invoegen formule in MS Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Liesel

Gebruiker
Lid geworden
6 feb 2005
Mss een beetje een domme vraag, maar aangezien ik niet echt handig ben met de computer, moeten jullie het mij vergeven.

Dit is mijn probleem:
Als ik in H8 volgende formule invoeg, is het resultaat correct. (De afstand van Gent naar Gent is 0km.)
formule =((BOOGCOS((SIN((PI()/2)-F8 )*SIN((PI()/2)-H6)*COS(H7-G8 ))+(COS((PI()/2)-F8 )*COS(PI()/2-H6))))*(2*6378*PI()))/(2*PI())
Als ik de formule handmatig invoer, is het resultaat steeds juist. Dat heb ik dan ook gedaan in H9, dat de afstand van Gent naar Brussel 124km is, is vrij aanneembaar.
Maar als ik de formule kopieer naar andere cellen, treedt er het probleem op dat niet alleen de cellen die moeten veranderen meeveranderen, maar ook de cellen die hetzelfde moeten blijven.
De formule die ik in I9 heb is dan gelijk aan fx=((BOOGCOS((SIN((PI()/2)-G9)*SIN((PI()/2)-I6)*COS(I7-H9))+COS((PI()/2)-G9)*COS((PI()/2)-I6)))*(6378*PI()*2)/(2*PI()))
Terwijl het fx=((BOOGCOS((SIN((PI()/2)-F9)*SIN((PI()/2)-I6)*COS(I7-G9))+COS((PI()/2)-F9)*COS((PI()/2)-I6)))*(6378*PI()*2)/(2*PI())) moet zijn.
Hetzelfde probleem treedt op bij de rijen.

Mijn vraag is dus eigenlijk: hoe behoud ik de kolommen F en G als standaard en de rijen 6 en 7?

Afbeelding ter illustratie.

Dat zal je moeten doen met beheulp van dollartekens $.

Dus bijv: $F8 -> (kolom blijf gelijk)
En als je de rij ook wilt houden word 't: $F$8

lijkt me dat het zo moeten werken,

Sorry voor de dubbelpost, maar ik heb het probleem kunnen oplossen, dus dit topic mag dicht.

Toch bedankt :).

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan