• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

invoegen excel bestand in outlook

Status
Niet open voor verdere reacties.

koossie

Gebruiker
Lid geworden
26 apr 2002
Applicaties: Microsoft Outlook 2000 & Microsoft Excel 2000

Hallo,

Ik vroeg me af of het mogelijk is om een Excel bestand zo te locken dat het niet via een attecment met Microsoft outlook mee gezonden kan worden dat hier dan een soort van waarschuwing naar voren komt.....

Ik heb echt geen idee waar ik hiervoor naar moet zoeken op het internet, dus ik dacht vraag het hier.
Maar als iemand een suggestie heeft waar ik kan kijken graag!

Alvast bedankt voor het meedenken!

Koos

Waarom wil je dit doen? Geef eens meer info, misschien dat we er met een omweg kunnen komen. Want zoals jij het beschrijft bestaat die optie volgens mij niet in Office 2000 (ook niet in XP trouwens).

Nou de rede waarom ik dit wil doen is omdat het om een excel sheet gaat met berekening die het bedrijfs zijn winstmarge per verkochte hoeveelheid weergeeft en vele andere bedrijfsgeheime berekeningen en als dit buiten het bedrijf terecht zou komen zou dit niet goed zijn om het maar zachtjes uit te drukken.......
Maar het is ook een offerte sheet en daardoor kan dus gemakkelijk het gehele bestand per ongeluk mee gezonden worden.... en dit proberen we dus te verkomen

1) Zet ze apart van elkaar als dat kan, heb je niet het gevaar dat de meegestuurd worden.
2) Je zou een wachtwoord op de excelmap/bladen kunnen zetten maar in hoeverre dit iemand tegenhoudt is de vraag.

In Outlook zit wel de optie om bestanden te blokkeren die naar jou gestuurd zijn, maar andersom volgens mij niet...

Misschien iemand anders op het forum die het weet.

ja precies dat kan natuurlijk altijd, maar dat is in eerste instantie niet de bedoeling. Ik dacht vraag vraag het gewoon, en kijk of het kan......

Maar als iemand anders iets weet, graag!

Maak de map waarin het Excelbestand zit onzichtbaar; versleutel het bestand. Genoeg mogelijkheden.

Groetjes,
Bennie

ja dat zou altijd kunnen natuurlijk he, maar das niet de bedoeling

Ik lees eerst dat het bestand "bedrijfsgeheime" informatie bevat. Zo'n bestand - dunkt mij - zou al sowieso van top tot teen beveiligd moeten zijn voor onbevoegden. Ik kan dus alleen maar constateren dat als het gaat om veiligheid, bedrijven weer behoorlijk gemakzuchtig en lichtzinnig omgaan met hun data.

Ook al zou je een waarschuwingsschermpje krijgen, een foutje is al snel gemaakt en verstuurd is het dokument. Ik zou het dus toch in een geheel andere richting zoeken.

Groetjes,
Bennie

Ja daar heb je dan ook wel weer gelijk in, maar dit excel document wordt gebruikt voor elke klant. En hierdoor bestaan er vele van deze excel bestanden en ze zijn wel voor elke klant nodig om zo een goede aanbieding de deur uit te kunnen doen voor de betreffende klant.

Maar er is ook de mogelijkheid om het te, hmmm ik ben ff het woord kwijt, maar om het in een hele rare code te zetten en die sleutel dan bij ons ligt en als iemand anders het te zien krijgt dat hij/zij er niks aan heeft....
Is dit ook mogelijk binnen excel?

Als ik iemand een belangrijke bijlage moet sturen, dan versleutel ik die eerst met PGP (Pretty Good Privacy). Het programma kent een uitstekende integratie met e-mailprogramma's. Met dat (gratis) programma kan je ook wachtwoorden zetten op bestanden. Meer info:
http://www.nrc.nl/W2/Lab/At/20000710.html

Nadeel met e-mailPGP is wel dat de klant het dus ook moet hebben. Op dat punt loopt het vaak stuk, omdat klanten dat weer te omslachtig vinden.

Anders moet je gewoon "los" een wachtwoord met PGP erop zetten. Dit vergt wel wat discipline van de gebruiker, omdat er natuurlijk extra handelingen nodig zijn. Maar het biedt wel maximale beveiliging.

Excel heeft zélf trouwens ook de mogelijkheid voor wachtwoorden (Extra\beveiliging). Die beveiliging is echter onvoldoende, omdat die redelijk makkelijk te kraken is.

Groetjes,
Bennie

Ik zal je uitleggen waar het bestand uit bestaat.
er zijn verschillende tabbladen met gegevens, waarvan 1 ook een deel van de offerte is die de deur uit gaat, maar een ander tabblad geeft voor ons aan wat de kosten daarvan zijn en de marge die we maken op die klant. En nu was het laast dus gebeurd dat iemand per ongeluk het hele bestand had mee gestuurd inplaats van dat ene blad wat hij eerst had moeten kopieren. Deze keer was het dan semi intern, maar als het bij een klant terecht zou komen zou dat niet zo mooi zijn. Dus als ze het zouden krijgen moet het zo zijn gecodereerd dat ze er niks van af kunnen lezen, en dus niet de beveiliging van acces zelf want dan kan je de cellen niet wijzigen, maar je ziet nogwel alles.......

Nu kreeg ik dus in eerste instantie de vraag of hier dan een soort beveiliging op zou kunnen, dat het dus niet geemaild kan worden dat bestand...... Zo'n incriptie zou dus ook moeten kunnen voldoen, maar dan is het al bij de klant en die denk ook wat is dit?!?
Het mooiste zou dus zijn een soort waarschuwing als je het wil emailen, ik snapte ook dat die heel gemakkelijk zou zijn maar ik dacht kan het altijd vragen.......

Maar als dat dus niet kan dan moeten we wat anders verzinnen hier.

Vragen staat altijd vrij, daar is dit Forum tenslotte voor:)

Is het niet mogelijk om de informatie te splitsen? Dus niet alle "gevoelige" informatie in één Excelbestand?

"Zo'n incriptie zou dus ook moeten kunnen voldoen, maar dan is het al bij de klant en die denk ook wat is dit?!?"

Laat de klant dat maar denken, maar waar het omgaat is dat de klant daar niets mee kan doen (als dat tenminste ook de bedoeling is; bijv. bij de verkeerde klant). Handig dus, als het "gevoelige" dokument per abuis verstuurd is. Dan komt het toch niet open en bloot op straat te liggen.

Misschien kan het ook wel (zo'n waarschuwing), maar ik vraag me sterk af, of dat dus wel afdoende is en wél de juiste oplossing. Daarom plaatste ik wat vraagtekens bij je "oplossing".

Overigens kent Excel verschillende niveaus van beveiliging. Kijk in de Help van Excel onder beveiliging. Zo kan je ook een wachtwoord toewijzen aan een Excelbestand om het überhaupt te mogen openen.

Groetjes,
Bennie

Waarom makkelijk maken als het ook moeilijk kan ....

Hoi,
_
Voor mij werkt de oplossing van pc_xp als enige goed.
Voor elke 'klant' maak je een extra werkmap aan waarin die gegevens staan die niet voor de oogjes van de klant bestemd zijn.
Deze gegevens link je vervolgens aan de oorspronkelijke werkmap, die wel door de klant mag worden gezien.
Daarmee voorkom je fouten.
Jullie huidige oplossing getuigt inderdaad niet van een werkwijze die ICT-doordacht is qua beveiliging ..... !

Teun

Het dokument met de gevoelige data kan dan nog steeds - per ongeluk - verstuurd worden als bijlage vanuit Outlook. Ik denk niet dat (menselijke) fouten op die manier zijn te voorkomen.

Groetjes,
Bennie

Ik zou de sheet met VBA gewoon "Very Hidden" maken, en vervolgens de VBA-editor met een password beveiligen.

Als ik het goed begrijp, bestaat het veelgebruikte bestand uit een aantal tabbladen, waarvan er slechts 1 naar een klant gestuurd mag worden. Als dat het geval is, zou ik een macro schrijven die het betreffende tabblad kopieert in een nieuw bestand, en dan bedoel ik met plakken speciaal, waarden. Op die manier heb je een bestand aangemaakt, waar op geen enkele manier een link met het originele bestand te vinden is. Je kunt zelfs zo ver gaan dat je het gekopieerde bestand de naam en woonplaats van de klant geeft (bijv. De Vries-Amsterdam.xls). Dat bestand kun je dan naar de betreffende klant sturen, en het originele bestand hou je zelf voor je overige berekeningen.

Ja dit zouden allemaal manieren zijn om het te kunnen doen, maar daar zocht ik niet naar......

In ieder geval bedankt alle voor het meedenken! Toppie
Het gaat wel lukken zo.

Grtz
Koossie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan