• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Invoer cel aanpassen dmv VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.

koster1984

Gebruiker
Lid geworden
4 jul 2012
Hallo,

Ik probeer met deze code, als ik bijvoorbeeld in D2 1,001 heb staan en in D3 1 invoer, te zorgen dat hij daar dan 1,002 (invoer + aantal van [invoer afgerond naar heel getal] / 1000) van maakt:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Not Intersect(Target, [D2:D21]) Is Nothing Then
    If Target = "" Then Exit Sub
        Target.Offset(0, 1) = WorksheetFunction.RoundDown(Target, 0)
        Target = Target.Offset(0, 1) + (WorksheetFunction.CountIf([E2:E21], Target.Offset(0, 1)) / 1000)
    End If
End Sub
Hier gebeurt iets vreemds (ps. ik heb ook nog gebruik van een hulp kolom moeten maken, waar ik het getal afrond naar beneden, en daar wil ik eigenlijk ook vanaf), ik krijg in principe wel het resultaat maar dan krijg ik een 'fout 28 - Onvoldoende stackruimte'. Heel Excel gaat ook tekeer ervan, ik maak vast ergens een stomme fout.. maar weet iemand welke?

Bijlagen

Geduld is een schone zaak.

Voeg aan het begin het volgende toe.
Code:
application.enableevents = false

Dit voorkomt dat je macro blijft rekenen omdat je telkens door de macro iets in het opgegeven bereik verandert.

Niels

Bedankt Niels, dat werkt.. (Ja sorry, ik heb dit eigenlijk vanavond nog werkend nodig).

Maar heb jij (of iemand anders) nog een oplossing voor die hulpkolom die ik moest gebruiken? Of überhaupt een betere code?

Als je Application.EnableEvents = False gebruikt moet je niet vergeten om ook weer Application.EnableEvents = True te gebruiken.

Code:
Application.EnableEvents = False
    Target = Target + (WorksheetFunction.CountIf([E2:E21], Target) / 1000)
End If
Application.EnableEvents = True
End Sub

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Dag Ron,

Dank voor je reactie.. echter was dat al logisch genoeg om duidelijk te zijn.
Maar weet jij (of iemand) dan misschien een betere code? Dat is het enige wat ik nog nodig heb... (ik wil van die hulpkolom af, anders kan ik het net zo goed met een gewone formule doen).

Gr,
Daniel

Bij deze.

Code:
    Target = Target + Evaluate("= SumProduct((D2:D21" & ">=" & Target & ") * (D2:D21" & "<=" & Target + 1 & "))") / 1000
End If
End Sub

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Dat is wat ik voor ogen had, Ron duizend maal dank!
Ik zet de boel op 'Opgelost'.

Gr,
Daniel

Het verwarrende aan je code is, dat het lijkt alsof je met getallen werk terwijl je dat niet doet.
Mijn voorkeur zou zijn om tekst te gebruiken:

Code:
    If Target.Count > 1 Or Intersect(Target, [D2:D21]) Is Nothing Then Exit Sub
    If Target.Value = "" Or Val(Target) = 0 Then Exit Sub

Target = Val(Target) & "_" & Format(2 + UBound(Filter(Application.Transpose(Range("D2:D12")), Val(Target) & "_")), "000")
End Sub

Laatst bewerkt:
Hoi snb,

Ik gebruik in het daadwerkelijke bestand een rang functie om ze op volgorde van dit nummer in een ander blad te tonen, met een tekst doet hij dat niet. Als ik in je code het '_' teken verander naar een komma krijg ik een punt (dus als ik in het voorbeeldbestandje, met mijn aanpassing van jouw code, een 1 zet in D13 krijg ik als resultaat 1.005.. ofwel duizendvijf).

Hoe zou jij het dan doen?

Gr,
Daniel

Ps. Wat doet 'UBound' eigenlijk?

Laatst bewerkt:
@ snb

Gezien jouw code sneller lijkt dan die van Ron en ik sowieso wel geïnteresseerd ben in jouw methode heb ik deze in ieder al aan weten te passen naar het volgende:
Code:
    Target = Val(Target) + (2 + UBound(Filter(Application.Transpose(Range("D2:D21")), Val(Target) & ","))) / 1000
End Sub
Hierdoor is het probleem van mijn vorige post aan jou verholpen en is het weer het getal zoals ik hem nodig heb.
Echter gebeurt er weer iets anders verkeerd (ook in jouw originele code):
De code telt (of filtert) in alle cellen zowel het hele getal als slechts het eerste getal vóór de komma, dus als ik bijvoorbeeld eerst een 12 invoer (welke netjes in 12,001 veranderd) en in de cel eronder een 2 dan telt hij die 2 van de 12 er ook bij op (en krijg ik i.p.v. 2,001 dus 2,002).

Heb je misschien ook een oplossing daarvoor?

Alvast bedankt.

Gr,
Daniel

Code:

Target = Int(Target) + [sumproduct((int(D2:D21)=offset(D1,counta(D1:D100),0))*1)] * 10 ^ -3
End Sub

Laatst bewerkt:
Beste snb,

Als ik nu iets in D1 heb staan telt hij af i.p.v. bij, ik kan dat ook niet aanpassen zonder dat het fout gaat.. ik snap de code niet helemaal. Kan je misschien een beetje uitleg geven over het roodgedrukte stukje:
Code:
    Target = Int(Target) + [sumproduct((int(D2:D21)=[COLOR="#FF0000"]offset(D1,counta(D1:D100),0))*1)] * 10 ^ -3[/COLOR]

Gr,
Daniel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan