invoer van gegevens met 3 tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

groovers

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2006
Ik ben bezig met het opzetten van een schoolrapport. Hiervoor heb ik al veel steun gehad (zie mijn vraag op 2 juni). Inmiddels ben ik wel zover dat het tonen van de gegevens waarschijnlijk wel gaat lukken. Probleem is het invoeren van de cijfers.

Ik heb drie tabellen: tabel deelnemer en tabel vakonderdeel, beide hebben een één op veel relatie met tabel leerlingcijfer.
Ik wil nu de volgende lay out:
Ik kies een vak (tabel vakonderdelen) en een klas (tabel klas die een relatie heeft met tabel deelnemers). In welke volgorde maakt niet uit. Acces moet tonen: klas en vakonderdeel en vervolgens een rij met alle leerlingen uit die klas met erachter het in te vullen cijfer (dit veld komt uit de tabel leerlingcijfers).

Voorbeeld:

Vakonderdeel: Nederlands brief
Klas: 1L
Naam Cijfer
Piet ........
Jan ........
Henk ........
Kees ........

Ik voeg mijn database toe met enige gefingeerde namen. (De opzet is met de adviezen van Greenery80 gemaakt, die ook de formulieren heeft gemaakt)

Bijlagen

Daar zijn we weer

Ik zie dat je al wat verder bent gekomen. ;)
Ik zal ook doorgaan met je nog meer steun geven.

In de tabel klassen staat deelnemerId, deze moet worden verwijderd. Anders krijg je een veel-op-veel relatie tussen klassen en deelnemers.

Ik zou veld studiepunten overigens niet in 3 tabellen zetten. Dit is dus exclusief studiepunten behaald (er is een verschil tussen norm en behaald). Je kunt de (norm) studiepunten het beste op het laagste niveau neerzetten, dit is in de tabel vakonderdelen. Dit komt doordat het aantal studiepunten kunnen verschillen per vakonderdeel (tenminste dit haal ik uit de tabel). Waarom in 1 tabel? De totalen zijn simpel te berekenen, dit is het optellen van alle studiepunten in vakonderdelen. En je hoeft ze maar 1 keer in te voeren. Volgens mij moet het veld minimum wel blijven bestaan in tabel vakgebieden.

Ik zal vanmiddag even kijken naar het rapport.

Fijn dat je weer wilt meedenken. Het formulier is echter niet wat ik bedoel. Dit formulier en ook de queries die ik uitprobeer tonen de bestaande gegevens.Ik zoek echter een manier om gegevens makkelijk in te voeren. Als ik een query maak van bv de cijfers vak x en de leerlingen van klas y dan toont de query niets als er nog geen cijfers zijn ingevoerd. Wat ik wil is dit formulier maar dan als query, dat bovendien alle leerlingen van een klas toont, met daarnaast het veld cijfer dat dan simpel ingevuld kan worden.

De moeilijkheid is dat je voor elk ingevoerd cijfer een nieuw record moet aanmaken; hoe zorg je ervoor dat een gebruiker in dat geval weet hoe hij de juiste leerling opzoekt.

Ik heb overwogen om een veld "Laatste_cijfer" aan te maken in tabel Deelnemers. Dit veld zou je dan kunnen gebruiken om cijfers in te voeren. Doordat je de gebruiker eerst laat kiezen welk vakonderdeel het betreft kan je misschien opdracht geven om het ingevoerde cijfer op de juiste plaats in de tabel Leerling_cijfers te plaatsen, maar dat gaat me boven m'n pet.

Wellicht werkt een formulier met subformulier ook, mits je maar geen nieuw record hoeft aan te maken. En áls je een nieuw record aanmaakt dan dient meteen een leerlingnaam te voorschijn te komen waarachter je een cijfer kunt intypen. Dit is me vooralsnog nog niet gelukt.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan