• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

invoeren datum zonder streepjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

Samsung6713

Gebruiker
Lid geworden
24 dec 2019
Berichten
209
Goedemorgen,

Hoe voer ik een datum in zonder gebruik van streepjes?

0101 in plaats van 01-01

Alvast bedankt
 
Dat had ik nog niet bedacht:thumb:
Maar als je 500x per week een datum moet invoeren is het prettig als je het streepje kan overslaan.
 
Een oplossing met een hulpkolom en een formule is denkbaar.
Misschien iets met vba.
Hangt ervan af. Plaats anders even een voorbeeldje.
 
Als ik bijvoorbeeld 1202 in tik dan krijg ik als datum 16-04-1903
Het moet gewoon 12-02 worden.
 

Bijlagen

  • datum.xlsx
    10,9 KB · Weergaven: 34
Zet de celeigenschap van de cellen waar de datums komen bij aangepast op ##"/"##"/"####
of voor 1202 naar 12-02 te gaan ##"-"##
 
Laatst bewerkt:
Dit is genoeg in de aangepaste opmaak.
Code:
##-##
 
Alsook met: 0#-## ;)
 
zolang je niet met die datums hoeft te rekenen. want tussen 12 en 13 februari zit in deze notatie opeens 100 dagen volgens Excel logica (en is 1202 nog steeds 16 april 1903, en 1302 is 25 juli 1903)

het is dus meer een "mindf*ck" a la victor mids dan dat je daadwerkelijk datums toont.
Daar hoeft niks mis mee te zijn, maar vond het wel nuttig te vermelden voordat je er over een week en 500 nepdatums verder achterkomt dat andere dingen nu niet meer werken in je sheet..
 
Laatst bewerkt:
Kan het niet laten. :evil:
"het viezewoordenfilter greep iets te rigoureus in" is juist.
Een spatie in "viezewoordenfilter" is grammaticaal correct maar betekent iets anders dan je bedoelt. Daarmee laat je je zeg maar kritisch uit over de moderatie. :p
 
Ach, een formuletje aan de andere kant.
Code:
=--TEKST(A2;"#\/##")
 
Niet zo moeilijk toch?
Voor de jongere versies dan Excel 2007.
Code:
=weeknummer(--TEKST(A2;"#\/##");21)
 
Er zijn vast betere oplossingen te bedenken dan opmaaktrucjes voor wat je zoekt, maar dan moet je meer info geven wat je aan het bouwen bent..
500x per week een datum invoeren is wel de moeite waard om te kijken of dat te voorkomen is
Als het zo vaak per week een datum is dan gaat het vast om 100x per dag om de datum van vandaag of gisteren en is er vast wel iets te bedenken dat de datum kolom automatisch wordt gevuld als je een andere cel / kolom begint te vullen


het is natuurlijk pas echt een tijdsbesparing als je geen helemaal geen datum hoeft in te geven ipv alleen 1 teken minder..
 
Datum van vandaag in een cel dmv de keyboard shortcut: Contol puntkomma tegelijk indrukken.
Geen vba voor nodig en wél een échte datum!
 
Goedemorgen,

Er zijn vast betere oplossingen te bedenken dan opmaaktrucjes voor wat je zoekt, maar dan moet je meer info geven wat je aan het bouwen bent..

Zie bijlage

Het tabblad productie gebruik ik om de wekelijkse productie in te voeren.
Het invoeren gebeurt niet op volgorde van datum, maar per medewerker, dat is voor ons het makkelijkst.

Daarom moet er per regel een datum ingevoerd worden om een juiste bon te krijgen en het juiste weeknummer er (automatisch) achter te zetten.

Het gaat om minimaal 500 regels in een rustige week, dit kan oplopen tot >1500 regels in een week.
Als het invoeren van datums niet nodig zou zijn zou echt super zijn, maar voorlopig ben ik al tevreden als het streepje er niet tussen hoeft te staan.
Het is wel van belang dat het een datum blijft die verderop in het excelbestand gebruikt kan worden.
 

Bijlagen

  • Productie 2020 week helpforum.xlsm
    743,3 KB · Weergaven: 32
Plaats deze code achter het werkblad productie
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    Dim sT As String
    
    On Error GoTo Hell
    If Target.Count > 1 Then Exit Sub
    If Target.Column = 1 And Target.Value <> "" Then
        Application.EnableEvents = False
        sT = Format(Target.Value * 1, "0000")
        Target.Value = CDate(Left(sT, 2) & "-" & Right(sT, 2))
    End If
Hell:
    Application.EnableEvents = True
End Sub
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan