verkoop je in de andere, dus moet de rest gewaardeerd worden aan dagprijs of hoe ?
Alle moet netjes op 1 noemer gezet kunnen worden, anders kan je niet starten met te rekenen.
De formules IR en IR.Schema gaan van een vaste periodieke basis of van echte datums uit, dus jouw ROI is te beschouwen als een overrated translation.
Een verkoop en een aankoop zijn elkaar tegengestelde, dus bij een aankopen zijn de aantallen positief en vergroot de waarde van je portefeuille, dus ook positief.
Verkopen zijn dus omgekeerd.
Als je kijkt naar LTC, daar had je een aan- en een verkoop, maar ik zit daar wel netjes nog met 0.001 over in portefeuille.

Ooit moet je om een procentueel aandeel te maken alles een keer op 1 noemer zetten, ik had voor de euro gekozen.

Zo'n draaitabel is een handig ding en eens je die hebt is het gemakkelijk om terug te keren naar jouw layout, maar je schrijft zelf dat je niet zo snugger bent, dus ... .
Vooraf best alles vastleggen, als je koopt/verkoopt, dan doe je dat volgens de FIFO-regels. Kan je al verkopen voor je gekocht hebt ?
Kan dit ding in excel gemaakt worden, want in LibreOffice begin ik er niet aan omdat die volgens mij VBA onvoldoende ondersteunen.

Laatst bewerkt:
ik stop voorlopig met deze topic tot er beter zicht is op wat je wil.
Die formule, waarvan sprake en waarover je niet tevreden bent, dat is volgens mij een deftige accurate formule om iets op dagprijs te waarderen.

Google even, dan zal je zien dat er al tal van gelijkaardige problemen opgelost zijn, dat is beter dan het warm water opnieuw uit te vinden.
bv. https://mijn.beleggen.com/conversations/aandelen-overzicht-bijhouden-met-excel

Laatst bewerkt:
U heeft helemaal gelijk in dat u zegt dat dit interessant kan worden. Eerder lastig.
De site die u geeft geeft mooie voorbeeldjes ik zal die zeker even onderzoeken en eruit halen wat ik kan gebruiken maar wat nu anders is tussen de beurs en crypto handelen is dat alles wordt vergeleken met bitcoin waarde omdat dat als een soort van goud wordt gezien, ook zit je met het feit dat je eigenlijk gemiddelde moet maken per handel want crypto is digitaal anders dan digitale aandelen verhandelen, je spreekt hier over 1 handel op een exchange/beurs kan wel 10 losse mini handelingen zijn, elk met een andere prijs en aantal stuks, je koopt dus hier wat, en daar wat en daar weer wat. Voor als je precies wilt zijn in je grootboek.

Kun u mij even uitleggen wat u nodig heeft, wat u niet begrijpt, dan zal ik proberen het helder te tekenen voor u.

belangrijkste vraag : wordt het excel (met macros) of ods ?
Met u berekeningen krijg ik te zien hoeveel % een munt van de hele holding is gebasseerd op ...
Een holding zonder excel ?

Laatst bewerkt:
@Cow18 je bent niet de enige die stop ik ook.
Denk dat de persoon zelf niks kent van excel of totaal niet weet wat hij wilt. Dus verder doen heeft geen zin. En ook zijn uitleg is totaal onduidelijk. En beantwoord sommige vragen ook niet. Maar blijf het op de zijlijn volgen tot het misschien beter word.

Kun u mij even uitleggen wat u nodig heeft, wat u niet begrijpt, dan zal ik proberen het helder te tekenen voor u.
Jij wilt wel zou iets maken en je vraagt aan ons wat er nodig is man. Denk we de vraag beter aan u stellen want er zijn al -+#24 onnodige posten aan verspilt en tijd door mij en andere in gestoken die tot niks leiden.
En nu weet ik heel duidelijk waarom ze je op het engels talig formum niet geholpen hebben.
1ste Uw uitleg is totaal onduidelijk.
2de we krijgen meer een raadsel.
3de geven mens een mogelijk oplossing dan keur je dit totaal af.

Ik hou er voorlopig mijn handen af zoal cow18 en weet dat deze persoon zelf doorgaat ook al wil hij het niet meer doen. Dus nu moet het wel heel diep zitten bij hem. En spreek uit ervaring
En sorry als het negatief overkomt maar zo zie ik het en denk ander ook das mij mening.

Laatst bewerkt:
Het wordt ods. Ik werk nu met excel bestanden omdat niet iedereen ods kan openen op windows. (gok ik)
Calc = Excel voor mij op linux. Een holding = hoeveel ik in mijn bezit heb. Er zit veel engels in dus het kan zijn dat u een holding anders interpreteert als mij.

Bijzonder dat er meerdere zijn die mij niet begrijpen, story of my life.
Ik zal het proberen uit te leggen.

1. Tabblad Portfolio > H3 t/m H12 doen het niet goed. H13 is een tijdelijke cel wat laat zien dat het totaal van H3 t/m H12 meer dan 100% is, terwijl dit precies 100% moet zijn.
H3 t/m H12 laat zien het aantal munten per munt soort in percentages. Dus als ik 3 sinaasappels heb en 1 appel, dan heb ik 33% appels en 66% sinaasappels. Totaal 100% fruit, dit is dus H13, om te bevestigen (tijdelijk) dat alles op 100% uitkomt, wat nu in dit geval niet zo is.

2. Tabblad Portfolio > K3 t/m K12 doen het niet goed. Deze moeten berekenen hoeveel kosten ik in totaal heb gemaakt per munt soort MAAR daarbij moet op het andere genaamd Handel rekening gehouden worden met inkoop en verkoop prijzen. In K3 t/m K12 wordt er nu alleen de inkoop prijs berekend maar daar moet de verkoop prijs nog vanaf worden gehaald.

3. L3 t/m L12, is hetzelfde als #2 hierboven maar dan andere kolommen, #2 is in euro's en deze kolom moet juist alleen in BTC waardes worden berekend.

4. Tabblad Portfolio, O3 t/m O12 rekent de ROI uit. Volgens mij doen die het nu wel. Je krijgt alleen nog rare waardes te zien omdat de ROI bij sommige negatief is en bij een is het 100% omdat ik de kosten niet kon berekenen want die heb ik alleen in BTC en niet in euro's terug kunnen vinden. Dit is een probleem dat ik zelf even moet uitzoeken denk ik.

5. Tabblad Portfolio, Cel D3 t/m D12 heeft de huidige prijzen van de munten, die haal ik van websites handmatig af maar ik vraag mij af hoe ik dit automatisch kan doen. Ik weet dat er api's bestaan die dit opvragen op websites zoals coingecko, binance, coinmarketcap maar ik snap niet hoe ik dat moet doen. Ik kan het wel doen via koppeling via externe gegevens... en dan de website invoeren en dan hoort hij een tabel te importeren maar dat werkt niet. Dus is mijn vraag weten jullie hoe ik deze huidige prijzen van deze sites in excel kan krijgen, met auto ververs?

Ik denk dat er onduidelijkheid ontstaat omdat ik me focus op tabblad Portfiolio en in jullie oplossingen moest tabblad Handel worden omgegooid maar dat gooide weer mijn inzicht in de stand van mijn crypto's weer overhoop en dat is juist waarvoor ik deze overzichten maak zodat ik goed snel duidelijk kan zien wat ik heb gekocht, wat ik heb verkocht, hoeveel ik er in totaal heb per soort, wat mijn totale kosten waren, totale winst en mijn marges en dan ook wat mijn investering mij heeft opgeleverd per munt soort.
Dat een muntsoort op meerdere datums wordt ingekocht en wordt verkocht en je daar naar moet kijken begrijp ik, maar zover had ik nog niet gedacht, omdat ik dit al complex genoeg vond.
Misschien kunt u mij daarbij bijstaan zodat ik wat van u kan leren, hoe je een goede inkoop/verkoop opstelt. Zolang het voor mij maar overzichtelijk, strak en simpel blijft. (de layout)

Ik hoop dat ik u wat meer duidelijkheid heb kunnen geven en dat u mij toch nog wilt helpen.
Mocht u nog wat onduidelijkheid vinden laat het mij dan weten dan zal ik proberen het te omschrijven wat ik probeer en wat ik zoek.

* Zie het aangepaste document.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik toch het andere tabblad moest veranderen.
De inkoop en verkoop gaat niet goed. Ik denk dat als u zult kijken naar deze versie dat het wellicht makkelijker zal gaan met de formules die ik nodig heb in mijn vorige bericht.
Ik heb nu voor iedere munt een eigen tabblad gemaakt.

Nu ik het zelf zo omgooi komen er 2 problemen bij. Deze zal erg lastig zijn!
1. Op tabblad Bitcoin koop ik eerst wat munten in, dit is duidelijk te zien, daarna verkoop ik weer munten MAAR ik verkoop ze eigenlijk niet, wat ik doe is ik verkoop een andere munt maar daarbij gebruik ik de koers in bitcoins (BTC) en niet de euro koers dus dan heb je geen euro prijs maar bitcoin prijs. Dit zorgt ervoor dat de je bij inkoop gewoon normaal euros ziet staan en geen bitcoin prijs maar bij verkoop is het omgedraaid.
Nu zal dit problemen veroorzaken met andere formules want je kan dat nooit van elkaar af trekken. Hoe los ik dit op?

2. dit bovenstaande probleem zie je al gelijk in cel P4. De aantallen van verkoop moeten 0 zijn omdat hij anders niet de totaal prijs btc berekend, als ik er 1 van maak dan geeft hij een negatief getal weer in P4.
Lastig hoor.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik zit ook te denken om het makkelijker te maken voor formules om kolommen als naam te behandelen, maar hoe doe ik dat ook alweer?

En in cel F3 staat
Code:
=SOM($BTC.P4:$BTC.P31)
kan ik daar ook de woorden BTC vervangen voor een 'label' die verwijst naar de naam van een tabblad.
Zodat er automatisch BTC wordt opgenomen in de formule, dan kan ik als ik een nieuwe tabblad toevoeg en de naam verander dan worden alle formules op dat tabblad vanzelf aangepast van BTC naar ETH bijvoorbeeld.
Mocht dat duidelijk over komen :P

Laatst bewerkt:
@VenA, kan je me die link eens doorsturen, ik voel aan mijn theewater, dat dit een moeilijke discussie met misverstanden wordt.
Kan je al verkopen voor je gekocht hebt ?

De link krijgen we niet. (is blijkbaar onvindbaar) Je mag inderdaad verkopen voordat je gekocht hebt. (wordt short gaan genoemd en is speculeren op een koersdaling) Of de TS het mag betwijfel ik. Lijkt mij meer een Piet Particulier die een beetje wel gokken met crypto's.

Een simpel tabelletje met alle aan- en verkopen lijkt mij dan ook niet zo heel moeilijk. Het lijkt mij dat de TS de term ROI een beetje misbruikt en alleen zijn winsten/verliezen wil zien.

waarom de som in p4 ?
En gaat hier een draadje dat heel lang gaat duren zonder resultaat. Want je wilt appels van peren gaan aftrekken en ga zo maar door

die soms laat mij zien of ik op 0 uit kom of of ik nog iets moet verkopen. hoeveel ik nog heb van die inkoop.

snap het nut niet van die som.
Is een dood normale aftrekking als de aftrekking =0 geeft zal die nul zijn anders een andere waarde en dan weet je zelf wat je nog hebt.
Ik trek er mij handen van af !!!
al 32 # nutloze posten hier.

Laatst bewerkt:
Het is mooi geweest. Ergens tussen de 31 reacties staat vast wel het juiste antwoord.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan