• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

invoer wordt automatisch datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

fedorn

Gebruiker
Lid geworden
2 jul 2001
In een xls bestand heb ik een kolom met een aantal standaard waarden. Ingevuld wordt de ene keer cijfers en de andere keer met letters. Zodra ik een bepaalde getal invoer wordt de eigenschap van de kolom op datum gezet. Daarna selecteer ik de gehele kolom en verander de eigenschap weer in standaard. Maar met het invoeren van een getal wordt ie weer autom. datum.

Ik heb het ergens gelezen dat je dit kunt uitschakelen maar ik weet niet meer waar.

Iemand een idee?

Hoi,

Wat je schrijft is niet mogelijk!
Ik kan me wel voorstellen dat je de opmaak van de celeigenschappen in een kolom wijzigt, maar verzuimt de werkmap op te slaan, waarna je vervolgens dus de oude opmaak weer terugkrijgt.
Ik heb geprobeerd jou 'situatie' bij mij voor elkaar te krijgen, maar nogmaals: niet mogelijk ....
Stuur je werkmap (gezipt) maar even mee, daar ben je denk ik meer mee geholpen.

Teun

Het legt er natuurlijk ook aan wat voor soort getallen je invult. Als je bv. 1.2.5 invult zal er met de celopmaak niets gebeuren, vul je nu bv. 1-2-5 in, ja dan zal de celopmaak automatisch naar datumopmaak gaan.

Presies .... ehh .... precies: daar ken het ook aan legge

Uitproberen ...

Hoi,

Een paar 'vragen .... tips'

Open eens een nieuw bestand in Excell.
Geef dan een kolom weer de opmaak 'Datum'
Voer in een aantal cellen in deze kolom tekst en datums in.
Sla de werkmap op, en open hem weer.
Geef nu de kolom weer de opmaak 'Standaard' en voer weer getallen in.
Als het dan gewoon getallen en geen datums worden, ligt het niet aan de standaardinstellingen van Excell, maar aan het door jou gebruikte bestand waardoor het niet goed gaat.
Wordt er toch weer een datumnotatie van gemaakt, dan ligt het aan de standaardinstellingen die voor Excell zijn ingesteld, bijvoorbeeld door een sjabloon 'Map.xlt' dat is geplaatst in de map 'XlStart'. De map die hiervoor wordt gebruikt kan je vinden via:
Menu: Extra > Opties; tabblad 'Algemeen' achter: 'Alternatieve lokatie opstartbestand'.
Als je Excell afsluit, kan je deze map - via de verkenner - opzoeken en het sjabloon een andere naam geven (evt. tijdelijk).
Wanneer je vervolgens Excell weer start en dezelfde stappen doet als hiervoor aangegeven (nieuwe map en de notatie van een kolom aanpassen, en weer 'terug' zetten) zou het probleem er niet meer moeten zijn. Ook dan ligt het dus aan de instellingen van het bestand, waar het mis gaat.
Vandaar dat ik je vroeg om het bestand - gezipt - mee te sturen.

Als je - zoals Huijb aangaf - een getal met streepjes ( - ) invoert, of met een slash (/), dat wordt er meestal automatisch voor de betreffende cel een datumnotatie aan gegeven.

Succes, Teun

Laatst bewerkt:
Ik heb het even op mijn systeem geprobeerd. Nieuw blad: ik vul in 121212 en 12-12-12. Nu zijn de eigenschappen van 121212 standaard en van 12-12-12 zijn datum geworden. Als ik deze kolom selecteer en dan standaard maak verandert 12-12-12 in 41255.
Dus dit wordt automatisch veranderd. Dit moet worden uitgeschakeld.
De map xlstart is bij mij leeg.

Dat klopt dus allemaal als een bus. 12-12-12 is nl. de datum 12 dec. 2012. Maak je daar nu een getal van dan krijg je 41255 en dat komt overéén met 12 dec. 2012. Ik denk dat je een andere manier van getalsnotatie moet nemen, dus geen 12-12-12 maar 12.12.12 want wat jij wil gaat denk ik niet. Maar niet getreurd misschien hebben anderen voorbijgangers wel een oplossing.
Je kunt nog even hier kijken of er een oplossing voor je bijstaat.

Bedankt voor je reactie. Het zou natuurlijk de beste oplossing zijn om de notatie te veranderen maar helaas kan dit niet. Dit zijn standaard gegevens waar meerdere mensen mee werken en je mag niet zomaar van een standardisatie afwijken.
Bij Ingrid had ik al gekeken maar niets gevonden.

Dat klopt dus allemaal als een bus. 12-12-12 is nl. de datum 12 dec. 2012. Maak je daar nu een getal van dan krijg je 41255 en dat komt overéén met 12 dec. 2012.

41255 komt overéén met 12 dec???????????????

Op de site van Ingrid las ik het volgende,
"Om te voorkomen dat bij het invoeren van een waarde automatisch een getalopmaak op een cel wordt toegepast, kunt u de cel voor het invoeren opmaken in de gewenste getalnotatie, of aan het begin van de invoer een apostrof typen (Excel vat de invoer dan als tekst op). " Is dat misschien een optie?

Wat jij schrijft Huijb is in mijn geval onmogelijk. Excel importeert een veld uit een ander programma. Dit veld wordt door de gebruiker ingevuld als een standaardwaarde.

En dat geimporteerde veld geeft na invulling hiervan weer z'n waarde terug aan een cel in Excel?
Als dat zo is, is het dan niet mogelijk om ze eerst een apostrof in te laten vullen of gaat dat niet?

Inderdaad zou dat een mogelijkheid zijn, zij kunnen een apostrof invoeren. Want alles wat zij invoeren wordt door excel geimporteerd. Maar omdat dit een standardisatie is mogen zij niet van de gegevens afwijken. dus 12-12-12 en niet '12-12-12.
Helaas.
Maar er moet toch een ander mogelijkheid zijn. Microsoft kan toch niet zomaar iets veranderen als wij daar niet omvragen.

Misschien moet je eens denken aan een macro o.i.d. dat op het moment dat de waarde in een cel komt, dat er dan d.m.v. die macro een apostrof voor komt. Dan veranderd er voor de gebruikers nl. niets.

Zou een optie zijn maar ik heb weinig verstand van macro 's maken.

Nou dan gaan we dat even veranderen :) Ik heb een Excel bestandje bijgevoegd. Als je dat bestand opent en je vult in de cellen, op blad 1, in range a1 t/m a10 12-12-12 in dan gebeurd daar niets mee. Wil je zien hoe het werkt, klik dan met je rechtermuisknop op blad1 en kies voor "Programmacode weergeven". Links staat "This workbook" met linkermuisknop hier dubbel op klikken, dan kan je de code zien.

Laatst bewerkt:
Ja Huijb, dit is het. Maar kan ik dat in een ander bestand schrijven of moet ik alles kopieren en plakken.

Je moet waarschijnlijk wel het één en ander aanpassen. Ten eerste de naam van het werkblad, ten tweede de range die voor jouw sheet voor toepassing is. Als het bestand niet privacy gevoelig is zou je het mij kunnen mailen zodat ik even de aanpassingen maak. Mocht je het zelf willen doen, zorg dan voor een copy waarin je kan oefenen.

Alvast hartelijk bedankt voor de oplossing. Ik zal proberen of ik het zelf kan oplossen. Mocht ik problemen hebben, meld ik me weer.
Ik ga nu eten!

Eet smakelijk :thumb: en Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan